סוכרת סוג 2

השפעת סמגלוטייד חד שבועי (אוזמפיק) על איזון גליקמי במטופלים הנוטלים במקביל תרופות אחרות לסוכרת

אנליזה של מחקרי ה-SUSTAIN בדקה את יעילות סמגלוטייד חד שבועי (אוזמפיק) על רמת המוגולבין מסוכרר ומשקל גוף במי שנוטלים מטפורמין או מטפורמין ותרופה ממשפחת הסולפניל-אוריאה

27.04.2020, 14:05
סוכרת (צילום: אילוסטרציה)

איזון גליקמי בסוכרת סוג 2 מהווה אתגר גם כאשר המטופלים נוטלים תרופות פומיות כנגד סוכרת. מאמר זה שפורסם ב-Diabetes Therapy עוסק באנליזת פוסט הוק של מחקרי ה-SUSTAINי2, 3, 4 ו-10 שבהם הוערכה היעילות והבטיחות של התרופה האגוניסטית לקולטן GLP-1, סמגלוטייד חד שבועי, במטופלים הנוטלים כבר מטפורמין עם או ללא תרופה ממשפחת הסולפניל-אוריאה.

התוצאים העיקריים שנבדקו היו השינוי מתחילת המחקר ועד סיומו בהמוגלובין מסוכרר ומשקל גוף (שבוע 30 במחקרי SUSTAINי4, 1 ושבוע 56 במחקרי SUSTAINי2, 3). בנוסף, נבדק שיעור אירועי ההיפוגליקמיה ותופעות הלוואי שגרמו להפסקת הטיפול.

באנליזה המשולבת נכללו 3,411 מטופלים. החוקרים מצאו כי סמגלוטייד חד שבועי מפחית באופן מובהק סטטיסטית המוגלובין מסוכרר (0.32-0.79% עבור סמגלוטייד 0.5 מ"ג ו-0.38-1.07% עבור סמגלוטייד 1.0 מ"ג לעומת התרופות האחרות שנבדקו; p<0.01) הן במטופלים שמקבלים מטפורמין והן במטופלים שמקבלים מטפורמין וסולפניל-אוריאה.

סמגלוטייד חד שבועי הפחית משקל גוף באופן מובהק סטטיסטית ללא תלות בטיפול הרקע הפומי לסוכרת (2.35-4.72 ק"ג עבור סמגלוטייד 0.5 מ"ג ו-2.96-6.76 ק"ג עבור סמגלוטייד 1.0 מ"ג לעומת התרופות האחרות שנבדקו; p<0.0001).

עוד נמצא כי גם במשתתפים שקיבלו סמגלוטייד חדש שבועי וגם במשתתפים שקיבלו תרופה אחרת, אירועי היפוגליקמיה היו יותר נפוצים באלה שנטלו מטפורמין וסולפניל-אוריאה לעומת אלה שנטלו מטפורמין בלבד. השיעור של תופעות לוואי שגרמו להפסקת טיפול במשתתפים שקיבלו סמגלוטייד חד שבועי לא הושפע מטיפול ה"רקע" שלהם.

החוקרים מסכמים כי סמגלוטייד חד שבועי (אוזמפיק) 0.5 ו-1 מ"ג משפרות באופן מובהק סטטיסטית איזון גליקמי המבוטא על ידי המוגלובין מסוכרר ומשקל גוף במטופלים עם סוכרת סוג 2. פרופיל הבטיחות של התרופה לא משתנה מהותית בין אם המטופלים נוטלים במקביל מטפורמין או מטפורמין וסולפניל-אוריאה.

מקור: 

Capehorn, M. et al (2020) Diabetes Therapy.

נושאים קשורים:  סוכרת סוג 2,  יעילות,  בטיחות,  משקל גוף,  המוגלובין מסוכרר,  יום הסוכרת הבינלאומי,  סמגלוטייד,  מחקרים