• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

חוקרים בקנדה הצליחו לייצר דם מסוג O האוניברסלי

הפיתוח שעשוי לתת מענה למחסור במנות דם: בעזרת אנזימי מערכת העיכול הצליחו החוקרים להפוך דם מסוג A לסוג O המבוקש ביותר

מנות דם בבנק דם. צילום: שאטרסטוק

צוות חוקרים מאוניברסיטת בריטיש קולומביה בקנדה דיווח בשבוע שעבר ל-Nature Microbiology כי מצא דרך להפוך דם מסוג A לסוג הדם האוניברסלי O – פיתוח שעשוי לתת מענה למחסור במנות דם – בעיה מתמשכת ברחבי העולם. הפתרון שהם הציעו, על סמך ניסוי במעבדה ותוך שימוש בצלוחיות פטרי: הוספת אנזימים למנות דם מסוג A כדי שהן ייהפכו לסוג O וניתן יהיה להשתמש בהן לעירוי דם באופן מיידי לתועלתם ולשם הצלת חייהם של מטופלים רבים בבתי חולים.

כיום, לערך 117 מיליון מנות דם נתרמות מדי שנה בעולם אלא שזו איננה כמות מספקת. בתרומות הללו מנות דם מארבעה סוגים: A, B, AB, O. כל אדם נולד עם סוג הדם הספציפי שלו ומשמעות הדבר שאיננו יכול לקבל כל תרומת דם אלא רק זו המתאימה לו. כאשר אין התאמה בין סוג הדם של הנתרם לזה של התורם עלולה להתעורר תגובה קטלנית עד כדי מוות.

ידוע כי את סוג הדם O יכול לקבל כל מי שמוגדר באמצעות משתנה נוסף כ-Rh חיובי (או שלילי) ולכן סוג O נחשב לסוג האוניברסלי וניתן לתת אותו לכל מי שסוג הדם שלו הוא A+, B+,AB+, O אבל לא למי שהמשתנה הנוסף שלו – שלילי (-). שכיחות ה-Rh+ היא בכ-75% מהאוכלוסיה. פירוש הדבר שסוג הדם O הוא החשוב ביותר.

צוות המחקר ובראשו הפוסט-דוקטורנט פיטר רהפלד (Peter Rahfeld) מצא דרך להשתמש באנזים מסוים כדי להפוך תאי דם אדומים בדם סוג A לתאי דם מהסוג האוניברסלי O. החוקרים מעריכים שהפיתוח שלהם, הזקוק להשלמות ולליווי מחקר נוסף, עשוי, פוטנציאלית, להכפיל את המלאי הזמין של מנות דם לצורך עירויים.

סוג הדם של כל אדם מוגדר על ידי סוג הנוגדן שמוצג על פני השטח של תאי הדם האדומים וסוג הנוגדנים שמוצגים בפלזמה. כך למשל, לאנשים עם סוג דם A יש נוגדני A ונוגדנים לאנטיגנים מסוג B בעוד שלאלה שיש להם סוג B יש נוגדני B ונוגדני אנטי A.

לכן אם אדם שסוג הדם שלו A יקבל מנת דם סוג B בעירוי, נוגדני ה-B במנה הנתרמת עלולים לעורר נוגדני אנטי B שישרו תגובה חיסונית מסכנת חיים שתתקוף את תאי הדם שלהם.

במאמר שפורסם ציינו החוקרים כי הם מצאו דרך אפקטיבית להסיר את האנטיגנים מסוג A וכך להפוך את הדם לדומה יותר לדם מסוג O ולאפשר את עירויו גם לבעלי סוגי דם אחרים, כל עוד ה-Rh שלהם זהה.

בתהליך ההמרה הזה נעשה שימוש באנזימים המצויים בחיידקי המיקרוביום, החיים דרך קבע במערכת העיכול האנושית. החוקרים השתמשו בחיידקי Flavonifractor plautii, שאותם נטלו מדגימות צואה ובודדו מהם גנים ספציפיים של החיידק המקודדים לאנזימים חיידקיים שבכוחם להסיר רכיבי מפתח המייצרים את האנטיגן A.

על ידי הוספה של מעט מהאנזימים הללו לדם מסוג A, הוסרו ממנו האנטיגנים מסוג A וכך נוצר סוג הדם האוניברסלית.

"עד כה", ציין המחבר הראשון של דו"ח המחקר, "התהליך הושלם בהצלחה רק בצלחות פטרי בתנאי מעבדה, כך שיש עוד דרך רבה לעבור לפני שנראה ששיטה זאת מיושמת כדרך שגרה בבתי חולים. למרות זאת, אין לנו ספק שמדובר בגילוי הטומן בחובו הבטחה שתשנה ותציל חיי רבים".

נושאים קשורים:  סוג דם,  סוג הדם האוניברסלי,  מנות דם,  חדשות,  מחקרים
תגובות
אנונימי/ת
17.06.2019, 22:46

אם האתר מיועד לרופאים בלבד כפי שמעיד שמו לא צריך את כל ההסבר המקדים והלא מדוייק בעליל על סוגי דם.