• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

Nature: זיהום אוויר שמקורו במנועי רכב חודר את השליה ומגיע לעובר

נמצאה ראיה ישירה לכך שחלקיקי פיח ממנועי רכב יכולים לחדור את השליה ולפגוע בהריון ובעובר | המלצת החוקרים: נשים הרות צריכות להימנע מלהתקרב לכבישים עם עומסי תחבורה

הריון וזיהום אוויר. אילוסטרציה

לראשונה מצביע מחקר על ראיה ישירה לכך שזיהומי אוויר המכילים חלקיקי פיח, תוצרים של מנועי רכב, יכולים לחדור את השליה ולהגיע לעובר המתפתח ברחם. כך דווח בשבוע שעבר ב-Nature Communication.

מחברי דו"ח המחקר, שהובל על ידי צוות מאוניברסיטת Hasselt בבלגיה, הדגישו כי "זה צעד ראשון שמספק הסבר מדוע זיהום אוויר גבוה נקשר לסיכון מוגבר להפלות, ללידה מוקדמת ולמשקלי לידה נמוכים".

בין ההמלצות של עורכי המחקר: נשים בהריון צריכות להימנע מלהתקרב לכבישים שבהם יש עומסי רכב. עם זאת יש גם צורך, מצד הרשויות, לנקוט במדיניות ברורה לגבי רמות זיהומי האוויר המותרים באזורים מיושבים.

השליה היא איבר המתפתח יחד עם העובר במהלך ההריון. תפקידה העיקרי לאפשר חילוף חומרים בין האם לעובר. תפקידיה הנוספים: ייצור והפרשת הורמונים וכן לשמש שכבת מגן נוספת על העובר מפני חבלות ומפני חדירת מיקרו-אורגניזמים. רקמת השליה בנויה ממש מחומרי הבניין של רקמת הרחם. חמצן וחומרי הזנה מגיעים דרכה לעובר במהלך התפתחותו כאשר הם עושים דרכם באמצעות חבל הטבור - רקמה דמוית צינור - המחברת בעת ההריון בין השליה לבין העובר ומשמשת להעברת מזון אליו, והפרשות מהעובר, כמו פחמן דו חמצני, עושה את דרכו ב"צינור" הזה חזרה לאם. בתוך זה קיימת קרומית חצי-חדירה עשויה מרקמות השליה.

ידוע מכבר כי אלכוהול, ניקוטין וכן סמים יכולים לחצות את השליה וזו הסיבה שמומלץ לנשים בהריון להימנע מצריכתם במהלך ההריון.

במחקר הנוכחי התמקדו החוקרים בשליות של חמישה ילודים בהריונות מוקדמים ו-23 לידות שהושגו בתום הריון מלא. לשם כך השתמשו בהדמיות ברמות גבוהות של רזולוציה ובהן נתגלו חלקיקים של פחמן שחור שדבקו בדפנות השליות שבקרבה לעובר.

בקרב עשר נשים שהתגוררו במהלך ההריון בקרבת כבישים עמוסים ונחשפו לרמות גבוהות של זיהום אוויר שמקורו בפליטות מנועי רכב, נמצאו רמות גבוהות של אותם חלקיקי פיח בשליות. זאת, בהשוואה לעשר נשים אחרות שנחשפו במהלך הריונן לרמות נמוכות של זיהום מהסוג הזה – כאשר נמצאו במרחק של לפחות חצי ק"מ מכביש עמוס. החוקרים סבורים כי חלקיקי הפיח עושים דרכם לשליות דרך ריאותיה של האישה ההרה.

פרופ' טים נרווט (Narwot), שהוביל את צוות המחקר, אמר: "ממצאי המחקר שלנו ממחישים היטב שהשליה האנושית איננה מהווה מחסום בלתי עביר והיא בהחלט חדירה לחלקיקי מסוג זה". מחקר המשך יתמקד בשאלה כיצד ואיך מתבצעת חדירת חלקיקי הפיח לתוך גוף העובר. "גם עתה המחקר מראה את המנגנון הפוטנציאלי שמסביר ומגדיר את חשיבות האפקטים הבריאותיים בהקשר לזיהום ממש מתחילת החיים והלאה", הוסיף החוקר הבלגי.

בתגובה לממצאי המחקר אמר פרופ' ג'ונתן גריג (Grigg) מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת קווין-מארי בלונדון, מומחה מוביל בחקר האפקטים של זיהום אוויר על בריאותם של ילדים: "יש ראיות אפידמיולוגיות מוצקות לכך שחשיפת האם לחלקיקים של חומרים מזהמי אוויר קשורה לתוצאים שליליים של הריון כמו הפלות והמחקר החדש הוא ההתחלה שמציגה את המנגנון הסביר שגורם לאפקטים השליליים הללו".

פרופ' אנדריו שנאן, מומחה למיילדות ב"קינג'ס קולג'" בלונדון, הוסיף: "חלקיקים זעירים כמו אלה שבאוויר בסביבתו של מעשן יכולים לגרום למחלה ניכרת הקשורה בשליה ולכן הממצאים שנתגלו עתה בהחלט מדאיגים".

עם זאת, שני המומחים המליצו, בהתחשב בכך שנשים אינן יכולות לשנות את הסביבה שבה הן מתגוררות, שלא להיכנס לפאניקה מיותרת, אבל מוטב שיחשבו פעמיים כיצד הן יכולות לצמצם קירבה לכבישים עמוסי רכב. אחת ההמלצות: לא להתקין מערכות אוורור ביתיות בחזית הפונה לכביש סואן אלא דווקא בצד הנגדי וכשצועדים או רוכבים על אופניים לבחור דרכים שבהן התנועה מעטה.

נושאים קשורים:  הריון,  פגיעה בעובר,  זיהום אוויר,  תחבורה,  לידה מוקדמת,  הפלה,  חדשות
תגובות