קורונה בישראל

140 חולי קורונה יועברו מבתי חולים בצפון ובירושלים למרכז הארץ

בבתי החולים שיבא, איכילוב, בילינסון וסורוקה יקלטו חולים במצב קשה אך לא מונשמים | מנהלי בתי החולים בצפון: "המבצע לא משפר את יכולת הקליטה של מונשמים"

צוות מד"א מוביל חולה קורונה. צילום: נתי שוחט/ פלאש 90

מאתמול וביומיים הבאים מתחילים בתי החולים בצפון הארץ ובירושלים - אזורים אדומים - לנייד חולי קורונה, ביניהם במצב קשה, אולם לא מונשמים ולא סיעודיים, להמשך אשפוז בבתי חולים במרכז הארץ, וזאת בגלל העומסים הכבדים שעליהם התלוננו בתי החולים בצפון. בעיקר עקב מחסור בכוח אדם לצד העלייה בתחלואה באותם אזורים.

על פי תכנית מפורטת שהעביר משרד הבריאות לבתי החולים, המטופלים יועברו למוסדות האחרים באמצעות אמבולנסים פרטיים ולא של מד"א. מרמב"ם יועברו 25 מטופלים ל"שיבא", מהמרכז הרפואי לגליל בנהריה יועברו 25 חולים ל"איכילוב". עוד יועברו למרכז הרפואי תל אביב 15 חולים מ"בני ציון", מ"העמק בעפולה" יועברו 20 חולים ל"בילינסון" וכן 20 נוספים מ"כרמל". מ"הדסה" יועברו עשרה חולים ל"סורוקה" ובנוסף יגיעו לבית החולים בבאר שבע 15 חולים מ"משערי צדק" ועשרה חולים מ"מברזילי".

על פני ההנחיה ינוידו כך רק חולים הצפויים להשתחרר מאשפוז בתוך 72 שעות. בתי החולים שיקלטו אותם יהיו אחראים גם להחזירם לאזור מגוריהם בתום הטיפול. המהלך נעשה גם משום שמשרד הבריאות הגיע למסקנה ש"בשלב זה, מוצו עד תום האפשרויות לפתוח מיטות נוספות באזור צפון הארץ", נכתב בהנחיות.

בדיווח של עידו אפרתי היום (ה') ב"הארץ" צוטט  סמנכ"ל "שערי צדק", ד"ר ספי מנדלוביץ': "בימים האחרונים אנחנו רואים את הצונאמי הולך ומגיע ומרגישים את העלייה בעומסים. בחודש וחצי האחרונים מבצע בית החולים סינון מקדים ושולח נדבקים שמתקשרים מביתם אל בתי החולים במרכז. את המחלקות שלנו הזינו אלה שמגיעים ישירות למיון ולא יכולים לפי הערכת הרופאים לשרוד את הדרך עד למרכז".

מנהל המרכז הרפואי העמק בעפולה, ד"ר זיו רוזנבוים, שבירך על תכנית משרד הבריאות, אמר: "צוואר הבקבוק העיקרי לטיפול בחולים המונשמים זה צוות טיפול נמרץ. מונשמים לא יועברו, כך שהמבצע איננו משפר עדיין את יכולת הקליטה של מונשמים נוספים".

לעומת זאת, יום לאחר שהמרכז הרפואי לגליל בנהריה הודיע שלא יקלוט יותר חולי קורונה, הודיע מנהלו, פרופ' מסעד ברהום, על חידוש קליטתם של חולי קורונה חדשים משום שחולים קודמים שטופלו במקום החלימו ושוחררו, כך שהתפנו מקומות וגם משום שחלק מאנשי הצוות שהיו בבידוד שבו לעבודתם. "עדיין יש לנו קושי רב לקלוט חולים קשים מאוד ובמיוחד מונשמים בשל היעדר צוות המותאם למתן הטיפולים ביחידת טיפול נמרץ", מסר.

בתוך כך הודיעה הנהלת רמב״ם הבוקר כי קיבלה החלטה אסטרטגית לטובת הצלחת המאבק בקורונה ומתוך הבנה ש"אנו צפויים להתמודד בתקופה הקרובה עם מספרים גדלים והולכים של חולים", להפעיל את בית החולים התת קרקעי לטיפול וקליטת חולי קורונה.

העברת מחלקות הקורונה למתקן התת קרקעי צפויה להתחיל בשבוע הבא, בשאיפה לפני יום כיפור. בשבועות האחרונים בוצעו במקום סימולציות רבות כדי ללמד את הצוותים על התפקוד באזור שונה מהמחלקות המוכרות להם. בשלב ראשון צפוי המקום לקלוט כמה עשרות חולים תוך העברה של המחלקות הקיימות כעת במתחם הקורונה בבניין מאייר.

ד"ר דרור דיקר פנימאי, מנהל פנימית קורונה ה' בבית החולים השרון (קמפוס בילינסון), אמר: "תחושת החירום, שמלווה אותי מאז אתמול במבצע 'ערבות הדדית' - העברת חולי קורונה מבתי החולים בצפון הארץ למרכז ולדרום - מלווה בתחושת גאווה עצומה - להיות רופא פנימאי בימים קשים פיזית ונפשית אלה. מדובר בקבלת עשרות חולים במרכז ובדרום הארץ, כעזרה ותמיכה במחלקות פנימיות קורונה, בצפון ובירושלים.  זהו מבצע לוגיסטי מורכב של שינוע אנשים, תוך כדי טיפול רפואי, ועם הכרח לשמר רצף תרופתי".

אירוע זה מסמל, לדבריו, יותר מכל "את חוזקנו וייחודנו ברפואה הישראלית בכלל וברפואה הפנימית בפרט. חוזק ושותפות גורל, הנותנים את הביטחון כי מערכת הרפואה הישראלית לא תקרוס. הערבות ההדדית,  התמיכה, ההבנה ושיתופי הפעולה בעתות שגרה, כפי שקיימים אצלנו הפנימאים גם בימים אחרים ללא קורונה עם עומסים שגרתיים, מהווים את הבסיס ליכולת הגמישות, להעביר מידע רפואי על החולים, להיוועץ בדרכי הטיפול, בהתמודדות עם מצבים רפואיים משתנים במהירות, תוך כדי עמידה מול וירוס מתעתע".

נושאים קשורים:  בתי חולים,  חולי קורונה,  חדשות,  מחלקות קורונה,  מונשמים,  משרד הבריאות,  פרופ' מסעד ברהום,  ד"ר זיו רוזנבוים,  קורונה
תגובות