חדשות

חוקרים ישראלים מציעים גישה חדשה לטיפול אימונולוגי בסרטן המעי הגס

חוקרים מאוניברסיטת תל אביב ו"איכילוב" מצאו כי לתאי דם לבנים מסוג אאוזינופילים תפקיד חשוב בחיסול תאים ממאירים בסרטן המעי הגס

הצטברות של אאוזינופילים במעיים (צבועים בצבע חום) במהלך התפתחות סרטן המעי הגס. האאוזינופילים בתמונה מקיפים מצבור של תאי T ותאי B

חוקרים בבית הספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב, בשיתוף מחלקת הגסטרו ב"איכילוב", מצאו במחקר חדש: לתאי דם לבנים מסוג אאוזינופילים תפקיד חשוב בחיסול תאים ממאירים של סרטן המעי הגס. בעקבות התגלית מציעים החוקרים גישה חדשה לטיפול אימונולוגי בסוג הסרטן הזה, על ידי חיזוק פעילותם של תאי הדם הלבנים מסוג אאוזינופילים שהם חלק מהמערכת החיסונית וידועים כמחוללי אלרגיות ואסתמה. אלא שעתה גם הוברר הקשר שלהם לסרטן.

ממצאי המחקר פורסמו השבוע בכתב העת Cancer Immunology Research. עבודת המחקר נעשתה במעבדתו של פרופ' אריאל מוניץ מהמחלקה למיקרוביולוגיה ואימונולוגיה קלינית בבית הספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב ובוצעה על ידי הדוקטורנטית הדר רייכמן בשיתוף מחלקת הגסטרו ב"איכילוב".

פרופ' מוניץ הסביר אתמול (ג'): "אאוזינופילים הם תאי דם לבנים של המערכת החיסונית המפרישים חלבוני הרס חזקים ותפקידם להילחם בטפילים. אלא שבעולם המערבי המודרני, כשההיגיינה גבוהה והטפילים מעטים, הם הופכים תכופות לגורם שלילי המחולל אלרגיות ואסתמה. סברנו שיכולתם של האאוזינופילים להילחם בטפילים ולזרוע הרס עשויה להוות גורם חיובי במידה שההרס מופנה כלפי תאים סרטניים. הקשר של תאים אלו לסרטן כמעט שלא נחקר עד היום.

"האאוזינופילים, הוסיף, "מרוכזים בעיקר ברקמות הריריות בגוף הבאות במגע עם העולם החיצון – כמו מערכת הנשימה, מערכת העיכול ומערכות השתן והמין. המאגר הגדול ביותר שלהם מצוי במערכת העיכול. לכן החלטנו להתרכז בסרטן המעי הגס. בשלב הראשון נטלנו דגימות מגידולים ממאירים של 275 חולים. בדקנו אם יש קשר בין מספר האאוזינופילים בגידול לבין דרגת החומרה של המחלה.

"גילינו שככל שיש בגידול יותר אאוזינופילים, כך פוחתת חומרת המחלה. התעוררה השאלה: האם משמעות הדבר היא שהאאוזינופילים נלחמים ופוגעים בסרטן? החלטנו לבדוק זאת בעכברים, במודלים שונים של סרטן המעי הגס. כך מצאנו שהסביבה הסרטנית מזמינה אליה את התאים הללו והם מסוגלים להסתנן לתוך הגידולים ולחיות בתוכם זמן רב.

"עכברים שהונדסו כך שאין להם כלל אאוזינופילים פיתחו מספר גדול בהרבה של גידולים סרטניים מעכברים בעלי אאוזינופילים ומתו בתוך זמן קצר יותר. לעומת זאת, עכברים שהונדסו כך שיהיו להם יותר אאוזינופילים, פיתחו מספר גידולים קטן יותר בהשוואה לעכברים הרגילים. כך הגענו למסקנה שלאאוזינופילים תפקיד בבלימת התקדמותו של סרטן המעי הגס בעכברים".

בשלב הבא במחקר הונחו אאוזינופילים מבני אדם ומעכברים במבחנות במעבדה, כשלצידם תאים של סרטן המעי הגס. התברר שאכן האאוזינופילים משמידים את תאי הסרטן ביעילות גבוהה ביותר. ריצוף גנטי של אאוזינופילים שנלקחו מגידולים סרטניים, לעומת אאוזינופילים ממעיים בריאים, העלה כי לאאוזינופילים מהגידולים יש חתימה גנטית ייחודית, המעידה על פעילות מוגברת.

"המשמעות היא, ככל הנראה, שהאאוזינופילים הנמצאים בגידול מגיבים לחומרים הנמצאים בסביבתם, גורמים להם להפריש כמות גדולה במיוחד של חלבונים המסוגלים להרוג תאי סרטן.

"באנליזה מדוקדקת של האאוזינופילים", הוסיף פרופ' מוניץ, "גילינו שהם מגיבים במיוחד לחלבון אינטרפרון גמא. הסקנו שהוא כנראה אחראי להגברת פעילותם. הוספת אינטרפרון גמא למבחנות העצימה מאוד את פעילות ההרג של האאוזינופילים אל מול התאים הסרטניים".

בבדיקת גידולים סרטניים שהוצאו מעכברים וכן בגידולים בבני אדם, התגלו ליד תאי סרטן מתים מצבורים של אאוזינופילים לאחר ששחררו חלק מחלבוני ההרג שלהם, וזה אות לפעילות אנטי סרטנית משמעותית. ממצא חשוב נוסף שעלה במחקר הזה: הפעילות האנטי-סרטנית של האאוזינופילים עצמאית לחלוטין. אין כל קשר בינה לבין זו של תאי הדם הלבנים מסוג T, שהם תאים שתפקידם להילחם בסרטן ומהווים כיום מטרה מרכזית לטיפולי אימונותרפיה.

פרופ' מוניץ: "במחקר הזה גילינו יעד חדש לטיפולי אימונותרפיה לחולי סרטן – האאוזינופילים, ועתה אנחנו מקווים שהממצאים ישמש תשתית לפיתוח תרופות במספר גישות שונות: חומרים שיגייסו יותר אאוזינופילים אל סביבת הגידול, חומרים שיגבירו את פעילותם של האאוזינופילים שכבר נמצאים בסביבת הגידול וכן טיפולים משולבים שיחברו בין אאוזינופילים לתאי T, ובכך יחזקו את יעילות הטיפול. עכשיו אנחנו מנסים, בין היתר, לזהות את החלבון המופרש על ידי האאוזינופילים שהורג את הסרטן."

המחקר מומן על ידי האגודה למלחמה בסרטן, ה-Israel Cancer Research Fund והאקדמיה הלאומית למדעים.

נושאים קשורים:  פרופ' אריאל מוניץ,  סרטן המעי הגס,  מחקר ישראלי,  אאוזינופילים,  חדשות,  המרכז הרפואי איכילוב-תל אביב,  אימונותרפיה
תגובות
אנונימי/ת
25.01.2019, 10:28

אולי זה מסביר עבודות בודדות שמראים שכיחות נמוכה של סוגי סרטן מסוימים אצל אנשים "אלרגיים" ?