• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

איגודי רופאי המשפחה והילדים מתנגדים להנהגת מקצוע אחות מומחית בקהילה

"העברת מלאכת המיון והאבחון עלולה לפגוע בבריאות הציבור, בנגישות מטופלים לרופאי רפואה ראשונית ובקשר הרציף של רופא-מטופל", מזהירים שני האיגודים במכתבם למנכ"ל משרד הבריאות

רופא משפחה (צילום: אילוסטרציה)

נייר עמדה חדש שנוסח ונחתם במשותף על ידי איגודי רופאי המשפחה והילדים בהסתדרות הרפואית ושהוגש למנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, חוזר ומפרט מדוע אין מקום למקצוע של "אחות מומחית" בקהילה, כפי שמוצע על ידי המשרד.

בנייר העמדה חוזרים שני האיגודים על עמדת הר"י המתנגדת נחרצות לעניין הזה, כפי שהוצגה עוד בחודש מרץ השנה, על ידי מי ששימש אז בתפקיד יו"ר הר"י, פרופ' ליאוניד אידלמן, בפגישה שקיים עם בר סימן טוב. הר"י הכריזה בנושא זה על סכסוך עבודה כללי.

שלושה ימים לאחר אותה פגישה, הודיע בר סימן טוב כי הוא חוזר בו מהמתווה ושינוסח נוסח חדש ש"ייקח בחשבון בצורה טובה יותר את עמדות הרופאים".

הבוקר (ה') מדווח "ישראל היום" על נייר העמדה המשותף החדש של שני האיגודים. "המתווה כפי שהוצע עלול לפגוע ברפואה הראשונית ואיננו עומד בקנה מידה עם המחויבות לטיפול הולם בהתאם לחוק זכויות החולה".

הרופאים מסבירים שוב כי תיפגע נגישות מטופלים לרופאי רפואה ראשונית וייפגע הקשר הרציף של רופא-מטופל. כמו כן ייפגעו אוכלוסיות חלשות בפריפריה שיאבדו את הנגישות לרופא כי לקופות החולים יהיה זול יותר ומשתלם מבחינה תקציבית להציע "אחיות מומחיות" במקום רופאים נוספים במרפאות הקהילה.

המסמך מתייחס לתפקיד רופא המשפחה ורופא הילדים כמי שמאבחן, מאחר שלעתים מאחורי תלונה לכאורה שגרתית (למשל, כאבי בטן) מסתתר מקרה שמחייב פינוי דחוף לבית חולים (דלקת תוספתן).

"העברת מלאכת המיון והאבחון עלולה לפגוע בבריאות הציבור", מזהירים שני האיגודים במכתבם למנכ"ל משרד הבריאות. "אחות מומחית תהיה תחליף כלכלי אטרקטיבי למדינה ולקופות, במקום רופא ואין זה לטובת המטופלים".

בדיווח נמסר כי הרופאים הציגו במסמך מחקרים שנעשו בארה"ב, שם מקצוע "אחות מומחית" קיים כבר כ-50 שנה אלא ש"תוצאי הבריאות ממשיכים להידרדר וההוצאה הלאומית על בריאות בארה"ב רק עולה.

"כדי להתמודד עם המחסור ברופאי משפחה", הודגש בנייר העמדה החדש, "יש לייעל את עבודת הרופא ולהפחית ממנו מטלות ביורוקרטיות, אבל להוסיף אנשי צוות שיעבדו לידו, בכפוף לו ותחת פיקוחו הישיר".

נושאים קשורים:  "אחות מומחית",  איגוד רופאי המשפחה,  איגוד רופאי הילדים,  מחסור ברופאים,  נייר עמדה,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
25.05.2018, 14:40

כל הכבוד לאיגודים ולהר"י.
אין מקום לתפקיד אחות מומחית קהילה. תפקיד כזה יגרור הדרדרות נפשעת ופגיעה בבריאות העם.
בר סימן טוב צריך להתעורר, ולהבין כי עליו לחזק את הרפואה הראשונית הטובה בעוד רופאים, ולא להוריד את הרמה על ידי מתן התפקיד לאחות.
ההכשרה היחידה לאחות שרוצה להיות רופאה ראשונית הוא בית הספר לרפואה, המסלול ה 4 שנתי.
המסמך מפרט בצורה יפה את הפער האבסורדי והלא נתפס בין הכשרת אחות מומחית לרופאה.
שאפו לאיגודים, ועכשיו נראה אם למשרד הבריאות אכפת מבריאות הציבור, או רק להישג הפוליטי הכלכלי, משמע חיסכון.
חוסכים כסף על חשבון הציבור.

אנונימי/ת
25.05.2018, 17:05

מעניין. לא מוזר שפרופ' וינקלר [עורך המסמך] תמך באישור תפקיד אחות מומחית קהילה, כחבר בוועדת מור-יוסף בתפקידו כבכיר בלאומית וכאן הוא מתנגד נחרצות לתפקיד אחות מומחית קהילה כיו"ר איגוד רופאי המשפחה. האם זה אותו פרופ' וינקלר או שקרה לו מה שקורה לכל הפוליטיקאים?

אנונימי/ת
28.05.2018, 15:58

אחת הבעיות היא שכתב המינוי של ועדת מור יוסף היתה להמליץ על מודל ההפעלה של תפקיד האחות המומחית בקהילה, ולא על עצם נחיצותה.
גם מי שתמך בתפקיד בתחילה, ונוכח כיצד משרד הבריאות מסמס את המלצות הועדה, תוך מתן אפשרות לאחות לעבוד במודל אוטונומי לחלוטין מבין כי זו היתה טעות.
מודה ועוזב ירוחם.

אנונימי/ת
04.06.2018, 20:43

job security אף פעם לא היה סימן טוב
אין שום פסול באחות מומחית שתלמד ותוכשר במשך מספר שנים לתפקיד הזה.
חלק האחיות לא פחות טובות מהרופאים לרובן יש יותר ניסיון
אני רופא אני מכיר רת ההבדל אבל מספיק כנה לומר שיש דברים שהכון שיעשו לא על ידי רופא דווקא.
הסיבה היחידה שאני שמח שזה לא התקדם היא כי אנני מסכים עם כלום שהבר סימנטוב הזה מייצג