קורונה בישראל

ד"ר דן ימין: "בתסריט סביר בין 2,000 ל-4,000 איש ימותו מקורונה בישראל"

ראש המעבדה לחקר התפשטות מגיפות באוניברסיטת תל אביב: "המחלה פחות מסוכנת למרבית האוכלוסיה - לא צריך לפחד מחסינות עדר"

מגיפת הקורונה בישראל. צילום: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

ככל שיותר מומחים בתחומים שונים מופיעים בימים האחרונים בכלי התקשורת, כך מתרבות גם הדעות וההערכות שלהם שלא אחת סותרות הערכות שמציגים עמיתים אחרים. דוגמה: היום (ג') אמר ד"ר דן ימין, ראש המעבדה לחקר התפשטות מגיפות באוניברסיטת תל אביב בראיון ל-ynet  כי איננו משוכנע שצעדי הסגר, המיגונים והריחוק החברתי הם משרתים יעילים. "המיגונים האלה עלולים לסכן אותנו. לא צריך לפחד מחסינות עדר. בתסריט סביר", העריך, "ימותו בישראל 4,000-2,000 איש מהמחלה".

ד"ר ימין אמר עוד: "אנו הולכים ומבינים שהמחלה הזאת פחות מסוכנת למרבית האוכלוסיה. במחקר שנעשה באיסלנד שבה הצליחו לדגום 8% מהאוכלוסיה הבריאה נמצא שבין 50% ל-70% שם היו א-סימפטומטים. כלומר: יש הרבה יותר חולים ממה שאנחנו חושבים ואפשר לראות את זה אצלנו בבני ברק. למרות כל הידוק הסגר, אין כל כך הרבה אשפוזים שם וזה בגלל הגילאים. די ברור שהמחלה מסוכנת מאוד לאוכלוסיה מעל גיל 60. היא הרבה פחות מסוכנת לאוכלוסיה מתחת לגיל הזה. אז אנחנו יכולים לומר שאוכלוסיות גדולות, אם הן יידבקו ויחלימו, יקטינו באופן משמעותי את היכולת להידבק. המושג 'חסינות עדר' יכול להרתיע, אבל על זה מדובר.

"ככל שנתנהג בצורה לא אחראית ולא נאפשר את מרחב הביטחון למקבלי הביטחון, זה יפגע בנו. אבל הכל בא עם תג מחיר. אם מדברים על סגירה של המשק לשבוע, המשמעות הכלכלית היא שיכולנו בכסף הזה לבנות בית חולים מפואר. אפילו במספרים היבשים והזהירים, אני מעריך שבין 2,000 ל-4,000 איש ימותו מהמחלה בארץ ואני מדבר כעת על התסריט הסביר".

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  חסינות העדר,  קורונה,  ד"ר דן ימין,  19-COVID
תגובות

אני מציע כי מי שמפרסם הערכות כאלה יפרסם גם את תחשיביו. באיסלנד אחוז התמותה עומד על 0.5% ובהנחה (האופטימית) כי רק 30% מאוכלוסיית ישראל תידבק מדובר ב13,500 מתים ולא כפי שמפרסם המומחה. דבר נוסף- צפיפות האוכלוסיה בישראל היא פי 100 מפינלנד, והערכות אחרות מדברות על 60-70% הידבקות כך שיתכן שמספר המתים יהיה גבוה פי כמה. מכל מקום, מחקרים על מגפת ה-SARS מלמדים כי עיקר הנזק הכלכלי נגרם על ידי התמשכות המגפה ותגובת האוכלוסיה והמשקיעים לנוכחותה, והרופא (שאינו כלכלן) מניח שככל שהממשלה תורה על חזרה לשגרה, השגרה אכן תשוב. אין להנחה הזו על מה להתבסס שכן מרבית האזרחים אינם אדישים לאלפי נפטרים בתוך חודשים, גם אם הם בני 60 ומעלה (אגב- רבים מהם השדרה המקצועית והניהולית במדינה). חבל שלא לומדים ממגפות קודמות שמוכיחות שהדרך להבריא את הכלכלה היא חיסול המגפה, וכמה שיותר מהר.

17.04.2020, 13:29

"חיסון העדר" הוא האמצעי היחיד והבלתי נמנע לחיסול הדרגתי של כל מגיפה. הוא מושג באופן יזום ע"י חיסון, או בהדרגה ע"י הידבקות האוכלוסיה. בידוד חברתי אינו אמצעי מיגור מגיפה, אלא כלי לניהול מערך הידבקות מבוקר שימנע קריסה של מערך הרפואה. לכן ד"ר ימין צודק. הנתונים המצטברים רומזים שרק חלק מהמבוגרים נמצא בסיכון חיים ממשי. בישראל יש כ: 950 אלף אנשים מעל גיל 65. רק חלק קטן מאלה צפויים להידבק ורק חלק מהם נמצא בסיכון להיפגע, אבל אלה עדיין מספרים משמעותיים. לכן מדיניות בריאות שפוייה צריכה להתמקד בצמצום הידבקות בקבוצה המבוגרת, תוך בנייה הדרגתית של חיסון עדר באוכלוסיה היותר צעירה באמצעות צמצום מבוקר של הבידוד. בשלב הראשון צריך להמשיך להרחיק מבוגרים מהתכנסויות חברתיות. בהדרגה, עם התפתחות חיסון העדר ירד סיכון ההידבקות של מבוגרים ויהיה אפשר לשחרר את הרסן. זה לא במיוחד מסובך אבל דורש תכנון ולא יכול לשמש תירוץ להשבתה כללית של החיים והכלכלה. מבוגרים פעילים יכולים לעבוד בבית או מהבית; כדאי שלא ישתתפו באירועים משפחתיים, רצוי שיצאו להליכה והתרעננות וכיוצא באלה. צריך ואפשר לפתח פרוטוקול התנהגות מומלץ מלווה בהסברים. האוכלוסיה לא מטומטמת. גם הקשישים לא. בניגוד לרושם המקובל רק שיעור קטן מאד של מבוגרים נמצא בבתי-אבות ודיור מוגן ונראה שאלה הופקרו לחלוטין. לא ברור מדוע קולם של גריאטרים וגרנטולוגים לא נשמע עד כה. אולי משום שהנהלת משרד הבריאות לא הגדירה מראש מהן המטרות, ועכשיו היא עסוקה בציור מטרות סביב חיצים שכבר שוגרו.

23.04.2020, 10:43

מחשבי הקיצים מנפנפים במספרים ואינם מציגים את בסיסי הנתונים ואת חישוביהם.
מניין המספר הזה ואך הגיע המחבר הנכבד לתוצאה זו ?
כבר היום אין שום מודל שמגיע למספרים אלה, ואם נסתכל בתוצאות המגיפה במדינות שונות נראה שאין תצפית שמציעה תמותה בסדר גדל כזה או אף מתקרב אליו בישראל
מקבלי ההחלטות אינם מראים לנו את חישוביהם, ובעיקר מפחידים ומאיימים