חדשות

דו"ח נאמני "הדסה": בהיעדר תוכנית הבראה, חשש לפירוק בית החולים

דו"ח עדכון שהוגש לבית המשפט קובע כי הכנסות בית החולים צנחו, היקף הפעילות נמצא בירידה ומתמחים ואחיות עוזבים לבתי חולים אחרים

דו"ח עדכון מצב שהגישו עורכי הדין ליפא מאיר ואשר אקסלרוד, נאמני בית המשפט המנהלים עתה את "הדסה" המצוי בהקפאת הליכים, מציין כי קופת בית החולים מתרוקנת בקצב מוגבר מהחזוי, אחיות רבות נטשו את בית החולים, היקף הפעילות הרפואית מצוי בירידה (ירידה ב-20% בלידות), ישנה עצירה בהתחלת התמחויות, נרשם מעבר מתמחים לבתי חולים אחרים - והמו"מ עם הרופאים והעובדים האחרים תקוע. לדברי הנאמנים, אם לא יחול שינוי עד לאחר פגרת הפסח הקרובה, בהיעדר תוכנית הבראה מוסכמת, קיים חשש הדסה תלך לפירוק.

במקביל, אתמול (יום א') התקיימה אסיפת עובדים, שבה קרא מנכ"ל הדסה אביגדור קפלן לרופאים להגיע להסכם עוד השבוע והזהיר שאם לא כן המצב יהיה גרוע עוד יותר. בכנס הובהרו הפערים העמוקים שבין הצדדים. הרופאים תבעו לקבל חזרה את הכספים שנלקחו מהם בעבר. המנכ"ל תבע מהם להטות שכם ולהסכים להפחית בשכרם ובתנאיהם, שאם לא כן לא ניתן יהיה לשקם את בית החולים.

בדיווח הנאמנים לבית המשפט המחוזי בירושלים נמסר, כי הקפאת ההליכים יצרה גידול בגירעון של כ50-30 מיליון שקל מעבר לצפוי, הכנסות בית החולים בפברואר ירדו בכ-45% לעומת ינואר והירידה נמשכה גם במארס. במקביל חלה עלייה בהוצאות שונות, בכלל זה עלייה של 12 מיליון שקל בהוצאות השכר.

יו"ר ועד מנהלי המחלקות בהדסה, פרופסור דרור מבורך, אמר בהקשר זה ל"דה מרקר", כי הרופאים מתנגדים לפירוק בית החולים והם רואים בו "תרגיל כלכלי-משפטי שנועד לכופף אותנו". לדבריו, נשקלת ברצינות אפשרות שהרופאים ייקחו בעלות משותפת על הדסה (מעין קואופרטיב רופאים) והנושא נבדק עתה משפטית וכלכלית.

הקרדיולוג פרופסור חיים לוטן אמר בכנס אתמול, כי אל להנהלה לקחת כמובן מאליה את ההנחה שהרופאים יחזרו לעבוד בהדסה אם יהיה פירוק. 80% מהם יכולים למצוא מקום עבודה אחר, אמר.

מנכ"לית ההסתדרות הרפואית, עו"ד לאה ופנר, אמרה כי לדעתה "יש מקום לתוכנית הבראה מוסכמת ואמיתית" וכי "ייתכן שעל המדינה יהיה לתת קצת יותר כסף למטרה הזאת". כיום מסכים האוצר להעמיד להדסה 65 מיליון שקל בשנה. האוצר גם דורש כי בית החולים יגדיל את התשלומים שהוא מקבל מהאוניברסיטה העברית עבור פעילות לימודיות וכן יגדיל את תקרת הצריכה של הקופות בהדסה. גם ארגון נשות הדסה יידרש להזרים יותר כסף או לוותר על הבעלות המלאה שלו על בית החולים.

במקביל הופיע אתמול פרופסור אבי ריבקינד, מנהל מערך הטראומה בהדסה, לפני "ועדת אבי גבאי" שמינתה שרת הבריאות כדי לבחון את הסיבות למשבר בבית החולים. הוא הטיל על הנהלות הדסה את האחריות לגירעון הגדול ועל כך ששגיאות ניהוליות רבות (כמו בהקשר למגדל האשפוז), הן שדירדרו את בית החולים למשבר הנוכחי. בין השאר, טען כי הדסה לא נלחמה די נגד סינוף "שערי צדק" לאוניברסיטה העברית, מה שפגע בהדסה, וכן על כך שבית החולים "ביקור חולים" שנסגר הועבר לידי שערי צדק במקום לידי הדסה.

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד הבריאות,  משרד האוצר,  ההסתדרות הרפואית בישראל,  אביגדור קפלן,  המשבר ב"הדסה",  פרופ' אבי ריפקינד
תגובות
עדו
31.03.2014, 21:41

רופאי הדסה : אינכם מפרגנים לעמיתיכם משערי צדק ?
מדוע, אם כן, ציבור הרופאים בישראל יפרגן לכם וילחם למענכם ?
נראה כי על הדסה לעבור הליך של פירוק מלא ולאחר השלמת הליך הפירוק - לעבור להיות סניף של שערי צדק.

jewish d-r
01.04.2014, 10:59

נשות הדסה לא מסוגלות לנהל.זה ברור. שישארו כגוף
יצוגי לגיוס תרומות !
מדינה צריכה לקחת את הדסה ! לעשות סדר בניהול,לחתוך
מה שמנופח (שר"פ ,תיירות...) ולהפסיק להתעלל
ברופאים וצוות !

ודי לשמחה לאיד ! היום זה הדסה ,מחר ?

יואכים
08.04.2014, 08:39

אילו מן דיבורים אלה?
מדוע אבי ריבקינד מאשים את הסינוף של שערי צדק לבית הספר לרפואה במצב הכלכלי של הדסה?
בת"א יש עשרות בתי חולים מסונפים לאוניברסיטה ואילו בירושלים הוא חפץ שרק רופאי הדסה יהיו מסונפים?

ובכלל במקום לקחת אחריות, זה תמיד קל להאשים אחרים במצב שלך אבל זה לא בהכרח מקדם...