חדשות

"יש להילחם בעוני כאמצעי לשיפור הבריאות של ילדים בישראל"

כך מסר איגוד רופאי הילדים בתגובה לדו"ח המועצה לשלום הילד, שמצא כי שליש מהילדים בישראל מוגדרים כעניים, וכי כ-10% מתלמידי ישראל דיווחו שהלכו לישון רעבים בגלל חוסר מזון בבית

בתי שיכונים בקריית מלאכי, עוני בישראל (צילום: אילוסטרציה)

"ילדים עניים חולים יותר. העוני הוא גורם המסכן את בריאותם של ילדי ישראל. בריאות הילדים היא חלק מהביטחון הלאומי"; כך נאמר בהודעה של איגוד רופאי הילדים שפורסמה אמש (ב'), בעקבות דו"ח המועצה לשלום הילד שבו צוין כי 30% מהילדים בישראל חיים מתחת לקו העוני. הדו"ח, המבוסס על נתוני 2015, הוגש אתמול לנשיא המדינה ראובן ריבלין. בדו"ח נכתב, כי שיעור הילדים העניים החיים ביישובי הפריפריה כפול מזה שבמרכז הארץ.

בהודעת איגוד רופאי הילדים נכתב: "כבר בשנת 2013 פורסם כי האקדמיה האמריקנית לרפואת ילדים קראה להכיר בתופעת העוני כמחלת ילדות וכבעיה לאומית, משום שעוני גורם נזקים בריאותיים רבים לילדים מסיבות שונות כמו נגישות נמוכה יותר לטכנולוגיות רפואיות ומנגד חשיפה להורמוני עקה.

בשנת 2015 כחמישית מן הילדים היהודים חיו מתחת לקו העוני, לעומת שני שלישים מהילדים הלא יהודים

"העוני הינו גורם המסכן את בריאותם של הילדים. ביטחונם הרפואי של ילדי ישראל הוא חלק מהביטחון הלאומי של מדינת ישראל כולה וצריך לשמור עליו מכל משמר. הנתונים שמתפרסמים עתה מדגישים את הצורך להילחם בעוני כאמצעי לשיפור הבריאות של  ילדים בישראל. זו השקעה משתלמת בטווח הארוך, לא רק  מבחינה בריאותית אלא אף מבחינה כלכלית. לעוני גם השפעה שלילית על טיפול תרופתי במחלות פשוטות, עקב העלות הגבוהה של התרופות.

יו"ר האיגוד פרופסור שי אשכנזי והמזכ"ל ד"ר צחי גרוסמן מסרו, כי "איגוד רופאי הילדים פועל לצמצום הסכנה לפגיעה בבריאותם של ילדים עניים על ידי עידוד ההשקעה בטיפולים מונעים, חינוך לבריאות, מלחמה בהשמנה, סוכרת, אסתמה ומחלות נוספות".

על-פי הדו"ח שנמסר לנשיא ריבלין, בשנת 2015 חיו בישראל 839,377 ילדים מתחת לקו העוני (מתוך יותר מ-2.7 מיליון ילדים). כלומר, כמעט כל ילד שלישי הוגדר כעני. זהו שיעור העוני הגבוה ביותר במדינות ה-OECD. בשלושה העשורים האחרונים גדל שיעור הילדים העניים בישראל פי ארבעה. כ-10% מתלמידי ישראל דיווחו כי הלכו לישון רעבים בגלל חוסר מזון בבית.

עוד מדגיש הדו"ח, כי ניכרים פערים דרמטיים בעוני בין ילדי הפריפריה לבין ילדי מרכז הארץ: במחוזות ירושלים והצפון נרשמו 58.2% ו-42.7% ילדים החיים תחת קו העוני, כמעט כפול מהשיעור במחוזות תל אביב והמרכז – 19.1% ו-12.7%, בהתאמה.

כמו כן, ישנו הבדל דרמטי בין המגזר היהודי לערבי: בשנת 2015 כחמישית מן הילדים היהודים חיו מתחת לקו העוני, לעומת שני שלישים מהילדים הלא יהודים. במגזר הערבי שיעור הילדים מתחת לקו העוני עמד על 65.6%.

בקרב יהודים, תחולת העוני הגבוהה ביותר נרשמה אצל ילדי עולים ובמגזר החרדי. ב-2015, 61.8% מהילדים החרדים חיו מתחת לקו העוני – שניים מתוך כל שלושה ילדים. מדובר בפער של יותר מפי שלושה משיעור העוני בקרב ילדים יהודים.

נושאים קשורים:  חדשות,  עוני,  רעב,  קו העוני,  איגוד רופאי הילדים,  בריאות,  השפעה,  המועצה לשלום הילד,  דו"ח
תגובות

די ללעוס דוחות!
תיגשו לעבודה כבר!
סאאידה