חדשות

מחקר ב"סורוקה": נשים שסבלו מהפלות חוזרות - בסיכון לבעיות לב

המחקר זכה בפרס הראשון בכנס החברה לרפואת אם ועובר; הסיכון של נשים הסובלות מהפלות חוזרות לבעיות לב - כפול מזה באוכולוסייה

בכנס החברה לרפואת אם ועובר (ISMFM), שנערך לפני כשבועיים, הוענקו פרסים לשלוש עבודות מחקר מבין 90 שהוגשו לשיפוט. בפרס הראשון, ע"ש פרופסור אריה סדובסקי ז"ל, הנחשב לאבי רפואת המיילדות בישראל, זכתה עבודת המחקר שביצעו רופאים מהמרכז הרפואי-אוניברסיטאי "סורוקה" שבבאר-שבע. עבודות המחקר שדורגו במקום השני והשלישי זכו בפרסי החברה לרפואת אם ועובר.

מימין: פרופ' אייל שיינר וד"ר עמי קסוס (צילום: "סורוקה")

מימין: פרופ' אייל שיינר וד"ר עמי קסוס (צילום: "סורוקה")

בעבודה שזכתה בפרס הראשון התגלה, כי נשים שסבלו מהפלות חוזרות נמצאות בסיכון מוגבר לסיבוכים לבביים וכלייתים ארוכי-טווח וכן לבעיות בכלי הדם האימהיים. זאת, לאחר מעקב שנמשך יותר מעשור. צוות המחקר כלל את ד"ר רועי קסוס וד"ר גלי פריאנטה, בהנחיית פרופסור אייל שיינר, מנהל מחלקת יולדות ד' בסורוקה, בשיתוף עם פרופסור אילנה שהם-ורדי מהמחלקה לבריאות הציבור באוניברסיטת בן-גוריון.

המחקר עקב אחר נשים עם היסטוריה של הפלות חוזרות בין השנים 2012-1998, כ-6,700 נשים בסך הכל. הן הושוו לקבוצת ביקורת של יותר מ-92,000 נשים ללא הפלות חוזרות. פרופסור שיינר הסביר: "אובדן הריון הוא חוויה קשה לכל אשה - בודאי כשהוא קורה יותר מפעם אחת. הפלה מוגדרת כסיום הריון עד שבוע 20. מרבית ההפלות הספונטניות מתרחשות בטרימסטר הראשון (עד סוף השבוע ה- 12 להריון). שיעור האובדן של הריונות המאובחנים קלינית הוא כ-12%-15%, ולאחר שבוע 9-8 להריון שיעור ההפלות יורד ל-2%-3%. אשה שעברה שתיים או שלוש הפלות רצופות מוגדרת כסובלת מהפלות חוזרות".

בין הגורמים להפלות: הפרעות כרומוזומליות בעובר, מחלות רקע של האם, הפרעות בכלי הדם אימהיים וקרישיות יתר, הפרעות מבניות ברחם, ועוד. יחד עם זאת, במחצית מהמקרים לא ניתן לאתר גורם ספציפי להפלות החוזרות.

המחקר החדש בדק אם קיים קשר בין היסטוריה של הפלות חוזרות לבין תחלואה ארוכת-טווח של הלב, הכליות וכלי הדם האימהיים. החוקרים גילו, שנשים עם היסטוריה של הפלות חוזרות נמצאות בסיכון מובהק לכל התחלואות שנבחנו. הסיכון לסיבוכים לבביים היה גבוה עד כדי פי שניים. בסך הכל, 5.8% מהנשים עם הפלות חוזרות אושפזו עקב בעיות לבביות, לעומת 3.1% מקבוצת הביקורת. הקשר נמצא מובהק במבחנים סטטיסטיים גם לאחר שנוטרלו גורמי סיכון אחרים לסיבוכים שכאלה כמו רעלת הריון, השמנת יתר וסוכרת הריונית.

פרופסור שיינר, המשמש גם כיו"ר ועדת ההתמחות בבית החולים סורוקה, הוסיף: "המחקר הראה שהפלות חוזרות אינן סיבוך מיילדותי בלבד. לנשים אלו סיכון מוגבר לחלות במחלות לב וכלי דם לאורך מעקב של עשור לפחות. תוצאות המחקר מדגישות את העובדה שלא ניתן לנתק את ההריון מיתר אירועי החיים. ידוע כבר מזמן שיש סיבוכי הריון בעלי משמעות להמשך החיים כמו יתר לחץ דם הריוני וסוכרת הריונית. איגוד הקרדיולוגים האמריקאי ממליץ על בחינת היסטוריה לגבי סיבוכים אלו כחלק מהערכה ראשונית לסיכון לבבי. על-פי תוצאות המחקר, נראה שכדאי לשאול גם לגבי היסטוריה של הפלות חוזרות."

העבודה שזכתה במקום השני היא תוצאה של מחקר משותף לבתי החולים "בני ציון" בחיפה, "פיטי סלפטרייה" ו"נקר-אינפנטס מלד" בצרפת, וביה"ח "מיימונידס" בניו-יורק. היא הוצגה בידי ד"ר אינה בלייכר מ"בני ציון" (בהנחיית ד"ר יואב פלטיאלי). העבודה בדקה הקשר בין התבססות הראש באגן בבדיקה נרתיקית מול בדיקה באמצעות מכשיר אולטרסאונד מתקדם LABORPRO - לבין צורת הלידה. המחקר הראה כי שימוש ב-LABORPRO מאפשר לאבחן בצורה מדויקת את התבססות הראש בתעלת הלידה, וכי בכל המקרים שבהם הראש היה מבוסס, ע"פ המכשיר, הנשים ילדו בלידה נרתיקית. המסקנה היתה: אם הראש מבוסס באגן לפי בדיקה ב-LABORPRO האשה אכן תלד בלידה נרתיקית.

העבודה שזכתה במקום השלישי הוצגה בידי ד"ר חגית פייט מבית החולים "וולפסון" בחולון. היא הציגה את תוצאות ההפעלה של סדנה ייעודית לאבחון וטיפול של קרע פרינאלי דרגה 4-3. בסדנא הדריכו רופאים אורוגינקולוגים, מטעם החברה לאורוגינקולוגה ורצפת האגן,  את צוותי חדרי-הלידה בעשרה בתי חולים בארץ. נמצא, כי בבתי החולים שבהם הועברה סדנה זו, שיעור גילוי הקרעים עלה באופן מובהק בכ- 20%. רוב הקרעים תוקנו בידי רופאי הנשים ומקצתם על ידי כירורגים.

נושאים קשורים:  חדשות,  המרכז הרפואי "סורוקה",  רפואת אם ועובר,  המרכז הרפואי וולפסון,  המרכז הרפואי "בני ציון",  הפלות,  בעיות לב
תגובות
אנונימי/ת
21.04.2017, 08:00

סיבתיות הפוכה הפלות מייצרות עומס פזיולוגי ורגשי שמוליד את הסיכונים לבעיות לב.. מחלות כליה.חסר מידע לגבי הפלות מלאכותיות ועד כמה גרידה.. תרופות משרות לידה מגבירות סיכון זה