חדשות

"מטרת איומי יצרניות המזון היא להפחיד הממשלה ולעכב תהליך סימון האריזות"

כך אמר פרופ' איתמר רז, יו"ר המועצה הלאומית לסוכרת וחבר בוועדת האסדרה של מזון במשרד הבריאות, על איומי החברות לייקר את המוצרים אם ייאלצו לסמן בירוק ובאדום לפי הרכב הסוכר, המלח והשומנים

מדף מוצרי מזון בסופרמרקט (צילום: אילוסטרציה)

פרופ' איתמר רז, יו"ר המועצה הלאומית לסוכרת, חבר בוועדת האסדרה של מזון במשרד הבריאות ונשיא עמותת "מהיום" הפורום לאורח חיים בריא, הגיב אתמול (ג') לאיום של איגוד לשכות המסחר ויבואני המזון לייקר בעשרות אחוזים את מוצרי המזון בשל הנחיית משרד הבריאות לחייב "סימון שלילי" של מוצרי המזון עתירי סוכר, מלח, או שומן. לדבריו, האיום מעיד על "ניתוק מהציבור, על ציניות של חברות המזון והיבואנים ועל פופוליזם לא ראוי".

"רק השבוע", אמר פרופ' רז, "פירסם מרכז טאוב מחקר לבדיקת הבריאות בארץ ומנה מחלות שקשורות ללחץ דם גבוה - מחלות לב, כליות, שבץ וסוכרת. אלו מושפעות בעיקר מהרגלי תזונה לקויים. הישראלים נוטים לצרוך כמויות גבוהות מדי של סוכר ומלח.

פרופ' איתמר רז (צילום: יח"צ)

פרופ' איתמר רז (צילום: יח"צ)

"ההחלטה לסמן את מוצרי המזון היא מהפכה מבורכת וחשובה מעין כמותה שמטרתה להנגיש את הציבור למידע חיוני לבריאותו בדבר ערכי המזון וכן לשם אזהרה מפני מזון לא בריא.

"ברור שסימון האריזות לבדו לא מספיק כדי להביא למפנה בהרגלי התזונה בארץ. צריך יהיה להשקיע מאמצים רבים בהסברה, בחינוך ובכלים נוספים. אבל, האיומים על ייקור אפשרי של מוצרי מזון, רק בגלל הכוונה לסמנן בסימונים ברורים לעין - כמזון בריא, או מזון לא בריא - מעידים על ניתוק מהציבור, על ציניות של חברות המזון והיבואנים ועל פופוליזם לא ראוי.

"בשנת 2017 היינו כבר מצפים מהחברות לגלות אחריות חברתית ולהתאמץ, כדי לשפר לטובה את הרכב מוצרי המזון, על מנת לתרום לחברה בריאה יותר. משום כך מאכזב כל כך לשמוע את האיומים, שכל מטרתם להפחיד את הממשלה ולעכב את תהליך סימון האריזות.

"אני קורא לאיגוד לשכות המסחר לחזור בו ולהכיר בכך שהמהפכה כבר יוצאה לדרך, כדאי להצטרף אליה וודאי אין טעם להילחם בה".

בתחילת השבוע הפיץ משרד הבריאות להערות הציבור טיוטת-נוהל בדבר סימון מוצרי מזון בתגים באדום ובירוק שיופיעו בחזית האריזה. בתגים יופיעו בין היתר גם ערכי סף לגבי נתרן, סוכר ושומן רווי, אשר מעליהם תהיה חובת סימון בסמל האדום בקדמת האריזה.הצעד גרם ליבואני המזון לאיים להעלות את המחירים במידה שיידרשו לסימולים החדשים.

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד הבריאות,  סוכרת,  פורום מהיום לאורח חיים בריא,  סימון אריזות מוצרי מזון,  נתרן,  סוכר,  שומן,  מחלות לב,  מחלות כליה,  שבץ,  פרופ' איתמר רז
תגובות

בס"ד

צעד קטן אך חשוב לקראת המניעה המיוחלת.
אפשר להיות חברה בריאה. זה בידינו.

05.04.2017, 18:41

ייקור מוצרים שמזיקים לבריאות זה לא איום, זה צעד חיובי

05.04.2017, 19:10

חוצפה ללא כבולות. סך הכל נדרשת תוספת הדפסה על האריזה כי כיום החוק כבר מחייב ציון הרכב המוצר. יש להחרים כל יצרן שלא ישתף פעולה.

אנונימי/ת
06.04.2017, 08:09

אין דבר כזה לא לשתף פעולה - ברגע שמעבירים חוק זה חובה.