חדשות

נמצא קשר בין חסר בויטמין D לכאבי גב תחתון בנשים בפוסט-מנופאוזה

במחקר חדש נעשתה הערכה לגבי חשיבותו ומעמדו של ויטמין D בקרב נשים לאחר חדלון הווסת והקשר שלו לכאב גב דיסקוגני והתנוונות הדיסק הבין-חולייתי

כאב גב תחתון בנשים. אילוסטרציה

כאבי גב תחתון עקב התנוונות דיסק בין חולייתי היא בעיה שמחריפה עם הגיל ושיעורה גבוה באופן לא פרופורציונלי בקרב נשים יותר מאשר בקרב גברים. כאב הגב המכונה דיסקוגני (Discogenic Lower Back Pain - ‏DLBP) ומתבטא ללא הקרנת כאב לאורך הגפה בפיזור עצבי שורשי קשור בחסר בויטמין D בקרב נשים לאחר הפסקת המחזור (postmenopause). כך דווח בסוף השבוע בכתב העת Menopause של החברה האמריקאית למנופאוזה (NAMS). על פי הערכות, שכיחות כאבי הגב התחתון ממקור דיסקוגני היא בין 26%-42%.

התנוונות של הדיסק הבין חולייתי בעמוד השדרה היא מחלת שלד-שריר שכיחה שכאמור מתבטאת בכאבי גב תחתון. מחקרים קודמים הראו שלאסטרוגן יש השפעה על התנוונות הדיסק וזהו הסבר חלקי לכך שהתנוונות זאת חמורה בקרב נשים לאחר המחזור לעומת גברים באותה קבוצת גיל. בנוסף לריכוזים נמוכים של אסטרוגן, גם חסר בויטמין D שכיח בתקופה שלאחר המחזור.

לויטמין D חשיבות קריטית בשמירה על רמות הסידן והזרחן ובמניעת מחלות עצם כמו אוסטיאופורוזיס ורככת. מחקרים קודמים הראו שהוספת ויטמין D תורמת להקלה בכאבי גב וחשובה לטיפול בהפרעות הקשורות בשלד-שריר, אלא שעד כה מעט מחקרים התמקדו בחלקו של ויטמין D בבעיית ההתנוונות בשלד ובמיוחד בקרב נשים לאחר חדלון הווסת.

במחקר החדש נעשתה הערכה לגבי חשיבותו ומעמדו של ויטמין D בקרב נשים אלו וההקשר לכאב גב תחתון והתנוונות הדיסק הבין-חולייתי. עלה ממנו כי חסר ויטמין D שכיח בשיעור גבוה בקרב נשים בגיל המעבר ולאחריו וריכוזו בסרום הוא אז פחות מ-10 ng/mL. כלומר, זו אינדיקציה לחסר חמור של ויטמין D שמראה ניוון חמור של הדיסק וסיבה לכאב הגב התחתון.

מחברי הדו"ח הדגישו כי זה נדבך נוסף בגורמי הסיכון כמו עישון, BMI גבוה ואוסטיאופורוזיס בהקשר לכאבי גב תחתון מעבר לעניין החסר בויטמין D.

לויטמין D תרומה חשובה לעצבים ולרגישות לכאב של מערכת שלד-שריר, ולצד תרומתו לחוזק השרירים ומסת הגוף, יש לו יתרונות גם כנגד דלקות וזיהומים. הגם שלא כל הנשים זקוקות לתוספי ויטמין D על בסיס יומי, ממצאי המחקר מצביעים על חשיבות ההימנעות ממצב של חסר חמור בויטמין D בגוף האישה.

נושאים קשורים:  חדשות,  ויטמין D,  כאב גב תחתון,  מנופאוזה,  מחקר
תגובות