דעות

לעצור את הפרטת שירותי הבריאות לתלמידים

הניסיון שהצטבר ב-6 השנים מאז בוצעה ההפרטה הוכיח שהשיטה נכשלה: מוציאים יותר כסף ומקבלים פחות שירות

שמירת בריאותם של תלמידי ישראל הינה משימה לאומית מהמעלה הראשונה. בית הספר מהווה מסגרת אופטימלית למניעה ולהתמודדות עם בעיות בריאות גופניות, נפשיות והתנהגותיות בתלמידים. הזנחת הטיפול בבעיות אלה גובה מחיר כבד מהפרט ומהחברה.

למרות העסקת פחות אחיות, השירות הפרטי אינו זול יותר והצפייה כי המדינה תחסוך כסף עקב ההפרטה התבדתה לחלוטין

התעקשות האוצר להפרטת שירותי הבריאות לתלמיד בניגוד לעמדת כל גורמי המקצוע גרמה לשחיקה קשה של השירות. העילה העיקרית להפרטה - ייעול והוזלת השירות התבדתה, ועלויות הפעלת השירות רק עלו בעקבות ההפרטה.

הפרטת השירות לוותה בהקטנה משמעותית של מספר האחיות וירידה באיכות השירות, למרות הגדלת התקציב, כפי שעלה מדו"ח מבקר המדינה. לאחר ההפרטה המדינה שילמה יותר אך קיבלה פחות אחיות, הכיסוי החיסוני והיקף הבדיקות שבוצעו פחתו דרמטית.

המשך השירות המופרט ע"י חברה שונה מ -2010 לא הביאה לשינוי. בסוף שנת הלימודים תשע"א פרסם משרד הבריאות נתונים מדאיגים על שיעור ההתחסנות בעיקר במחוז הדרום: רק 36% מתלמידי כיתות ח' חוסנו, ובמגזר הבדואי שיעור ההתחסנות של תלמידי כיתות ח' היה אפסי.

ירידה קשה בהתחסנות מהווה סכנה להתפרצות מגפות. לפיכך החליט משרד הבריאות להחזיר להפעלתו את שירותי הבריאות לתלמיד במחוז הדרום ממרץ 2012 כ"פיילוט". השירות שוקם במהירות עם עלייה חדה בהתחסנות. פעולה שמנעה קרוב לוודאי אסון בריאותי שניתן להעריכו בעקבות גילוי מוקדי הזיהום לפוליו בדרום.

למרבה המזל האחיות בשירות המדינה עמדו בפרץ ופעלו במסירות ובמקצועיות להדבקת פערי החיסון שהקטינו ככל האפשר סיכון לתחלואה בפוליו. נקל לתאר את המצב באזור הדרום אם חלילה השירות לא היה חוזר לידי המדינה.

החזרת השירות לידי המדינה בדרום מאפשרת השוואת השירות הציבורי בדרום לשירות הפרטי בשאר האזורים. בשירות הציבורי מופעלות יותר אחיות לאותו מספר של תלמידים. מתקיימות יותר פעילויות לחינוך לבריאות, למרות הנתונים הגיאוגרפים והסוציו-אקונומים המורכבים בעיקר במגזר הבדואי. למרבה הפליאה, למרות העסקת פחות אחיות, השירות הפרטי אינו זול יותר והצפייה כי המדינה תחסוך כסף עקב ההפרטה התבדתה לחלוטין. באותו תקציב ניתן להעסיק יותר אחיות ולאפשר שירות טוב יותר באותם אזורים שבהם המפעיל הפרטי כשל שנתיים קודם לכן. זוהי בדיוק המסקנה המתבקשת מהפעלת ה"פיילוט".

לכישלון שירותי הבריאות לתלמיד ע"י ספק פרטי תרמו מספר סיבות וביניהן:

שירותי הבריאות לתלמיד הינם שירות ליבה ותשתית לאומית שהשקעה בו היא השקעה לטווח ארוך בתועלת הציבור ואסור להפריטו

1. שיטת מימון השירות המופרט המתבססת על מספר הפרוצדורות כחיסונים ואומדני גדילה, מעודדת התרכזות בכמות הפרוצדורות במקום באיכותן. פעולות כמו חינוך לבריאות לא ניתנות לכימות כפרוצדורות ואינן מזכות בתשלום.

2. בשל הניוד המוגבר של אחיות, נשחקה דמות אחות בית הספר הקבועה שהכירה את בתי הספר, המורים, והתלמידים עם המחלות הכרוניות.

3. הקטנת מספר האחיות בשירות הפרטי יוצרת עומס רב עליהן, שחיקה וחוסר בטחון סוציאלי הגורמים לבריחת אחיות מוסמכות ואיכותיות.

4. מספרן הקטן של האחיות בשירות הספק הפרטי אינו מאפשר למפעיל השירות לתת מענה יעיל ומידי למצבי חירום המחייבים גיוס אחיות למשימות דחופות.

הפרטת השירות פוגעת בעיקרון חשוב שאסור להפריט שירותי ליבה כצבא, משטרה, חינוך ובריאות. שירותי הבריאות לתלמיד הינם שירות ליבה ותשתית לאומית שהשקעה בו היא השקעה לטווח ארוך בתועלת הציבור. לפיכך, בניגוד לישראל, שירותי הבריאות לתלמיד בעולם הרחב מופעלים ע"י המדינה.

לסיכום: מרבית הכשלים בשיטת ההפעלה של שירותי הבריאות ע"י ספק פרטי נצפו מראש. האיגוד לרפואת ילדים ויתר גורמי המקצוע התריעו על כך מבעוד מועד. הניסיון שהצטבר ב-6 השנים מאז בוצעה ההפרטה הוכיח שהשיטה נכשלה: מוציאים יותר כסף ומקבלים פחות שירות. הגיעה העת להפסיק אחת ולתמיד את ההפרטה בשירות בריאות חשוב זה לטובת ילדי ישראל בריאות הציבור, והקופה הציבורית.

* המאמר פורסם לראשונה בעיתון "מעריב"

נושאים קשורים:  דעות,  אחיות,  חיסונים,  רפואה פרטית,  הפרטה
תגובות
רעיסה קורליאנדציק
01.08.2013, 23:00

עמיתי היקרים,
מדוע לא ציינתם ביטול מוחלט של שירות רפואי בבית הספר. הרי משרד הבריאות ויתר על שירות זמין וכוללני לאכלוסיה רחבה בצורת בדיקות סינון רפואיות.נכון,כי באידיאל ראו הגורמים הקובעים את המדיניות, את רופא כיועץ,אך מציאות קבעה אחרת ,והיום אין דורכת רגל רופא בבית ספר בארץ ,מלבד מחוז דרום.