קורונה בישראל

אדלשטיין מציע: רופאים מחוזיים יוציאו צווי סגירה לבתי ספר ולעסקים

שר הבריאות דורש להגדיל משמעותית את הקנסות על מפרי ההנחיות | תופעה: ערבים ישראלים חוגגים בערים פלשתיניות שבהן תחלואה סמויה | מסתמן: תלמידי א'-ד' יחזרו ללימודים בשבוע הבא

שר הבריאות יולי אדלשטיין. צילום: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

לפי הצעת חוק שיגיש שר הבריאות יולי אלדשטיין ויועלה לדיון בממשלה, רופא מחוזי, ראש רשות מקומית וקצין משטרה בדרגת סגן ניצב יוכלו להוציא צו סגירה למוסד חינוכי שנפתח לפעילות בניגוד לתקנות וכן לעסק מסחרי והצו יהיה בתוקף כל עוד חל איסור פעילות באותו ישוב בשל עלייה בתחלואת קורונה.

עוד מציע שר הבריאות שהקנס על הפעלת מוסד חינוכי ללא היתר יהיה 25 אלף שקל במקום 5,000 שקל עתה. על קיום מסיבה או אירוע חברתי, כנס או טקס כולל טקס דתי בניגוד להנחיות יוטל קנס בסך 15 אלף שקל במקום 5,000 עתה. על הפעלת עסק בניגוד להנחיות הקנס יהיה 10,000 שקל, פי שניים משיעור הקנס עתה. לא יחול שינוי בגובה הקנס על אי עטיית מסיכה במקומות שבהם קיימת חובה זאת.

כיתות א'-ב' יוכלו לחזור ללמוד בכיתות שלוש פעמים בשבוע

אמש קיים ראש הממשלה התייעצות לילית עם שרי קבינט הקורונה וההערכה שזה יקבל החלטה לפיה תלמידי כיתות א'-ב' יוכלו לחזור ללמוד בכיתות שלוש פעמים בשבוע (יום כן, יום לא או שבוע כן שבוע לא) ותלמידי ג'-ד' ילמדו בקפסולות קבועות. אם תמונת המצב בתחלואה לא תשתנה בימים הקרובים (עד יום ד' או ה') ייתכן שהחזרה ללימודים בכיתות אלו תתאפשר מיום א' הבא, 1 בנובמבר.

קבינט הקורונה אמור להתכנס היום בצהריים. כן מוצע לאשר למידה בקבוצות של תשעה ילדים במרחב פתוח וחזרה מסוימת לפעילות של מסחר ועסקים קטנים תוך הגבלה למתן שירות "אחד לאחד" וכן לחדש פעילות רפואה משלימה ומכוני יופי. עדיין אין מדובר בהפעלת חנויות בקניונים או בחלל סגור.

צוות המומחים בראשות פרופ' רן בליצר משירותי בריאות כללית, המייעץ לפרופ' רוני גמזו, מסר כי "לגבי מתווה הלימודים בקפסולות בכיתות א'-ב', הרי שמהדיווח שקיבלנו מהשטח עולה שבחלק מהעיריות הוצע מתווה מתאים ועיריות אחרות ערוכות ללמד בפורמט זה".

צוות זה גם מדגיש שעדיין יש להטיל מגבלות שונות כולל סגר פנימי ביישובים שבהם מתגלים מוקדי תחלואה והפעלת המגבלות חייבת להיות "באופן שוויוני ואחיד בין סקטורים ואוכלוסיות בכל מוקד. אי עמידה בעיקרון זה תפגע אנושות ביכולת להשיג פתרון ארוך טווח שימנע הידרדרות.

"יש להגביר משמעותית את האכיפה האפקטיבית למניעת התקהלויות חברתיות כמו חתונות רבות משתתפים ואירועים חברתיים צפופים בניגוד לתקנות. לאור דיווחים המתרבים באחרונה על חתונות ואירועים חברתיים בכל המגזרים, היעדר אכיפה אפקטיבית מסכן את המשק ואת הצלחת התכנית כולה, ואין לקבלה", ציין צוות הייעוץ.

זינוק מחודש בתחלואה ביישובים ערביים

בסוף השבוע דיווחו ערוצי הטלוויזיה על זינוק מחודש בתחלואה בכמה ישובים ערביים בעיקר לאחר שהתקיימו בהם חתונות רבות משתתפים.

ביום ו' ביקר פרופ' גמזו באום-אל-פאחם ובבקה אל גרבייה והזהיר: "אם ימשיכו שיעורי התחלואה לטפס בחלק מהיישובים הערביים נשקול הטלת סגר עליהם".

מג'דל שמס מוגדרת "אדומה" ומיועדת לסגר. ישובים "מהבהבים" שהם על סף "אדומים": אום אל-פחם, שפרעם, רהט, עראבה, טייבה, סכנין, ערערה, אבו סנאן, דיר אל-אסד, כפר קאסם, מרר וקריית עקרון.

כמו כן דווח לפרופ' גמזו כי "אחד הגורמים להתפרצות הנוכחית של הנגיף בחברה הערבית הם תושבי ישובים שונים שחזרו מטורקיה וכניסה של ערבים ישראלים לערים בשטחים כמו רמאללה, טול-כרם וחברון שבהן תחלואה סמויה. ערבים מישראל הולכים לקניות ביישובים אלה ומבלים בבתי קפה כי אין שם אכיפה".

עוד נודע כי בגלל האיסור לקיים חתונות רבות משתתפים בכפרים ערביים בישראל, האירועים נערכים בצד הפלשתיני, למשל בכפר ברטעה שמחציתו בשליטת ישראל ומחציתו בשליטת הרשות הפלשתינית ובו אין אכיפה. בעשרות אירועים כאלה השתתפו ערבים ישראלים שחזרו לבתיהם בארץ. לכן הוחלט לבצע ביישובים אלה יותר בדיקות וחקירות ויתוגבר צוות המתחקרים ברשויות המקומיות הערביות.

נושאים קשורים:  יולי אדלשטיין,  יישובים ערביים,  הנחיות משרד הבריאות,  קורונה,  חדשות,  לימודים,  19-COVID
תגובות
אנונימי/ת
27.10.2020, 12:07

רופאים מקבלים יותר מדי כוח. זו טעות גדולה. רבים מאיתנו לא כשירים לקבל החלטות שאין לנו ידע ורקע בקבלתן. ישנם רבים וטובים במקצועות שאינם רפואה לקבלת החלטות אופרטיביות. רופאים אין מספיק בכדי לטפל בחולים.