חדשות

יו"ר הר"י לראש הממשלה: ללא עזרה, מערכת הבריאות עלולה לקרוס

לקראת דיון היום (שני) במועצת הבריאות על מצבן של קופות החולים, שיגר ד"ר אידלמן מכתב בו הוא מזהיר מפני התמוטטות מערכת הבריאות

יושב ראש ההסתדרות הרפואית, ד"ר ליאוניד אידלמן, שיגר בסוף השבוע מכתב אזהרה לראש הממשלה ולשר האוצר, בו התריע מפני קריסת מערכת הבריאות הציבורית. הרקע למכתב הוא כינוסה הצפוי של מועצת הבריאות היום (יום ב'), לדון במשבר הפיננסי של קופות החולים. במכתבו ציין ד"ר אידלמן בין השאר: "אנו חיים כיום במציאות של 'בועת בריאות'. אם זו לא תזכה לטיפול דחוף מן השורש, היא תתפוצץ לכל תושבי המדינה בפנים".

עוד כתב ד"ר אידלמן, כי מאז חקיקת חוק ביטוח בריאות ממלכתי נשחק תקציב הבריאות בכ-9 מיליארד שקל במונחים ריאליים. "על פי מידע שנמסר לי מהנהלת שירותי בריאות כללית, בה מבוטחים כמחצית מתושבי המדינה, הגרעון התפעולי של הקופה השנה עומד על כ-1.6 מיליארד שקל", כתב, "אנו קרבים ליום שבו לא נדבר על שחיקה תקציבית ופגיעה בזמינות הטיפול, אלא על קריסה של קופות החולים ובתי החולים. כמו במגדל קלפים - די בנפילה של קופה אחת כדי להביא את שאר בתי החולים, הנשענים על תקציבי הקופות, לקרוס כמו בית החולים הדסה", הזהיר ד"ר אידלמן.

במכתבו קרא יו"ר הר"י לממשלה לכסות את גרעונות קופות החולים, לעדכן את מנגנוני העדכון הדמוגרפי (לפי גידול האוכלוסייה והזדקנותה), להוסיף תרופות וציוד מתקדם ולעדכן את מדד יוקר הבריאות, כדי שיכלול גם את העליות שחלו בתעריפי יום אשפוז. "אם לא יינקטו צעדים דחופים לייצוב המערכת, הקריסה תהיה בלתי נמנעת", הזהיר ד"ר אידלמן.

לקראת הדיון במועצת הבריאות פירסם משרד הבריאות את הדו"חות החצי-שנתיים של קופות החולים לשנת 2013. מהדו"חות עולה, כי למרות הסכמי הייצוב שנחתמו עם קופות החולים במסגרתם הוזרמו מאות מיליוני שקלים - הגיע הגרעון הכולל והמצטבר של ארבעת הקופות - הכללית, מכבי, מאוחדת ולאומית - במחצית 2013 לכ-1.12 מיליארד שקל. ההערכה היא, כי הגרעון הצפוי בכל 2013 יגיע ליותר מ-2 מיליארד שקל.

בעקבות הגרעונות, מקצצות קופות החולים בשירותים שונים, מאריכות תורים לניתוחים וגם לייעוץ מקצועי ומפנות חולים לבתי החולים הפרטיים - על חשבונם. בתי החולים במערכת הציבורית גם דוחים תשלומים לספקים ונותני שירותים.

נושאים קשורים:  חדשות,  קופות החולים,  ראש הממשלה,  שר האוצר,  גרעון,  ההסתדרות הרפואית בישראל
תגובות