חדשות

הר"י הכריזה: השמנה היא מחלה כרונית והחולים בה זקוקים לטיפול רפואי

הרופאים קוראים להקמת מערך לאומי ומרפאות לטיפול בהשמנה בבתי החולים ובקהילה ולהכללת טיפולים רפואיים למחלת ההשמנה בסל הבריאות

24%-27% מהאוכלוסיה בישראל חיים עם השמנה. אילוסטרציה

ההסתדרות הרפואית לישראל והחברה לחקר וטיפול בהשמנה הכריזו רשמית כי השמנה היא מחלה ויש להתייחס אליה כאל מחלה כרונית. ההכרזה נעשתה נוכח נתונים שנאספו בישראל לגבי מימדי ההשמנה באוכלוסיה.

בין הנתונים המדאיגים: אחד מכל ארבעה ישראלים סובל מהשמנה או עודף משקל. כ-4,000 איש מתים בישראל כתוצאה מהשמנה מדי שנה, כאשר 70% מאלה הסובלים מהשמנה בישראל חולים גם במחלות מטבוליות, ביניהן סוכרת ויתר לחץ דם.

עם ההחלטה של גורמי המקצוע להגדיר השמנה כמחלה, מצטרפת ישראל לארגוני בריאות בינלאומיים ובהם ההסתדרות הרפואית האמריקנית, ארגון הבריאות העולמי והאגודה האירופית לחקר ההשמנה, שהגדירו השמנה כמחלה ויש אפילו שטוענים עקב מימדי התופעה, מדובר במגיפה.

ההשמנה היא גורם המוות החמישי בעולם כיום. ההערכות: כ-2.8 מיליון בני אדם מתים בעולם בכל שנה מעודף משקל. הסיכוי של אדם שמן להגיע לגיל 70 עומד על 70% בלבד. רק 10% מהאנשים שהפחיתו במשקלם על ידי שינוי אורח החיים הצליחו לשמר את הפחתת המשקל למשך שנה. בשל כך, אדם הסובל מהשמנה זקוק לייעוץ ולטיפול כוללני כדי לשנות את מצבו.

מומחי הר"י במעמד ההכרזה. "מערך לאומי לטיפול בהשמנה"

להגדרה הזאת משמעות רפואית ואף לגבי מערכת הבריאות, הצוות הרפואי והחולה עצמו. היא נועדה לקבוע בצורה ברורה שאנשים הסובלים מהשמנה זקוקים לסיוע ולייעוץ רפואי. נקבע גם כי השמנה נובעת מתפקוד לקוי של מנגנונים פסיכולוגיים-גנטיים ואיננה נובעת מכשל התנהגותי.

הרופאים קראו בהודעה שפורסמה אתמול (ד') בנושא הזה, להקים מערך לאומי לטיפול בהשמנה, להקים מרפאות לטיפול במחלת ההשמנה בבתי החולים ובקהילה וכן שכל הטיפולים הרפואיים המוכחים בנושא הזה ייכללו בסל הבריאות.

פרופ' לאוניד אידלמן, יו"ר ההסתדרות הרפואית, אמר בעקבות ההכרזה: "יש לשנות תפישה לגבי השמנה. משמעות ההכרזה היא שהסובלים ממנה לא צריכים להתבייש. זו מחלה שאיננה חולפת לבד והסובלים ממנה זקוקים לסיוע מקצועי".
לשבור את המיתוס שישראל איננה מדינה שמנה

יו"ר החברה לחקר וטיפול בהשמנה, ד"ר דרור דיקר, הוסיף: "ההכרזה תוביל לניהול אקטיבי ולהתמודדות מערכתית עם מחלת ההשמנה. אם תטופל כראוי, יוביל הדבר להפחתה משמעותית עד כדי  סיכוי להיעלמות חלק מהתחלואות הקשורות בה".

ד"ר דיקר הדגיש כי "אין היום מסגרות טיפוליות מקצועיות בישראל לאנשים שמנים. סוכרת, לחץ דם או יתר שומני דם הם כולם סיבוכים הנגזרים מהשמנה. זו בעיה פיזיולוגית והסטיגמה לגבי אנשים שמנים חייבת להיעלם. יש גם לשבור את המיתוס שישראל איננה מדינה שמנה. היא כן".

פרופ' איתמר רז, יו"ר המועצה הלאומית לסוכרת ונשיא עמותת "מהיום - לאורח חיים בריא ומניעת סוכרת", אמר: "לכשליש מחולי הסוכרת יש כבד שומני. השמנה היא גורם מרכזי להתפתחות סרטן. לאחוז ניכר באוכלוסיה ההשמנה איננה בריאה, לכן חייבים ליצור ארסנל טיפולי לנושא הזה, אלא שחלק גדול ממנו לא קיים כיום בישראל".

אחד מכל שמונה ילדים בישראל חולה בהשמנה

מנהל מרפאת ספורט ותזונה בבית החולים לילדים במרכז הרפואי שיבא, פרופ' גל דובנוב רז, אמר בהקשר זה ל"וואלה": "ההשמנה בילדים גם היא השמנה כרונית. מחקרים עולמיים מראים שחמישה מיליון מהילדים ובני הנוער בעולם סבלו מהשמנה בשנות ה-70, ואילו בשנת 2016 מספרם גדל ל-50 מיליון".

עוד אמר פרופ' דובנוב-רז: "בישראל המצב קטסטרופלי. מנתונים שקיבלנו מהארגון העולמי למלחמה בהשמנה, אנחנו במקום הראשון מכלל מדינות אירופה בקרב ילדים בכיתות ז' עם 12.5% ובמקום השני בשכיחות עודף המשקל אחרי יוון. אחד מכל שמונה ילדים בישראל חולה בהשמנה".

ככל שהמעמד הסוציו-אקונומי נמוך יותר, שיעור האנשים עם השמנה גבוה יותר. הביטוי לכך: הבדל בין שיעור הסובלים מהשמנה בין מרכז הארץ לבין הפריפריה. המצב גרוע במיוחד באוכלוסיה הערבית: כמחצית מהנשים בגילאי 60-50 סובלות מהשמנה לעומת כשליש מהנשים היהודיות. לאישה שמנה סיכון של עד פי 12 לפתח סוכרת ו-70% סיכון לפתח התקף לב.

על פי נתוני מחקר שערך ד"ר גרי גינצבורג מהמכון לחקר מדיניות הבריאות, העלות הכלכלית של עודף משקל נאמדת בכשבעה מיליארד שקל בשנה, מתוכם 21% נובעים מעלויות הטיפול במחלות לב וכלי דם, 21% בטיפול בסוכרת ו-20% ביתר לחץ דם. עלויות נוספות נובעות מטיפול במחלות אחרות בקרב הסובלים מהשמנה - שבץ מוחי, אסתמה וסרטן.

Reference: Saxenda physician leaflet approved by the MOH

למידע מלא יש לעיין בעלון לרופא המפורסם באתר משרד הבריאות 

נושאים קשורים:  השמנה בישראל,  מגיפת ההשמנה,  הודעת הר"י,  חדשות,  סוכרת,  מחלות מטבוליות,  גורם מוות