אשכים טמירים

מדוע קיים עיכוב בביצוע ניתוחים לקיבוע אשך בערב הסעודית?

החוקרים הדגימו כי בערב הסעודית ניתוחים לתיקון אשכים טמירים מתבצעים בגיל מאוחר בהשוואה לגיל המומלץ בעיקר כתוצאה מהפנייה מאוחרת מהקהילה לבית החולים

ניתוח לקיבוע אשך (Orchidopexy) צריך להתבצע במהלך 18 החודשים הראשונים לחיי התינוק על מנת להפחית את הסיכון לחוסר פוריות והיווצרות גידולים. במרכז הרפואי המתואר במאמר, הזמן עד לביצוע הניתוח משתנה כתלות בזמינות של חדרי הניתוח.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה להעריך האם במרכז הרפואי הנ"ל ניתוחי קיבוע אשך מתבצעים בתקופת הזמן הרצויה ולקבוע מה הם הגורמים המובילים לדחייה של ניתוחים. החוקרים ביצעו מחקר רטרוספקטיבי תיאורי במסגרת של מחלקת אורולוגיה ילדים בבית חולים שלישוני.

החוקרים סקרו באופן רטרוספקטיבי את הגיליונות הרפואיים של מטופלים אשר עברו ניתוח לקיבוע האשך במרכז הרפואי בין השנים 2000-2010. החוקרים בדקו את זמן ההפניה והזמן ברשימת ההמתנה, אשר חולקו באופן הבא: מרגע ההפניה ועד לביקור הראשון ומהביקור הראשון עד לניתוח.

במחקר נכללו 128 מטופלים מתחת לגיל 14 שנים ולא נכללו מטופלים עם תחלואות נוספות שהשפיעו על זמן ההפניה ועל הטיפול הניתוחי. התוצאים המרכזיים שנמדדו במחקר היו משך הזמן מההפניה ומשך זמן ההמתנה ברשימת ההמתנה לניתוח תיקון אשכים טמירים.

החוקרים לא כללו 32 מטופלים בעקבות תחלואות נוספות שהיו להם ובכך נותרו עם 128 מטופלים אשר עברו ניתוח לקיבוע האשך בבית החולים. חציון הגיל בזמן הניתוח היה 46.7 חודשים (טווח בין רבעוני: 24.4-83.4, מינימום-מקסימום: 3.1-248.6). גיל החציון להפניה לניתוח היה 25.3 חודשים (טווח בין רבעוני: 4.1-65.5). זמן החציון של ההמתנה ברשימת ההמתנה היה 15.2 חודשים (טווח בין רבעוני: 8.1-23.3). זמן החציון של ההמתנה בין ההפניה לבין הביקור הראשון היה 4.1 חודשים (טווח בין רבעוני: 1.0-8.2). זמן החציון של ההמתנה מהביקור הראשון ועד הניתוח היה 8.1 חודשים (טווח בין רבעוני: 3.8-17.5).

מסקנות המחקר הראו כי הגיל בו מבוצעים הניתוחים לתיקון אשכים טמירים בבית החולים המתואר היה הרבה אחרי הגיל המומלץ כתוצאה מהפניות מאוחרות. בנוסף, הם הסיקו כי קיים צורך במיזם חינוכי מטעם שירותי הבריאות שיעלה את המודעות של הרופאים לחשיבות ההפניה בזמן. ישנו צורך ביוזמה מטעם שירותי הבריאות בקהילה שתדגיש את החשיבות בהפניה מוקדמת לצורך הפחתת ההשפעות של דחיית הניתוח.

תוצאת המחקר מוגבלות מפני שלחוקרים לא היה מידע בנוגע לסוג הרופא המפנה (רופא משפחה, רופא ילדים, מנתח או אורולוג).

מקור: 

Alhazmi, H. et al. (2018) Annals of Saudi Medicine 38,4.

נושאים קשורים:  אשכים טמירים,  קיבוע אשך,  זמן מהפניה,  רשימת המתנה,  מחקרים
תגובות
14.05.2019, 22:24

שלום.
מענין מדוע מתרגמים ומדווחים על מחקר זה שבוצע בערב הסעודית על 128 חולים ופורסם בעיתון מקומי שם.
אנחנו חקרנו במחקר דומה 830 חולים שעברו את הניתוח בירושלים. פירסומו זאת בimaj. לפני כשנה. התוצאות שלנו לא היו מושלמות אך טובות הרבה יותר עם חציון גיל הניתוח 18 חודשים ו67% מהחולים עברו את הניתוח לפני גיל שנתיים.
כשמסקנת במחקר היא שעל מנת להשתפר יש להביא את התינוקות לאורולוג ילדים כבר בגיל חצי שנה.
דר הידש גיא
אורולוגית ילדים
הדסה ירושלים

אנונימי/ת
27.05.2019, 21:38

נכון מאוד