חדשות

מחקר ב"הדסה": שימוש בחלבון עוברי משפר את סיכויי השתלת מח עצם

הפפטיד, שאחראי לוויסות המערכת החיסונית של האם בתהליך השתרשות העובר, הפחית את מחלת השתל נגד המאכסן (GVHD) בעכברים

פרופסור ראובן אור (צילום: בי"ח הדסה)

פרופסור ראובן אור (צילום: בי"ח הדסה)

צוות חוקרים מהמחלקה להשתלות מח עצם במרכז הרפואי "הדסה" בראשות פרופסור ראובן אור, בשיתוף צוות מאוניברסיטת ייל בארה"ב וחברת הביו-טכנולוגיה BioIncept שבראשה עומד ד"ר איתן ברנע, דיווח על תוצאות מחקר חדש שבו נתגלה כי חלבון ממקור עוברי (PreImplantation Factor- PIF) יעיל במניעתה של מחלת השתל נגד המאכסן (graft vs host disease - (GVH.

כמו כן, נמסר בדיווח כי קיים שיפור במצב הקליני לאחר השתלת מח עצם. הממצאים מבוססים על מחקר שנעשה עד כה בעכברי מעבדה. הם פורסמו ב-Biology of Blood and Marrow Transplantation.

החוקרים מסרו כי הפפטיד - פקטור קדם השרשה PIF - מאפשר את השתרשות העובר ברחם באמצעות ויסות הפעילות החיסונית. ה-PIF מופרש מהעובר כבר בשלבי ההתפתחות הראשונים. אורך החיים שלו בדם מוערך בדקות ספורות והוא מופרש בעיקר במהלך שני השלישים הראשונים של ההריון. פעילותו משפיעה על חלוקת תאי הדם ועל הפרשת ציטוקינים - החלבונים הקטנים המקשרים בין תאי מערכת החיסון לבין תאי רקמות בגוף. הוא מאפשר את קיום ההיריון ומונע את דחיית העובר על-ידי האם, מבלי לפגוע במערכת החיסון של האם ההרה.

במחקר הנוכחי נבדקה יכולת הפפטיד PIF, שיוצר באופן סינתטי, להשפיע על ויסות מערכת החיסון ובכך למנוע את התפתחות מחלת השתל נגד המאכסן (GVHD) - לאחר השתלת מח עצם מתורם זר.

הטיפול הצליח להפחית משמעותית את סימני המחלה יחסית לקבוצת הביקורת ואת החדירה של תאי הדלקת לאיברים כמו כבד, עור ומעי. השיפור הקליני במצב העכברים לווה בירידה ברמות הציטוקינים הדלקתיים בכבד ובדם וכן בירידה בעקה החמצונית בכבד ובמעי.

מחקר זה מצטרף למחקרים נוספים שבוצעו במחלקה להשתלת מח עצם בהדסה, שבהם הודגמה יעילות הפפטיד במניעת סכרת (אף זאת בעכברים) ובמניעה וטיפול בדלקת במערכת העצבים המרכזית.

מהדסה נמסר כי בימים אלו הסתיימה בארה"ב בהצלחה בדיקה נרחבת השוללת רעילות ותופעות לוואי כתוצאה מהטיפול בפפטיד (הנמצא עדיין בניסוי בבעלי חיים בריאים). בעקבות זאת תוגש בקשה לעריכת ניסוי קליני ראשוני בבני-אדם.

פרופסור ראובן אור מסר, כי תוצאות המחקרים ייושמו בקרוב לפיתוח טיפולים חדשניים בסיבוכים של השתלות מח עצם.

לקריאת המחקר: PIF BBMT

נושאים קשורים:  חדשות,  המרכז הרפואי "הדסה",  השתלת מח עצם,  פפטיד,  פרופסור ראובן אור
תגובות