שביעות רצון מטיפול

הקשר בין שביעות רצון מטיפול לאיכות החיים הקשורה לבריאות, בקרב חולים פלשתינים עם סוכרת מסוג 2

מחקר מצא, כי איכות החיים אינה קשורה לשביעות הרצון מהטיפול באופן מובהק בתיקנון רב-משתני, וכי גיל מבוגר, אבטלה ותחלואה נלווית היו קשורים באופן מובהק לאיכות החיים

03.05.2015, 15:50
בית לחם, הרשות הפלשתינית (צילום: אילוסטרציה)

מטרות המחקר היו להעריך את הקשר בין איכות החיים הקשורה לבריאות ושביעות הרצון מהטיפול בדגימה של חולי סוכרת מהרשות הפלשתינית, ולקבוע את ההשפעה של מאפיינים סוציו-דמוגרפיים וקליניים על איכות החיים הקשורה בבריאות.

החוקרים ביצעו מחקר רוחבי בין יוני 2013 לאוקטובר 2013. שביעות הרצון מהטיפול הוערכה בעזרת הגרסה הערבית של שאלון שביעות הרצון מטיפול תרופתי (Treatment Satisfaction Questionnaire for Medication - TSQM 1.4), ואיכות החיים הקשורה בבריאות הוערכה על ידי הגרסה הערבית של המדד האירופי לאיכות חיים (European Quality of Life scale - EQ-5D-5L). בוצעו רגרסיות לינאריות מרובות על מנת להעריך אילו משתנים השפיעו במידה הרבה ביותר על איכות החיים הקשורה בבריאות.

385 חולי סוכרת הוכללו במחקר. נמצא קשר חיובי קל בין התוצאה הכוללת של שביעות הרצון הכללית לבין איכות החיים על פי המדד האירופי (r=0.14 ; p=0.005). לאחר תיקנון למשתנים מרובים על ידי שימוש ברגרסיה ליניארית מרובת משתנים שביעות הרצון הכללית ואיכות החיים לא נמצאו קשורים באופן מובהק סטטיסטית (p=0.075) ; (R=0.495; R2 מתוקנן=0.245; F=10.3 ; df=12י p<0.001).

החוקרים מסכמים, כי על פי ממצאיהם, חולים מבוגרים, חולים שאינם מועסקים, ואלו שבעלי תחלואה נלווית הם בעלי סיכון גבוה, בלתי תלוי, להיות בעלי איכות חיים ירודה. בנוסף, על פי הממצאים נראה כי איכות החיים הקשורה בבריאות וכן שביעות הרצון מהטיפול מושפעות שתיהן ממאפיינים סוציו-דמוגרפיים וקליניים. לכן כדי לשפר את איכות חייהם של חולי סוכרת מבוגרים מומלץ לתת יותר תשומת לב לבריאותם הכללית ומצבם הכלכלי.

מקור:
Zyoud, S. H., Al-Jabi, S. W., Sweileh, W. M., Arandi, D. A., Dabeek, S. A., Esawi, H. H., et al. (2015). Relationship of treatment satisfaction to health-related quality of life among palestinian patients with type 2 diabetes mellitus: Findings from a cross-sectional study. Journal of Clinical & Translational Endocrinology. doi: 10.1016/j.jcte.2015.03.002

נושאים קשורים:  שביעות רצון מטיפול,  סוכרת סוג 2,  איכות חיים,  מאפיינים סוציו-דמוגרפיים,  מחקרים