חדשות

מחקר ישראלי: חשיפה לזיהום אוויר בהריון מגבירה סיכון לסרטן ביילודים

נמצא קשר בין חשיפה במהלך ההריון לזיהום אוויר שמקורו בכלי רכב, תחנות כוח, בתי זיקוק ומפעלי תעשיה, לבין עלייה בסיכון לסרטן בילדים שנולדו לאמהות אלו

הריון. אילוסטרציה

יש קשר בין חשיפה של נשים הרות לזיהום אוויר שבהרכבו חלקיקים של תחמוצות גופרית וחנקן,  לבין סיכון מוגבר להופעת סרטן בתקופת הילדות בקרב התינוקות שייוולדו לאותן נשים. כך עלה ממחקר עוקבה חדש שבוצע בסיוע ומימון האגודה למלחמה בסרטן.

במהלך העשור האחרון עלו חששות כי חשיפה לזיהום אוויר במהלך ההריון עלולה לגרום לעלייה בסיכון למומים מולדים, ללידות מוקדמות ואף לסרטן בילדים.

המחקר, שנתוניו הוצגו אתמול (ד') על ידי האגודה למלחמה בסרטן, בוצע על ידי פרופ' ליאת לרנר-גבע, מנהלת היחידה לחקר בריאות האישה והילד במכון גרטנר במרכז הרפואי שיבא, המשמשת גם כראש החוג לאפידמיולוגיה ורפואה מונעת בבית הספר לבריאות הציבור בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב.

המחקר נועד לבדוק את הקשר האפשרי שבין חשיפה לזיהום אוויר במהלך תקופת ההריון לבין התפתחות סרטן בתקופת הילדות, הן בתינוקות שנולדו מהריונות ספונטניים והן בתינוקות שנולדו בעקבות טיפולי הפריה חוץ גופית.

אוכלוסיית המחקר כללה 220,805 תינוקות שנולדו בישראל בשנים 2004-1997. המידע לגבי זיהום אוויר מבוסס על נתונים מתחנות ניטור זיהום אוויר ברחבי הארץ. הוא כלל מידע על רמות החלקיקים (PM10) של תחמוצת הגופרית SO2 ותחמוצת החנקן NOx וכן אוזון. כן נעשה שימוש במערכת מידע גיאוגרפי GIS  לשם הערכת החשיפה למזהמים השונים תוך התייחסות לכל תקופה ההריון, לטרימסטרים השונים וכן בהתאם לכתובות מגורי הנשים שנכללו במחקר.

נתוני עוקבת הילדים הוצלבו עם רישום הסרטן הלאומי על פי תעודת הזהות של הילד. נבנה מודל רב-משתני על מנת להעריך את הסיכון לסרטן בגיל הילדות. המודל כלל מאפייני האם והילוד וחשיפות למזהמים שונים בחלוקה לפי שלישונים וכן לרמת חשיפה נמוכה, בינונית וגבוהה.

התוצאות שהושגו: נצפו 485 מקרי סרטן בגיל הילדות עם שיעור היארעות של 1.65 ל-10,000 שנות אדם. נמצא רמז לקשר בין חשיפה במהלך ההריון לתחמוצות הגופרית שמקורן בצינורות פליטה של כלי רכב ומארובות תחנות הכוח ומפעלי תעשיה, ולתחמוצות החנקן שמקורן בשריפת פחם וסולר תעשייתי בתחנות הכוח ובבתי זיקוק, לבין עלייה בסיכון לסרטן בתקופת הילדות. חשיפות לרמות חלקיקים אחרים ולאוזון לא נמצאו קשורות לסיכון להיארעות של סרטן בגיל הילדות.

עורכי המחקר ציינו כי הוא הראשון שנעשה בישראל לבדיקת השפעת החשיפה לזיהום האוויר בהריון על סרטן בילדות. עם זאת יידרשו מחקרים נוספים כדי לחזק או לדחות את הקשר האפשרי שנצפה, כולל מדידת החשיפה בצורה מדויקת יותר וכן בקבוצת אוכלוסיה גדולה יותר. "המידע שהתקבל", הדגישו עורכי המחקר, "חיוני למקבלי ההחלטות על מנת לתמוך בפעולות הנעשות להפחתת זיהום האוויר ברחבי הארץ".

נושאים קשורים:  זיהום אוויר,  חשיפה לזיהום אוויר בהריון,  סיכון לסרטן,  חדשות,  פרופ' ליאת לרנר-גבע
תגובות