הסתיידות כלי דם

הקשר בין הסתיידויות עורקיות בשד לבין הסיכון למחלת עורקים כליליים בקרב נשים בערב הסעודית

החוקרים בדקו האם ניתן לנבא את הסיכון למחלת עורקים כליליים בקרב נשים א-תסמיניות על סמך הסתיידויות עורקיות בשד שנצפו בבדיקת ממוגרפיה שגרתית

ממוגרפיה (צילום: אילוסטרציה)

נכון להיום, אין מידע בנוגע לשכיחות של הסתיידויות עורקיות בשד (BAC – breast arterial calcification) אצל נשים סעודיות. בנוסף, אין מידע בנוגע לקשר בין BAC לבין ציון סידן בעורקים הכליליים (CACS – coronary artery calcium score), כגורם סיכון למחלת עורקים כליליים (CAD – coronary artery disease) בקרב נשים סעודיות שעברו ממוגרפיה.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את התפקיד של BAC כגורם סיכון פוטנציאלי, ספציפי לנשים, ל-CAD בקרב נשים סעודיות על מנת לבדוק את הקשר בין BAC ל-CACS בנשים שעברו בדיקת ממוגרפיה כבדיקת סקר. בנוסף, החוקרים לבדוק את הקשר בין גורמי סיכון ל-BAC ול-CAD , כולל גיל, סוכרת, יל"ד, מחלת כליות כרונית (CKD), דיסליפידמיה והיסטוריה משפחתית של CAD.

המחקר בוצע בצורה רטרוספקטיבית מתוך סקירת רשומות רפואיות במרכז רפואי שלישוני. עוקבת המחקר כללה נשים שעברו ממוגרפיה וסריקת CACS ושהיה לגביהם מידע הנוגע לריבוד הסיכון ל-CAD וגורמי סיכון ל-CAD שנאספו לא בין השנים 2014-2017. נשים עם CAD לא נכללו במחקר.

התוצא המרכזי שנמדד היה הסתיידויות עורקיות בשד כסמן למחלת עורקים כליליים. במחקר השתתפו 307 נשים סעודיות ומתוכן נמצא BAC אצל 142 נשים (46%). החוקרים מצאו שנשים עם BAC היו מבוגרות יותר באופן מובהק בהשוואה לנשים ללא BACי(P= 0.001) ומצאו קשר חזק בין BAC ל-CACSי(P= 0.0001), סוכרת (P= 0.0001), יל"ד (P= 0.021) ו-CKDי(P=0.0031).

עם זאת, החוקרים לא מצאו קשר בין BAC לעישון טבק, דיסליפידמיה והיסטוריה משפחתית ל-CAD. בנוסף, נמצא מתאם חזק בין CACS לבין מרכיבים בציון BACי(P< 0.001). כמו כן, באמצעות אנליזה של רגרסיה לינארית רב משתנית, החוקרים חשפו שגיל, CAC ו-CKD הם גורמים מנבאים חזקים ל-BAC.

החוקרים הסיקו כי 46% מהנשים בסעודיה הן בעלות BAC וכי קיים קשר חזק בין BAC לבין CAC, גיל, יל"ד ו-CKD. בנוסף, הם הסיקו כי קיים צורך בביצוע מחקר פרוספקטיבי רחב היקף על מנת לתקף את התפקיד של BAC בסקירה ממוגרפית ככלי לריבוד הסיכון ל-CAD לפני הכנסת דיווח על ציון BAC כחלק שגרתי מדו"ח הממוגרפיה.

מקור:

Fathala, A.L. et al. (2018) Annals of Saudi Medical Journal 38,6.

נושאים קשורים:  הסתיידות כלי דם,  ממוגרפיה,  מחלת עורקים כליליים,  מחקרים
תגובות