COVID-19 בישראל

במשרד הבריאות מותחים ביקורת על הגדרת איחוד האמירויות כ"ירוקה"

היעד התיירותי החדש הוא פצצה מתקתקת ומקור מרכזי לייבוא הנגיף לישראל, טוענים גורמים במשרד הבריאות

נמל התעופה הלאומי בדובאי, איחוד האמירויות. צילום: שאטרסטוק

האישור שהעניקו המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו וראש המחלקה הבינלאומית במשרד, ד"ר אשר שלמון, לפיו איחוד האמירויות תיחשב ל"מדינה ירוקה" בכל הנוגע להימנעות מהצורך בבידוד של כל השבים ממנה לישראל, סופג ביקורת בקרב גורמי מקצוע במשרד הבריאות עצמו.

המבקרים טוענים שהאישור ניתן בלחץ משרד החוץ וכי קיים חשש, שעקב העלייה בתחלואת הקורונה במדינה זאת שהפכה בבת אחת ליעד תיירותי נחשק על ישראלים רבים, עלול הדבר להוביל לייבוא התחלואה לישראל, בדומה לטורקיה. הביקורת מכנה את איחוד האמירויות "פצצה מתקתקת" ו"מקור מרכזי לייבוא הנגיף לישראל".

המבקרים טוענים שיש להקשיח את ההגבלות על כל החוזרים מאיחוד האמירויות, בעיקר בידוד ודרישה לעבור בדיקות קורונה כבר בכניסה לישראל ושוב לאחר כמה ימים כדי לוודא תשובה שלילית.

מה שמעורר את החששות זו בעיית ההתקהלויות והמספר הרב של חוזרים – פי שלושה-ארבעה לעומת מדינות אחרות בימים אלה. קרוב ל-3,000 ישראלים שביקרו באיחוד האמירויות שבו לארץ מתחילת דצמבר. בסוף השבוע הקרוב צפויים ביממה אחת להמריא לדובאי עוד כמה אלפים ב-15 טיסות של ארבע חברות תעופה: אל-על, ישראייר, ארקיע ופליי-דובאי. נכון לאתמול שהו בדובאי קרוב ל-10,000 ישראלים.

פרופ' גרוטו אמר: "איחוד האמירויות יכולה בהחלט להיחשב ל'ירוקה' מאחר שרמת התחלואה המקומית בה אינה גבוהה, נעשות שם בדיקות קורונה רבות ושיעור החיוביים בהן כ-1%. הבעיה האמיתית היא בכל הנוגע לישראלים שחוזרים ממנה וההתקהלויות רבות המשתתפים שלהם בעת ההמתנות בנמלי התעופה לטיסות בשני הכיוונים. כך זה גם בטורקיה – אף שזו כמדינה, התחלואה המקומית בה גבוהה והיא 'אדומה'. אכן, יש במשרד כאלה שסבורים אחרת ממני. יהיה צורך לתת לכך את הדעת".

על פי מסד הנתונים של "ג'ונס הופקינס", נכון לאתמול (ב') באיחוד האמירויות חלו עד כה 183,755 ובמצב פעיל עכשווי נמצאים בה עתה 20,098. עד כה נפטרו שם 609 חולי קורונה.

בתוך כך הנחו שר הבריאות יולי אדלשטיין ושרת התחבורה מירי רגב את מנכ"ל משרד התחבורה עופר מלכה ואת פרופ׳ גרוטו לסייר בנמל התעופה בן גוריון על מנת לבחון הסדר הדוק יותר שימנע התקהלויות המוניות, כפי שנראו בתיעודים של הימים האחרונים. השניים ערכו אתמול (א') סיור בליווי יעקב גנות, מנכ״ל רש״ת ושמוליק זכאי, מנכ״ל נתב״ג. לאחר הסיור הוחלט להוסיף על הנחיות התו הכחול הקיים גם את ההנחיות הבאות:

הבאים ממדינות ירוקות לא יצטרכו לעבור תשאול ובכך זרימת האנשים תהיה חלקה יותר ותימנע התקהלות. לא יחוברו לשרוולים יותר מארבעה מטוסים במקביל, מהם עד שני מטוסים שהגיעו ממדינות אדומות. עם ההתחברות של המטוס לשרוול יהיה פיקוח והירידה מהמטוס תיעשה בקבוצות של 20-30 נוסעים בלבד בכל פעם כדי שלא hיווצר עומס במעברים שבין השרוול ועד לאחר ביקורת בגבולות.

רשות שדות התעופה הונחתה לתגבר את האכיפה על חברות התעופה במדינות המוצא כך שלא יעלו על הטיסה נוסעים בלי הצהרת בריאות שמולאה מראש. הוחלט על הקמת צוות לשיפור הממשק המחשובי לחhסכון בזמן ונוספה הנחיה להשלים את תקינת מעברי הגבול מבחינת מספר הפקחים.

במקרה של נוסעים יוצאים, פתיחת דלפקי הטיסה תיעשה ארבע שעות לפני מועד הטיסה כדי לטפל בתהליכים באופן מרווח יותר וחברות התעופה יידרשו לאייש לכל טיסה שש דיילות לפחות בעמדות הצ׳ק אין. כמו כן יוכפל מספר עמדות הצ׳ק-אין באולם הטיסות היוצאות.

נושאים קשורים:  איחוד האמירויות,  מדינה ירוקה,  בידוד,  חדשות,  19-COVID,  קורונה
תגובות