קורונה בישראל

הר"י ומשרד האוצר חתמו על הסכם חירום למתכונת העבודה ותגמול הרופאים

האוצר דרש להכיר בימי הבידוד של הרופאים כימי מחלה ולנכות משכרם | הרופאים מחו: "חשיפה לנגיף וכניסה לבידוד דומה לפציעה בזמן מלחמה. לא ייתכן שהבידוד יגרור פגיעה בשכרנו"

פרופ' ציון חגי, יו"ר הר"י. "צעד תקדימי ומסוכן של משרד האוצר, שעוד עלול להיזכר לדיראון עולם"

ההסתדרות הרפואית הודיעה הבוקר (א') כי סיכמה עם משרדי הבריאות והאוצר על הסכם קיבוצי מיוחד שיסדיר את מתכונת עבודתם ותגמולם של הרופאות והרופאים בבתי החולים הממשלתיים בתקופת ההתמודדות עם נגיף הקורונה. הסכם דומה צפוי להיחתם בהמשך היום עם שאר המעסיקים עבור כלל בתי החולים הציבוריים ועבור הרופאים בקהילה (מרפאות קופות החולים).

על פי ההסכם, עליו עמלו, בין היתר, פורום המתמחים בראשות ד"ר אלה קיטרוסר, השינויים במתכונת העבודה והתורנויות, לרבות דילול משמרות בוקר וביטול פעילות אלקטיבית, לא יפגעו בשכרם של הרופאים והרופאות. מתכונת העבודה תהיה ככל שניתן על פי משמרות של 12 שעות עבודה, שלאחריהן יהיו הרופאים זכאים ל-24 שעות מנוחה. השכר ייקבע על פי השכר הממוצע שקיבלו בשלושת החודשים הקודמים. גם שכרם של הסטאז'רים לא ייפגע וכך גם רופאים שנאלצו או ייאלצו לשהות בבידוד.

ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה ומ"מ יו"ר הר"י, אמר בתגובה להסכם החירום הקיבוצי: ״הלילה נחתם הסכם לשעת החירום בה אנו נמצאים, המאפשר לרופאים ולרופאות בבתי החולים הנלחמים בחזית המאבק בקורונה להמשיך ולהתמקד בטיפול באזרחי ישראל תוך גיבוי כלכלי מלא. המדינה תעניק לרופאים ולרופאות גיבוי כלכלי מלא במעבר למשמרות בנות 12 שעות, זאת במטרה ליצור צוותי רפואה אורגנים ולצמצם את ההידבקות בקרב הרופאים והרופאות בחזית.

"יחד עם זאת, המדינה חייבת לגבות כלכלית גם את הרופאים היוצאים לבידוד עקב חשיפה לחולי קורונה במסגרת עבודתם. אנחנו, ושאר הצוותים הרפואיים, היננו החיילים בחזית המלחמה בקורונה, ולא יעלה על הדעת שנפגע בעת מילוי תפקידנו זה. במצב חירום לאומי בו נמצאת מדינת ישראל, נדרשת מערכת הבריאות להיערך לקראת גל החולים הצפוי, ולהגן באותו הזמן על הצוותים הרפואיים על ידי הפרדתם לצוותי עבודה אורגנים שיאפשרו המשך מתן שירותים חיוניים בתחומים השונים במקרה של חשיפת אחד הצוותים לקורונה".

יו"ר ההסתדרות הרפואית פרופ' ציון חגי, אמר: "הרופאות והרופאים נמצאים בחזית המאבק בקורונה וזה האינטרס של כולנו להבטיח את בטחונם האישי והכלכלי בשעה זו״. פרופ' חגי הוסיף: "במקביל לסוגיית מתכונת העבודה, אנחנו ממשיכים לדרוש בתוקף את מיגונם המלא של הצוותים הרפואיים ומבהירים שלא נעבור לסדר היום אם הם לא יזכו לכל הציוד והבדיקות הדרושות".

בדיווח של רוני לינדר ב"דה מרקר" נמסר כי האוצר דרש להכיר בימי הבידוד של הרופאים כימי מחלה שינוכו מסך ימי המחלה השנתיים. הרופאים מחו על כך כיוון שמדובר בפגיעה פוטנציאלית קשה בשכרם. ימי המחלה אינם כוללים עבודה נוספת שהיא חלק ניכר מהכנסתם. לדברי הרופאים, חשיפה לנגיף וכניסה לבידוד בזמן העבודה בבתי החולים והמרפאות דומה לפציעה בזמן מלחמה. לא ייתכן שהבידוד יגרור פגיעה בשכרם.

ד"ר זאב פלדמן, סגן יו"ר הר"י ויו"ר אר"ם. "השכר ייגזר משכרו הממוצע של כל רופא בשלושה החודשים שקדמו לתחילת העבודה במשמרות". צילום: מרים אלסטר/ פלאש 90

יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, הזהיר בסוף השבוע: "בקצב ההידבקות הנוכחי אנחנו צפויים לראות מחלקות שלמות בבתי החולים נסגרות עקב מחסור בכוח אדם מטפל. המצב הזה לא יכול להימשך. יש להיערך למנוע את ההדבקות הבאות של צוותים רפואיים".

פרופ' חגי קרא למערכת הבריאות "להיכנס מיד לארגון מחדש של העבודה בבתי החולים ובדחיפות האפשרית, כדי לשמר את צוותי הרפואה בנוכחות המלאה. יש לנקוט גישה של עבודה בקבוצות קטנות, כדי להפחית חשיפה של צוותים ולדאוג למיגון מסיבי בכל המחלקות ולכל הצוותים הרפואיים בהקדם", אמר פרופ' חגי.

כבר עתה מאות אנשי צוות רפואי בכל הארץ נמצאים בבידוד לאחר שנחשפו למטופלים שנדבקו בנגיף. נכון לסוף השבוע: כל הצוות במחלקה האורתופדית ב"פדה-פוריה" (38 רופאים ואחיות) בבידוד ואין קולטים עתה מטופלים חדשים; ב"איכילוב" הושבתה כל המחלקה האורולוגית (40 אנשי צוות), ב"וולפסון" נסגרה מחלקה פנימית. כן נדבקו בנגיף ונשלחו לבידוד חברי צוות מהמיון ברמב"ם, ב"קפלן", ב"הדסה" וב"שיבא". בנוסף, הושבתו מרפאות קהילה במקומות שונים.

בעקבות זאת החל מהשבוע בתי החולים עוברים לעבוד במתכונת שתבטיח הפרדה בין הצוותים. העבודה תתבצע במשמרות של 12 שעות ולאחריה מנוחה של 24 שעות. מודל עבודה זה הופעל בשבוע שעבר ב"שיבא". השבוע יתרחב לכל בתי החולים הממשלתיים וגם לבתי החולים של ה"כללית".

מתכונת העבודה החדשה תיעשה במדורג: תחילה יעברו למתכונת זאת המחלקות החיוניות לטיפול בחולי קורונה - מיון, הרדמה, המחלקות הייעודיות שנפתחו לחולי הקורונה, יחידות ההתאוששות, טיפול נמרץ והיחידות למניעת זיהומים.

המעבר לשיטת המשמרות דורש שינוי יסודי בשיטת התגמול לרופאים. חלק גדול משכרם מבוסס על עבודה נוספת: תגמול על שעות התורנויות, כוננויות ושעות נוספות.

ד"ר פלדמן אמר: "המעבר לעבודה במשמרות מחייב את הסכם קיבוצי מיוחד שיבטיח שהשתכרות הרופאים לא תיפגע. על פי הסיכום עם משרד האוצר, השכר ייגזר משכרו הממוצע של כל רופא בשלושה החודשים שקדמו לתחילת העבודה במשמרות - כולל שכרו עבור עבודה נוספת. הרופאים ממתינים לתשובות האוצר לסוגיות שונות שהועלו במו"מ".

ד"ר פלדמן הוסיף: "יש עדיין חוסר הבנה בחלק מבתי החולים שהמצב מחייב עבודה בצוותים מופרדים שאינם נפגשים זה עם זה. לכן, בכל יחידה יידרשו לפחות שלושה צוותים אורגניים כדי שאם צוות אחד נכנס לבידוד, שני הצוותים האחרים ימשיכו לתת את השירות הנדרש".

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  שכר הרופאים,  תורנויות,  כוננויות,  קורונה,  הר"י,  בידוד,  קורונה בישראל
תגובות