חדרים

מחקר הגיל הממוצע של גברים ערבים המאושפזים עם תסמונות כליליות נמוך יותר מזה של יהודים

המחקר נעשה במרכז הרפואי כרמל. אצל הערבים נמצאו תסמונות חריפות יותר מאלו של יהודים. הפער הגילי: 59 (ערבים), 65 (יהודים). מחרתיים היום הבינלאומי ללא עישון

עישון (צילום: אילוסטרציה)
עישון (צילום: אילוסטרציה)

מחקר שאותו הובילו הקרדיולוגים ד"ר רונן רובינשטיין וד"ר באשיר כרידי מבית החולים כרמל בחיפה ושבו השתתפו יותר מ-7000 חולים העלה כי גילם של גברים מהמגזר הערבי המאושפזים במרכזים הרפואיים בישראל עם תסמונות כליליות חריפות הוא נמוך יותר, בממוצע, בהשוואה ליהודים: 59 לעומת 65 שנה.

על המחקר מדווח היום (ב') "מעריב". בעבודה זאת גם נמצא כי שיעור המעשנים בחברה הערבית גבוה משמעותית בהשוואה ליהודים. שיעור ההישרדות של ערבים שחלו במחלות לב וכלי דם, בשנה הראשונה שלאחר אבחון המחלה והאשפוז – נמוך יותר משאר האוכלוסייה אבל הפער נסגר כעבור חמש שנים והדבר מבטא את הצלחת הטיפול הניתן במערכת הבריאות.
עוד עלה מהמחקר כי הפערים הללו קשורים בהבדלים באורחות החיים בין יהודים לערבים וחוקרים המליצו על קמפיין הסברתי ממוקד לחברה הערבית ובמיוחד בקרב צעיריה תלמידי בתי הספר להפחתת שיעור המעשנים, הדרכה בהתמודדות עם תופעת ההשמנה ומעבר לאורח חיים בריא.

ובתוך כך, מחרתיים (31 במאי) יצוין במדינות רבות היום הבינלאומי ללא עישון – ובמסגרת הקמפיין להפחתת ממדי העישון בארץ, הוצב שלט דיגיטלי ענק במחלף לה-גרדיה בתל אביב שיציג נתונים על מספר הישראלים שנפטרו מתחילת השנה מעישון. הנתונים יתעדכנו מדי שעה. השלט מוגש כשירות לציבור בחסות חברת התרופות פייזר. בנוסף לנתונים יקראו המעשנים המעוניינים להיגמל, לפנות לרופא משפחה לקבלת יעוץ רפואי מקצועי.
על פי נתוני משרד הבריאות (מתוך דו"ח מ-2015) כ-8,000 ישראלים נפטרים מדי שנה כתוצאה מנזקי העישון. בממוצע מדובר בכ-670 איש בחודש (1 מדי שעה) – לערך פי 20 בהשוואה להרוגים בתאונות דרכים (לפי הממוצע ב-3 השנים הארונות). 1 מכל 5 ישראלים בוגרים מעשן ( 19.7% ) . חישוב העלה כי בסך הכול נצרכו במהלך השנה כ-283 מיליון חפיסות סיגריות.

על פי נתוני האגודה למלחמה בסרטן ישראל ניצבת במקום 28 מ-35 מדינות באירופה בפעילות יזומה בידי גורמי הממשל לצמצום נגע העישון.
עוד פורסם לרגל היום הבינלאומי (ב-Nicotine @ Tobacco בהוצאת אוניברסיטת אוקספורד) כי מחקר מצא שפעילות גופנית מקלה על תסמיני הגמילה מעישון.

נושאים קשורים:  עישון,  בית החולים "כרמל"
תגובות