חדשות

סיגריות ב"טעם רע": הטעמים המוספים לסיגריות אלקטרוניות פוגעים בכלי הדם

סיגריות אלקטרוניות עם טעמים מסוכנות לבריאות מסיבה נוספת: חומרי הטעם פוגעים בייצור החנקן החמצני (nitric oxide) שתפקידו למנוע דלקת והתקרשות ולווסת את התרחבות כלי הדם

סיגריה אלקטרונית עם טעמי קפה ומנטה. צילום: אילוסטרציה

סוגים מסוימים של טעמים, שיצרני הסיגריות האלקטרוניות ומוצרי טבק ועישון אחרים, מוסיפים כתבלינים למוצריהם הם רעילים משום שהם פוגעים בתפקוד תאי האנדותל. כך הוכח בסדרת ניסויי מעבדה. דיווח ממצאי המחקר פורסמו בשבוע שעבר בכתב העת של התאגדות רופאי הלב האמריקנית (AHA) – ה-Arteriosclerosis, Thrombosis and Vascular Biology Journal.

בדו"ח המחקר, שהמחברת הראשית שלו היא ד"ר ג'סיקה פטרמן מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת בוסטון, נאמר כי הטעמים המוספים לסיגריות עלולים לפגוע בתפקוד כלי הדם ולאורך תקופה, פגיעה זאת תורמת לנזק ללב.

החוקרים בחנו תשעה טעמים, הנפוצים ביותר שמוספים לסיגריות אלקטרוניות, לנרגילות ולמוצרי טבק אחרים ואת ההשפעות של אלה על ויסות התפקוד של תאי הדם. התברר שכל התשעה שינו את תפקוד האנדותל. כל התשעה השפיעו על יצור החנקן החמצני (nitric oxide) המונע דלקת והתקרשות ומווסת את התרחבות כלי הדם בתגובה לזרם הדם.

התבלינים ואנילין (ואנילה), קינמלדהיד (קינמון), יוגנול (ציפורן, שום) ואצטילדפירידין (טעם של שרוף) פוגעים ב-A23187 המשרה את ייצור החנקן החמצני ומגביר את הביטוי של האינטרלוקין-6, החלבון המתווך לעצירת דלקת. במחקר נבדקו כל הריכוזים שלהם והתבררה פגיעתם באנדותליום, רקמה הרגישה במיוחד לחומרים הכימיים הפעילים באותם תבלינים.

כיום יש יותר מ-7,000 טעמים שונים שהיצרנים מוסיפים לסיגריות אלקטרוניות שנמצאות בשוק. הפופולריים ביותר: מנטול נוזלי, מתיקות, טעמים של פירות. הגם שרבים מהתבלינים שמצויים במוצרי מזון נחשבים לבטוחים, שאלת הבטיחות שלהם לטווח הרחוק בעת ששואפים לריאות עשן ממוצרי העישון והטבק, המכילים אותם כתוספי טעם, אינה ידועה.

ד"ר פטרמן הסבירה: "כאשר אנחנו אוכלים משהו, לקיבה מנגנונים רבים לנקותה מרעלים, אבל הריאות וכלי הדם אינם מוגנים מפני אלה. בני אדם אינם אמורים לשאוף לריאות משהו אחר מאוויר".

החוקרים גם בחנו את השפעת הטעמים – דאצטיל (טעם של חמאה), דימתילפירזין (תות), איזומיל אצטט (בננה) ואוקליפטול (מפולפל) על תפקוד תאי האנדותל.

החוקרים בודדו תאי אנדותל טריים ממשתתפי המחקר שעישנו סיגריות שהכילו טעם מנטול וסיגריות ללא-מנטול והתברר שנגרם נזק ל-A23187, החלבון שמזרז ייצור חנקן חמצני בהשוואה לאנדותל שנלקח מאלה שעישנו סיגריות ללא מנטול. כמו כן בוצעה מדידה לגבי שיעור הזירוז של אותו חלבון על תאי האנדותל אצל אלה שלא עישנו לעניין ייצור החנקן החמצני.

בניסויים תורבתו תאים מאבי העורקים (aortic endothelial cells) שנחשפו לונילין, מנטול, קינמלדהיד, יוגנול, דימתילפירזין, דיאצטיל, איזומיל אצטט, יוקליפטול ואצטילפירזין בכמויות שבין 0.1 ל-100 mmol/L במשך 90 דקות. נמדדו תהליכים כמו מות התאים, ROS י(reactive oxygen species), ביטוי של האינטרלוקין-6 וייצור החנקן החמצני. מות התאים וה-ROS נמדדו רק ברמות הגבוהות של ריכוזי הטעמים. ריכוזים נמוכים נבדקו לגבי סוגים שנבחרו מאחר שהם הנפוצים ביותר – ונילין, מנטול, קינמון, שום וטעם שרוף, ואלה אכן השרו דלקת ונזק לאותו חלבון ובכך נעשתה הפגיעה בתאי רקמת האנדותל.

יש צורך במחקרים נוספים, הדגישה ד"ר פטרמן, כדי להבין טוב יותר את מימדי ההשפעות  הקרדיווסקולריות השליליות והנזקים לטווח הקצר והארוך של החשיפה לטעמים מוספים אלה לסיגריות השונות". היא הוסיפה כי כשמדובר בטעמים המוספים לסיגריות הבעירה הקונבנציונליות, נראה כי אותם תבלינים עוברים שינוי ונעשים כנראה פחות רעילים במידה מסוימת.

ממצאי המחקר רק מדגימים את הצורך לרגולציה הדוקה שתאסור שימוש באותם מוצרים או תטיל עליהם הגבלות כדי למנוע נזקים בריאותיים נוספים על אלה שנמצאים ממילא בעישון. ה-FDA בוחן היטל איסור על סיגריות אלקטרוניות עם טעמים וכן על מוצרי טבק אחרים ולפני שלושה חודשים נעשתה בארה"ב פנייה לציבור להביע דעתו בנושא זה.

נושאים קשורים:  סיגריות בטעמים,  מאבק בעישון,  נזקי עישון,  חדשות,  התאגדות רופאי הלב האמריקנית,  סיגריות אלקטרוניות
תגובות