חדשות

דו"ח מבקר המדינה מציג תמונה עגומה: רוב בתי החולים לא ערוכים לרעידת אדמה

רוב הפרויקטים לחיזוק מבני בתי החולים הופסקו בשלב התכנון. במקרה של רעידת אדמה חמורה צפויים לקרוס שלושה בתי חולים, באחרים צפוי הרס של מערכות ומתקנים, פגיעה בתשתיות רפואיות ונזקים עקיפים

המרכז הרפואי זיו בצפת. (צילום: "זיו")

רוב בתי החולים בישראל לא ערוכים לרעידת אדמה. רוב הפרויקטים לחיזוק המבנים - לעניין זה בבתי החולים – הופסקו בשלב התכנון או מתנהלות בעצלתיים. תכניות אחרות תקועות כי אין תקציב, כך נכתב בדו"ח מבקר המדינה שפורסם אתמול (ד') ועסק במוכנות ישראל לרעידת אדמה גדולה. הדו"ח עוסק גם בסיכונים הצפויים למערכות אחרות בכלל זה למערכת החינוך. הוא מציין כי אין מידע לגבי עמידות מוסדות גריאטריים וסיעודיים.

הדו"ח מפרט את בתי החולים שיש לחזק את המבנים שלהם ומציין כי תמונת המצב שגילה עגומה. על פי הערכת ועדת היגוי בין משרדית להיערכות לרעידות אדמה, נכתב בדו"ח, הנזק לכמה בתי חולים במקרה של רעידת אדמה בעוצמה הרסנית יהיה קיצוני: צפוי הרס עד קריסה חלקית בשלושה משישה בתי החולים המצויים באזורים שסומנו כמועדים לתוצאות הקשות ביותר של רעידות אדמה הרסניות, ואלה הם: "זיו" בצפת, "העמק" בעפולה, "פורייה" בטבריה  "נהריה" בגליל המערבי, רמב"ם בחיפה ו"יוספטל" באילת. שיקומם יושלם לאחריה רק כעבור חודשים רבים או אף שנים.

הרס כולל של מערכות ומתקנים, פגיעה בתשתיות רפואיות חיוניות ונזקים עקיפים עקב הפסקות חשמל ומים ישבשו את המערכות בארבעה או חמישה בתי החולים באזורי הארץ השונים, נכתב בדו"ח המבקר. זאת, כאשר לבתי חולים ומוסדות רפואיים יש תפקיד קריטי בשעות ובימים שלאחר רעידת אדמה, כאשר מוטלת עליהם משימה מורכבת במיוחד: לתפקד באופן מלא ולקלוט ולטפל באלפי הפצועים שיהיו על פי התחזיות, תוך כדי המשך הטיפול במאושפזים בהם.

כבר ב-2008 נמסר בדו"ח, הוחלט להקצות 40 מיליון שקל מדי שנה לחיזוק בתי החולים הממשלתיים. משרד הבריאות ביצע מיפוי של הצרכים, קבע סדרי עדיפויות בחיזוקם על פי רמת הסיכון לפגיעה במקרה של רעידת אדמה. הוחלט להתמקד תחילה בחיזוקם של בתי החולים זיו, בני ציון, רמב"ם בחיפה ופוריה בטבריה. הוחלט שהחיזוק בכמה מבתי החולים ייעשה באמצעות טכנולוגיות חדשות.

וכך מפרט הדו"ח: ב-2011 ו-2012 הוקצו 40 מיליון שקל בשנה לצורך כך, אך בגלל החלטת ממשלה על קיצוצים רוחביים בתקציב, צומצם  סעיף זה בתקציב ל-36 מיליון שקל בשנה. הכסף לא הגיע ליעדו: ההליך התכנוני נמשך זמן רב, עבודות בפועל בשטח נדחו, כל התקציב שנצבר - 72 מיליון שקל - הועבר לרזרבה הכללית של קופת המדינה.

ב-2013 הופסק מימון משרד האוצר לחיזוק בתי החולים. גם ב-2014 לא תוקצב פרויקט זה. כלומר, בין 2011 ל-2014 כלל לא תוקצב פרויקט חיזוק בתי החולים מפני רעידות אדמה  ורק ב-2018 התקבלה התוספת התקציבית של האוצר למטרה זו. לפי תחשיב מבקר המדינה, במקום 280 מיליון שקל שהיו אמורים להיות מושקעים בחיזוק בתי החולים בשנים 2017-2011, תוקצבו רק 54 מיליון שקל. כאמור, התוצאה: רוב הפרויקטים הופסקו עוד בשלב התכנון.

על פי הדו"ח, 25 מבנים של בתי חולים ועוד כ-75 מוסדות רפואיים אחרים שנבנו לפני 1980 זקוקים לחיזוק. הדו"ח מפרט את תמונת המצב בכמה מבתי החולים ש"סומנו" כמועדים:

"זיו" בצפת - בניין מרכזי. אומדן השקעה מוערכת בחיזוקו: 45 מיליון שקל. אמור היה להתבצע בין 2013 ל-2019. חלק מהפרויקט בוצע, חלק הוקפא. בניין בית הספר לאחיות ב"זיו": אומדן השקעה: 5 מיליון שקל – אין אפילו שלב תכנון.

לטענת כמה מן היועצים ההנדסיים שעימם נפגשו אנשי משרד מבקר המדינה, העבודות החלקיות שנעשו בבית החולים "זיו" עלולות דווקא להחליש עוד יותר את עמידות המבנה ברעידת אדמה.

רמב"ם - חיזוק הבניין המרכזי. אומדן השקעה בפרויקט: 36 מיליון שקל. תכנון הושלם. ביצוע – לא. מאחר שמחייב השבתת חדרי ניתוח ופגיעה מהותית בפעילות בית החולים, מציין דו"ח המבקר, העבודות לא קודמו. בבניין מרפאות החוץ: אומדן ההשקעה בפרויקט חיזוק: 12 מיליון שקל. אין תכנון. בניין נוסף: עלות החיזוק המוערכת - 24 מיליון שקל. טרם תוכנן.

"בני ציון" בחיפה - חיזוק האגף המרכזי: אומדן עלות פרויקט החיזוק: 18 מיליון שקל. החיזוק הושלם. חלק מהיחידות החיוניות ביותר נבנו במבנה חדש וממוגן. האגף המערבי: אומדן השקעה בפרויקט 30 מיליון שקל, התכנון הוקפא. האגף המזרחי: אומדן השקעה בפרויקט החיזוק – 15 מיליון שקל – טרם הגיע לתכנון.

"פוריה" - מבנה המנהלה – אין עדיין תכנון. יש תכנית רעיונית להקמת בניין שיקום חדש.

"עבודות החיזוק המתוכננות בבתי החולים שנבחרו על פי רמת המסוכנות שלהם רחוקות מלהגיע לסיומן", מדגיש דו"ח המבקר. עוד מציין הדו"ח כי במקרה של רעידת אדמה הרסנית עלולה להיגרם קריסה של מערכת הביוב מה שיגרום להתפרצות של מחלות.

משרד הבריאות ציין בתשובתו: "עמדת המשרד היא שאין בחיזוק החלקי בבית החולים זיו כדי להפחית את עמידות המבנה ברעידת אדמה. עם זאת, המשרד מסכים כי עד שחיזוק המבנה יושלם, אי אפשר יהיה להחשיב את המבנה כעמיד ברעידות אדמה".

נושאים קשורים:  רעידת אדמה,  חיזוק מבנים מפני רעידת אדמה,  דו"ח המבקר,  חדשות,  מבני בתי חולים,  מוכנות לרעידת אדמה
תגובות

...ואף אחד לא קם!!!! אדוני סגן שר הבריאות??לכמה תלמידי חכמים עזרת בתקציבים האילו? בזמן רעידת אדמה והזרמת נפגעים לביתי חולים,תפילותיהם לא תעזורנה! רק תשתיות יציבות ומתוחזקות!

אנונימי/ת
20.07.2018, 13:58

כל המדינה לא ערוכה לרעידת אדמה, בואו נאמר את האמת. כחלק מכך גם בתי החולים

אנונימי/ת
20.07.2018, 13:58

כל המדינה גם לא ערוכה לשגרה...

אנונימי/ת
20.07.2018, 13:59

ועכשיו כשביאר יעזוב אז גם לא ישאר ברמבם כסף לתפעול שוטף

הכותרת של המאמר "רוב בתי לא ערוכים לרעידת אדמה" צריך להיות" אינם ערוכים..."