חדשות

חוקרים מ"בן גוריון" ממליצים להנהיג קורס טרום-קליני באונקולוגיה

המטרה: להגביר את האמפתיה של סטודנטים לרפואה לחולי סרטן ולשם התמודדות עם חששותיהם והתלבטויות אתיות ואחרות

קבוצת חוקרים מאוניברסיטת "בן-גוריון" בנגב ומהמרכז הרפואי "סורוקה", בהובלת ד"ר ליאת גרנק, פירסמה בחודש שעבר מאמר בכתב העת Academic Medicine, שמסקנתו העיקרים היא שלכל הסטודנטים להיות בעלי הבנה בסיסית לגבי הסוגיות הקשורות למחלות הסרטן והטיפול בהן. לשם כך ממליצים המחברים לקיים בפקולטה לרפואה קורס טרום-קליני באונקולוגיה "לשם הגברת האמפתיה לתחום הזה בקרב הסטודנטים לרפואה".

מחברי המאמר תיכננו והעבירו בעבר קורס מבוא שנמשך שבוע ימים באונקולוגיה קלינית לסטודנטים שנה שנייה לרפואה באוניברסיטת בן-גוריון. במהלך הקורס נחשפו הסטודנטים לגישה הוליסטית לטיפול בחולי סרטן, הבנת הטיפול הניתן להם במובן הרחב היותר ולא רק למידת היסודות הביולוגיים של המחלה. במהלך 2013 ביצעו החוקרים מראיונות עם סטודנטים לפני ואחרי הקורס כדי להעריך כיצד התקבל הקורס בקרב הסטודנטים וכן נבחנה מידת היעילות שלו.

כ-90% מהסטודנטים שהשתתפו בקורס השלימו את שאלון הסקר. רבים מהם דיווחו, כי לאחר הקורס חלה אצלם עלייה בדאגתם לסוגיות אתיות וכן רגשיות. כמו כן, אצל רובם עלתה היכולת ומידת הנוחות לדבר עם חולה סרטן על מוות ועל גסיסה וכיצד לחיות עם מחלת הסרטן - נושאים שעלו במהלך הקורס.

סטודנטים רבים דיווחו על החששות שלהם לגרום סבל לחולה סרטן בשל הטיפול שיידרש לעבור. לדעת החוקרים, למרות שהשינויים הללו בתגובות לסקרים מרמזים שהסוגיות האתיות, המוסריות, הרגשיות והאינטלקטואליות המורכבות המתקשרות עם מקצוע האונקולוגיה, הועברו לסטודנטים ביעילות – הם גם מצביעים גם על הצורך לספק דיונים נוספים בסוגיות אלו בעתיד, על מנת למנוע היווצרות חרדה מוגזמת בקרב סטודנטים לרפואה. חרדה זו עלולה להרתיע אותם מפני פניה להתמחות בתחום האונקולוגיה.

עוד עלה מתוך המחקר, כי סטודנטים רבים מקרב אלו שעברו קורס טרום-קליני כזה, שוקלים עתה להתמחות באונקולוגיה.

הסוגיות הללו רלוונטיות בכל העולם המערבי. ישראל לדוגמא ניצבת היום מול מחסור הולך ומחמיר באונקולוגים ובסגל אונקולוגי. ב-2010, שיעור החולים שאובחנו כסובלים מסרטן ביחס לאונקולוגים היה 24,992 חולים ל-180 אונקולוגים בלבד. מספר הזה איננו כולל את אלפי חולי הסרטן שטופלו בגין מחלתם באותו הזמן או קיבלו טיפול להקלה על כאבים או טיפול המשך.

ד"ר גרנק ציינה: "העובדה שהסטודנטים שהשתתפו בסקר דיווחו על אמפתיה מוגברת לחולי סרטן, למרות חרדתם לגרום להם סבל היא דבר מעודד... קורסים כאלו עשויים להוות את אחת הדרכים לבלום את הירידה באמפתיה בקרב הסטודנטים ככל שהם מתקדמים בלימודיהם בבית הספר לרפואה. על כן, על בתי הספר לרפואה לשקול הכללת תוכנית לימודים מסוג זה בלימודי האונקולוגיה הטרום קליניים שלהם".

ד"ר גרנק היא מרצה מבחוץ ופסיכולוגית בריאותית במחלקה לבריאות הציבור בפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן-גוריון בבאר-שבע. שותפיה למחקר מהאוניברסיטה ומהמרכז הרפואי אוניברסיטאי סורוקה היו: ד"ר אירנה לזרב ופרופסור גפן (אונקולוגיה), פרופסור קלאריס ריזנברג ראש המכון למחלות מדבקות וסגנית דיקן בית הספר לרפואה; פרופסור שמואל אריעד ראש המחלקה לאונקולוגיה ושירה בירנשטוק-כהן, עובדת סוציאלית במחלקה לאונקולוגיה בסורוקה.

לקריאת המחקר המלא לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  סרטן,  אמפתיה,  אונקולוגיה,  לימודי רפואה,  אוניברסיטת בן גוריון,  קורס טרום-קליני,  המרכז הרפואי "סורוקה"
תגובות