סוכרת סוג 2

האם בשר אדום מגביר את הסיכון לתחלואת לב בקרב חולי סוכרת?

מחקר אקראי ומבוקר זה השווה בין צריכת בשר אדום, סויה או קטניות מסוגים אחרים, מבחינת השפעתה על משתנים לבביים-מטבוליים של חולי סוכרת מסוג 2

בשר אדום (צילום: אילוסטרציה)
בשר אדום (צילום: אילוסטרציה)

לאחרונה הוצע שצריכת בשר אדום עלולה להגביר את הסיכון לסוכרת ולהשפיע לרעה על פרופיל השומנים בדם ועל איזון הסוכר בדם, בהשוואה לצריכת סויה או קטניות אחרות. עם זאת, התוצאות הקיימות מניסויים קליניים הינן שנויות במחלוקת.

מטרתו של מחקר זה הייתה להשוות את השפעתן של צריכת בשר אדום, פולי סויה, או קטניות אחרות על גורמים לבביים-מטבוליים בקרב חולי סוכרת מסוג 2.

מחקר מבוקר ואקראי זה כלל 75 חולי סוכרת בין הגילאים 40-65. המשתתפים הוקצו אקראית לקבלת שתי מנות של בשר אדום (קבוצת הביקורת), פולי סויה, או קטניות אחרות, 3 ימים בשבוע למשך 8 שבועות. כל הקבוצות קיבלו בנוסף דיאטה לשמירה על משקל שהייתה מאוזנת מבחינת רכיבים תזונתיים. הרכב הגוף וגורמים לבביים-מטבוליים לרבות רמות סוכר בדם בזמן צום, רמות אינסולין בצום, ערכי המוגלובין מסוכרר, שומנים בדם, ולחץ הדם, נמדדו בנקודות ההתחלה והסיום של המחקר. בנוסף, בוצעו חישובים של המדד הכמותני לרגישות לאינסולין (QUICKI), ושל ניקוד פרמינגהאם (מדד לחיזוי הסיכוי לתחלואת לב וכלי דם ב-10 השנים הבאות).

לא נמצאו הבדלים מובהקים בשינויים של ערכי סוכר בצום, אינסולין בצום, המוגלובין מסוכרר, ניקוד QUICKI, שומנים בדם, ניקוד פרמינגהאם, ולחצי הדם הסיסטולי והדיאסטולי בקרב 3 הקבוצות. ניתוח פנים-קבוצתי הראה שערכי ניקוד פרמינגהאם פחתו באופן מובהק בכל הקבוצות (P<0.05). בנוסף, לחצי הדם הסיסטולי (P=0.01) והדיאסטולי (P=0.03) פחתו בתוך הקבוצה שצרכה בשר אדום.

החוקרים הסיקו שבהשוואה לפולי סויה או לקטניות אחרות, צריכה בכמות בינונית של בשר אדום על ידי מבוגרים המאובחנים בסוכרת מסוג 2 לא השפיעה לרעה על גורמים לבביים-מטבוליים. אלה כללו: סוכר בדם בזמן צום, אינסולין בצום, המוגלובין מסוכרר, ניקוד QUICKI, סך הכולסטרול, ליפופרוטאין בדחיסות נמוכה, ליפופרוטאין בדחיסות גבוהה, ולחץ דם.

מקור: 

Hassanzadeh-Rostami, Z.  et al. (2019). Experimental and Clinical Endocrinology & Diabetes. doi: 10.1055/a-0929-6287

נושאים קשורים:  סוכרת סוג 2,  בשר אדום,  מחקרים
תגובות
אנונימי/ת
03.09.2019, 21:15

זה לא הבשר, זה כל הפחמימות ליד הבשר שעושות את כל הבלאגן.