• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
מחקרים

חומצות שומן חופשיות כסמן של מצב של אי-צום בילדים

החוקרים ביקשו לקבוע האם ריכוז חומצות השומן החופשיות (FFA) בסרום עלול להיות סמן שימוש להבדיל בין מצבים של צום או שובע בילדים

14.07.2019, 08:02
בדיקת דם בילדים. אילוסטרציה

במחקר חדש נמצא שרמת חומצות שומן חופשיות בסרום של מתחת ל-287 mEq/ml מהווה נקודת חיתוך רגישה וספציפית לקביעת מצב שבו ילדים לא שהו בצום בצורה מספקת לפני בדיקות דם המצריכות מצב של צום כדי לבצען בצורה הנכונה (בדיקת הומאוסטזיס של גלוקוז).

כדי לאבחן הפרעות בהומאוסטזיס של גלוקוז בילדים ישנו צורך לוודא שבדיקות הדם נלקחות בזמן צום. במחקר חדש שנערך ב-Eunice Kennedy Shriver National Institute of Child Health and Human Development של ה-NIH והתפרסם בכתב העת Pediatrics, ביקשו החוקרים לקבוע האם ריכוז חומצות השומן החופשיות (FFA) בסרום עלול להיות סמן שימוש להבדיל בין מצבים של צום או שובע בילדים.

בסך הכל 442 דגימות ממטופלים מאושפזים (בצום) ו-323 דגימות (לאחר העמסת סוכר) של בדיקות סבילות לגלוקוז שכללו בדיקות גלוקוז, אינסולין ו-FFA מילדים (גילאים 5 עד 18 שנים) עם משקל תקין, עודף משקל, או השמנת יתר נבדקו באנליזת עקומה אופיינית למסווג (ROC) כדי לזהות נקודת חתך של היעדר צום. במחקר חתך, השוו החוקרים FFA ממוצע ואחוז ערכי FFA מתחת לנקודת חתך זו כפונקציה של מטופלים מאושפזים (n=442) בהשוואה למטופלים במרפאות חוץ (n=442).

השטח מתחת לעקומה של FFA היה טוב יותר באופן מובהק (P<0.001) מאשר השטח מתחת לעקומה של גלוקוז או אינסולין בזיהוי מצב של חוסר-צום. FFA מתחת ל-287 mEq/ml היה עם רגישות של 99% וסגוליות של 98% בזיהוי חוסר-צום. FFA ממוצע היה נמוך יותר במטופלים במרפאות מאשר מאושפזים (P<0.001); רק 1.6% ממאושפזים אך 9.7% ממטופלים מרפאתיים היו עם ערכי FFA המתאימים למצב של חוסר-צום (P<0.001).

החוקרים מסכמים שקלינאים אינן יכולים להניח שמטופלים פדיאטריים צמים בצורה מספקת בעת הגעתם לבצע בדיקות דם בצום. לפי תוצאות המחקר שמטופלים במרפאות צמו פחות מאשר מטופלים מאושפזים לקראת בדיקות דם אלו, בהתבסס על רמות FFA  נמוכות יותר ו-FFA מדוכא באופן תכוף יותר במטופלים במרפאה. FFA מתחת ל-287 mEq/ml הייתה נקודת חיתוך רגישה וספציפית עבור חוסר-צום בילדים אשר עלולה להיות שימושית מבחינה קלינית.

מקור:

Free Fatty Acids as an Indicator of the Nonfasted State in Children. Shavonne M. Collins, Miranda M. Broadney, Nejla Ghane, Elisabeth K. Davis, Manuela Jaramillo, Lisa M. Shank, Sheila M. Brady, Jack A. Yanovski. Pediatrics Jun 2019, 143 (6) e20183896; DOI: 10.1542/peds.2018-3896

נושאים קשורים:  גלוקוז,  חומצות שומן חופשיות,  צום,  בדיקות בצום,  חדשות,  מחקרים
תגובות