מחקרים - COVID-19

מחלימי קורונה עלולים לסבול מירידה משמעותית ב-IQ

מחקר בריטי חדש מצא: שורדי קורונה נמצאים בסיכון לפגיעה קוגניטיבית ממושכת השווה להזדקנות המוח בעשר שנים

מחקר של אימפריאל קולג' לונדון יחד עם אוניברסיטת קיימברידג', קינג'ס קולג לונדון ואוניברסיטת שיקגו בארה"ב, מצא כי שורדי קורונה נמצאים בסיכון לפגיעה קוגניטיבית ממושכת שבין ביטוייה – וזה החידוש – ירידה מנטלית השווה לירידה של 8.5 נקודות במבחן IQ, שפירושו הזדקנות של המוח בעשר שנים. אחד מכינויי התופעה הוא "ערפל מוחי".

במחקר, שדווח לאתר medrxiv, נטלו חלק מעל 84 אלף מחלימי קורונה, ביניהם עשרות שהיו מונשמים במהלך מחלתם, 147 אושפזו ולא נזקקו למנשמים ורבים אחרים שטופלו בבתיהם.

בין הקשיים שעליהם מדווח המחקר, שטרם עבר ביקורת עמיתים: ילדים בני עשר ומטה שחלו בקורונה והחלימו הם אלה שהציגו את הירידה ב-IQ. הם התקשו לנהל שיחה ולהיזכר בפרטים. "זה דומה להזדקנות המוח בעשר שנים", ציינו מחברי הדו"ח.

נושאים קשורים:  IQ,  פגיעה קוגניטיבית,  קורונה,  מחקר,  19-COVID
תגובות
אנונימי/ת
29.10.2020, 09:27

רגע , אז מדובר בהזדקנות של 10 שנים, ומי שהציג את זה ילדים בני 10 ומטה, זה דווקא אומר שהם השתפרו - ילד בן 10 חושב כמו בחור בן 20.

ובנימה יותר רצינית - מחברי המאמר התייחסו להזדקנות של 10 שנים בקבוצת הגיל 20-70.
כשמדברים על שינוי במנת משכל יש להגדיר את זה בסטיות תקן ולא בנקודות. מה שמחברי המאמר אכן עשו (ציינו שינוי של 0.57 סטיות תקן).
הסיבה - שלמבחני IQ שונים יש סטיות תקן שונות. כמשדובר על מבחן וקסלר, שהוא אולי המפורסם ביותר , סטיית התקן היא 15. ובאמת 0.57 * 15 תיתן את המספר המצוין.
כדי אולי להמתין שיעבור ביקורת עמיתים ואז להתייחס.

אנונימי/ת
30.10.2020, 11:17

נכון מאוד, כל מטופל שהיה מונשם ומורדם, ניתן לצפות אצלו ירידה קוגנטיבית ללא קשר לקורונה.
מלבד מבחנים שניתו לבצע צריך לגבות זאת בביצוע בדיקות הדמיה ct או mri לבדיקת צפיפות החומר האפור ושינויים מבניים כאלה או אחרים במידה ויהיו

אנונימי/ת
29.10.2020, 09:54

השאלה החשובה היא האם השינוי הוא זמני או קבוע