• יו"ר: פרופ' אמיר שלומאי
  • מזכיר: ד״ר אוהד עציון
  • גזבר: ד״ר אודי זיגמונד
  • חברי ועד: ד״ר אסף יששכר, ד״ר יאנה דוידוב
שחמת

האם היכולת לנבא שחמת ופרוגנוזה מושפעת מסוכרת במטופלים עם מחלת כבד שומני שלא על רקע אלכוהול?

במחקר נמצא שבקרב מטופלים עם NAFLD וסוכרת, מודלים שאינם-פולשניים, כגון Hepascore, NAFLD Fibrosis Score וציוני ה-APRI וה-FIB-4, פחות מדויקים בניבוי שחמת ותמותה

26.02.2019, 17:49
בדיקת רמת סוכר במבוגרים, סוכרת (צילום: אילוסטרציה)

מטופלים עם מחלת כבד שומני שלא על רקע אלכוהול (Non-alcoholic fatty liver disease, NAFLD) וגם סוכרת נמצאים בסיכון מוגבר לפתח שחמת ולתמותה הקשורה לכבד, ולכן הערכה מדויקת של פיברוזיס הכבד במטופלים אלו היא חשובה. במחקר שנערך ב-Sir Charles Gairdner Hospital בעיר נדלנדס במערב אוסטרליה, והתפרסם בכתב העת Liver International, בדקו החוקרים את היכולת של מודלים של פיברוזיס שאינם פולשניים לקבוע האם קיימת שחמת בכבד ואת התוצאות של מטופלים עם NAFLD עם ובלי סוכרת.

עבור מטופלים עם NAFLD אשר אובחנו בין השנים 2006 ו-2015 חישבו החוקרים את ה-Hepascore, NAFLD Fibrosis Scoreי(NFS), וציוני ה-APRI וה-FIB-4 בביילסיין, ולאחר מכן המשיכו לעקב אחרי מטופלים אלו עבור תוצאות כלליות וקשורות-כבד של תמותה/השתלת כבד, אי ספיקת כבד, וקרצינומה הפטוצלולרית (hepatocellular carcinoma, HCC). דיוק של המודל נקבע לפי ה-Harrell's C‐index ובאנליזת קפלן-מאייר.

בסך הכול 284 מטופלים (53% עם סוכרת, 15% עם שחמת) עברו תקופת מעקב חציונית של 51.4 חודשים (טווח 6.1 עד 146). במהלך תקופת המעקב, מטופלים עם סוכרת היו בעלי סיכון מוגבר לתמותה הקשורה לכבד/השתלה, יחס צולב 3.4 (רווח סמך 95% של 1.2 עד9.1), אי ספיקת כבד (יחס צולב 4.7, רווח סמך 95% של 2.0 עד 11.3) ו-HCC (יחס צולב 2.9, רווח סמך 95% של 1.2 עד 7.3). בקרב 241 מטופלים עם ביופסיית כבד בבייסליין, הדיוק של Hepascore, APRI ו-FIB-4 בניבוי שחמת היה נמוך יותר אצל מטופלים עם סוכרת בהשוואה למטופלים ללא שחמת (P<0.005 עבור כולם). מלבד Hepascore, הדיוק של המודל היה נמוך יותר באופן מובהק בניבוי תמותה הקשורה לכבד/השתלה במטופלים עם סוכרת. לא היו מטופלים עם ציון פיברוזיס נמוך וללא סוכרת שפיתחו אי ספיקת כבד או HCC, בעוד שעד 21% מהמטופלים עם סוכרת עם ציון פיברוזיס נמוך פיתחו אי ספיקת כבד, ועד 27% מהמטופלים פיתחו HCC לאחר 5 שנים.

לאור הממצאים, החוקרים מסכמים שבקרב מטופלים עם NAFLD וסוכרת, מודלים שאינם-פולשניים פחות מדויקים בניבוי שחמת ותוצאות הקשורות לכבד.

מקור:

Bertot LC, Jeffrey GP, de Boer B, et al. Diabetes impacts prediction of cirrhosis and prognosis by non‐invasive fibrosis models in non‐alcoholic fatty liver disease. Liver Int. 2018;38:1793–1802. https://doi.org/10.1111/liv.13739

נושאים קשורים:  שחמת,  פיברוזיס,  סוכרת,  מחקרים,  מחלת כבד שומני לא-אלכוהולית
תגובות