• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

ליצמן הציג בוועדת הבריאות תוכנית למאבק בעישון בישראל, כולל הגבלות על פרסום

שר הבריאות אמר בוועדה כי הוא מעכב את פרסום הדו"ח המצביע על עלייה בשיעור העישון בישראל ב-2016 בשל "השגות מקצועיות" של גורמים רפואיים בנוגע לנתונים בו; איגוד רופאי בריאות הציבור בירך על תוכניתו של ליצמן

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן. ריבוי מינויים מחסידות גור. צילום: הדס פרוש / "פלאש 90")

שר הבריאות יעקב ליצמן הודיע אתמול (ד')  בדיון משותף לוועדת הבריאות ולוועדה למאבק בנגעי הסמים בכנסת, שעסק בדו"ח העישון השנתי ובמניעת עישון בישראל, כי הוא משעה את פרסום הדו"ח בשל "השגות מקצועיות לגבי המדידה שהתבצעה בו". השר אמר עוד: "קשה לי להעריך כרגע מתי כן נגיש אותו, אבל אזרז מאוד את התהליך".

לפי דיווח הבוקר (ה') ב"דה מרקר", את ההשגות בנוגע לעלייה בשיעור העישון העלתה בפני מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' תמי שוחט, ראש המרכז לבקרת מחלות. היא טענה כי הנתונים על העלייה בעישון ב-2016 לעומת השנה הקודמת לא מתיישבים עם הנתונים החלקיים ל-2017, המצביעים על ירידה. לכן, דווח, מעדיף המשרד לבצע ניתוח מעמיק של הנתונים לפני הצגתם.

ליצמן עמד בפני ביקורת ציבורית בחודש שעבר לאחר שהביע השגות על הדו"ח המקצועי ואמר כי ישנה בעיה בנתונים. מנכ"ל המשרד, משה בר סימן טוב, הסביר לחכ"ים: "יש נתונים על עלייה בלתי מוסברת ובלתי סבירה בממדי העישון בישראל ב-2016 לעומת 2015. אנחנו מעדיפים לכן לבצע השלמות ניתוחיות של הנתונים. הכול ייעשה בשקיפות".

תכנית חדשה למאבק בעישון

שר הבריאות הציג בוועדה ובהודעה שנמסרה לעיתונות לאחר הדיון את תוכנית המשרד בנוגע למלחמה בעישון, על רקע ביקורת חריפה שהשמיעו נגדו ח"כים מהאופוזיציה ומהקואליציה בנושא. השר עידכן, כי התיקון לתוספת לחוק בנושא הגבלות השימוש בטבק ומוצריו במרחב הציבורי כבר נמצא בהליך מתקדם ונשלח להערות של בעלי העניין לפני שיעבור לאישור משרד המשפטים.

התיקון כולל קביעת איסור עישון במקומות שבהם נערכים אירועים והופעות תחת כיפת השמים; קביעת איסור עישון בכל מקום במתחם של בית חולים או מרפאה, לרבות מחוץ למבנים, ולמעט אזורי עישון מוגדרים ומרוחקים, ככל שייקבעו. יוחרגו מהחוק מחלקות סגורות, בהוראת שעה ל-3 שנים.

כל פרסום של מוצר טבק יחייב את מפרסם המודעה לממן ולפרסם מודעה נגדית באותו היקף, בנוסח שיקבע על-ידי משרד הבריאות

התיקון קובע גם איסור עישון במקומות המשמשים לפעילות גופנית או לספורט גם אם אינם במבנה, באזור הכניסה של גן ילדים, בגני שעשועים ציבוריים המיועדים לילדים, באזור הכניסות והיציאות למשרד הממשלתי ובטווח של 10 מטרים מהכניסות והיציאות. כמו כן, נוסף איסור עישון בחניון ציבורי מקורה ובגני חיות.

במקביל, הודיע המשרד כי החל תהליך הכנת תיקון נוסף בחוק, אשר יכלול איסור מוחלט של חדרי עישון במספר מקומות שבהם העישון אסור כיום, אך קיימת בהם האפשרות להקצאת אזור או חדר עישון. בין השאר ייאסר העישון כליל במקומות הבאים: אולם קולנוע, תיאטרון, ספריה, מוסד להשכלה גבוהה, תחנה מרכזית, תחנת רכבת, מסעדות ובתי קפה, אצטדיון, סניף בנק או דואר, מקומות עבודה, קניון ואולם שמחות.

בנוסף, יוכנס תיקון בחוק להגבלת פרסום ושיווק של מוצרי טבק. הצעת התיקון תופץ להערות תוך 3 חודשים. כל פרסום של מוצר טבק יחייב את מפרסם המודעה לממן ולפרסם מודעה נגדית באותו היקף, בנוסח שיקבע על-ידי משרד הבריאות. הוראה זו תהיה תקפה בעיתון ובאינטרנט. גודל האזהרה המופיע בפרסום יגדל ל-20% משטח הפרסומת. ייאסר ייצור ושיווק של מוצרי מזון או צעצועים הדומים למוצר טבק. ייאסר על החברות לחלק מוצרי טבק ללא תמורה או בעבור הצטרפות לרשימת דיוור וכדומה.

חברות הטבק יחויבו לדווח לשר הבריאות על תכולתם של מוצרי הטבק ורעילותם של מרכיבים במוצרים. יוגדלו הקנסות הקבועים כיום על העבירות על-פי החוק בהקשר לאיסור עישון ובנוסף תיבחן האפשרות לקביעת עיצומים כספיים. יוסמכו מפקחים בבתי חולים ממשלתיים נוספים, לאכיפת הגבלות העישון ותבחן הקמת יחידה ובה מספר מפקחים נוספים במשרד, לשם אכיפת החוקים.

בהקשר למיסוי נמסר, כי השר תומך בתיקון "עיוות המיסוי" של טבק לגלגול וכן תומך בהעלאה נוספת של המס על כלל מוצרי הטבק. משרד הבריאות ייצא למכרז בתוך 3 חודשים להקמת קו גמילה לאומי, נמסר בהודעת המשרד.

ליצמן אמר בוועדה: "המאבק בעישון ובנזקיו הוא בראש סדר היום שלנו. משרד הבריאות רואה בעישון יעד שיש להילחם נגדו ואנו נמשיך לעשות זאת בכל דרך: במניעה, בחקיקה, באכיפה ובנהלים. הצעת החוק שגיבשנו מרחיקת לכת ומגדירה מחדש את המלחמה שלנו בעישון ובנזקיו למען בריאות הציבור".

תגובות מעודדות

האיגוד הקרדיולוגי בישראל הגיב על הודעת שר הבריאות: "כרופאים המתמודדים מדי יום עם ההשלכות ההרסניות של מחלות לב הנגרמות מעישון, אנו מברכים על תכניתו שר הבריאות ליצמן. בכל שנה מתים בישראל 8,000 בני אדם כתוצאה מנזקי העישון, וכל מהלך לצמצום מספר המעשנים - בתקווה שאכן ייצא אל הפועל - פירושו הצלת חיי אדם הלכה למעשה".

איגוד רופאי בריאות הציבור בהסתדרות הרפואית בירך על הבטחות השר והגיב: "נעקוב ונקווה שההבטחות תמומשנה תוך זמן קצר. יחד עם זאת ההבטחות לצעדים מוגבלים אינן מספקות ולא ישיגו את ההגנה הנדרשת על בריאות הציבור בישראל. יש לקדם בדחיפות את הצעדים המוכחים והיעילים למלחמה בנגע הטבק הממכר והממית, כמקובל בעולם ובהתאם לאמנה הבינלאומית לפיקוח על הטבק שאותה אישרה ישראל, ובראשם העלאת מיסוי ואיסור גורף של פרסום ושיווק לרבות על חפיסות הסיגריות".

תגובת האגודה למלחמה בסרטן: "אנו מברכים על ההבטחות אבל יש לקבוע לוחות זמנים לביצוע ולדאוג ליישום החלטות הממשלה שניתנו כבר ב-2005 ואושרו בתוכנית לאומית מיוחדת ב-2011. יש לקדם בדחיפות את הצעדים המוכחים והיעילים למלחמה בנגע הטבק הממכר והממית ובראשם העלאת מיסוי ואיסור גורף של פרסום ושיווק".

ביקורת בוועדת הבריאות

חברי כנסת הטיחו בליצמן ביקורת במהלך הדיון המשותף בנושא המאבק בעישון. ח"כ יעל גרמן (יש עתיד), לשעבר שרת הבריאות, אמרה לליצמן: "לא עשית דבר בעניין הזה במשך שנתיים. התנגדת לכל הצעות החוק נגד עישון שאני העליתי. מדוע אתה מאפשר את מכירת ה'אייקוס'? תפעל כמו בארה"ב, שם אסרו את שיווק המוצר הזה עד שיוכח שאיננו מזיק. אתה נותן לחברה צינית, המוכרת לנו שקרים בעטיפת צלופן, להמשיך ולזרוע כאן מוות". בתגובה ענה לה השר: "חלות על המוצר הזה אותן מגבלות כמו על יתר הסיגריות".

ח"כ יהודה גליק (הליכוד) אמר: "האם תסכים שבעיתון 'המודיע' יפרסמו מודעה המעודדת צריכת בשר חזיר? אני משוכנע שלא. אז מדוע העיתונות החרדית היא גדול מפרסמי הסיגריות? מדוע התנגדת ליוזמתי לאסור על עישון ברכב המסיע ילדים? כפי שנלחמת למען טיפולי השיניים לילדים, הילחם גם כאן".

ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) אמר: "משרד הבריאות איננו אגרסיבי במאבקו בעישון. ידן של חברות הסיגריות על העליונה, תמיד. הטריקים שלהן אינסופיים, כולל פרסום סמוי וכתבות ממומנות".

ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני) אמר: "אני לא מרגיש שהכרזת מלחמה על העישון. אני יודע שכשאתה רוצה להוביל משהו, אתה עושה את זה. החברה הישראלית נאלצת לשאת על גבה ולממן טיפולים ואשפוזים בשל בחירת אזרחים לעשן".

בסיכום הדיון הודיע יו"ר ועדת הבריאות, ח"כ אלאלוף, שהוועדה תקיים דיון מיוחד מיד עם פרסום דו"ח העישון העדכני, ואז  גם יישמעו נציגי ארגונים אזרחיים וגורמים נוספים.

נושאים קשורים:  חדשות,  עישון,  מאבק בעישון,  משרד הבריאות,  שר הבריאות יעקב ליצמן,  מיסוי,  פרסום,  דו"ח
תגובות
אנונימי/ת
21.07.2017, 10:45

בס"ד

יישר כח גדול על ההתקדמות במניעה ראשונית.
אין ספק שזה צעד חשוב לקראת קידום מניעה ראשונית דרך אורחות חיים בתחומים רבים נוספים כמו תזונה, פעילות גופנית, פוליפרמסיה חוסר תעסוקה (גורם סיכון חשוב במחלות רבות) וכד'.
בכך נוכל להוריד את הגורמים העיקריים לתחלואה ותמותה (מחלות לב, אירועים מוחיים, סרטן, סכרת, יתר ל"ד ודמנציה), לאובדן איכות חיים ו-QALY ולבזבוז מיותר עשרות מיליארדי ש"ח בשנה (ההוצאה השנתית לדמנציה בלבד היא 12 מיליארד ש"ח לפי פרסום משרד הבריאות).

אנונימי/ת
22.07.2017, 08:03

חוקים של מדינות טוטליטרית