• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
COVID-19 עולמי

תופעת לוואי עצרה את מבצע החיסונים, ה-WHO המליץ לחדשו

ארגון הבריאות העולמי העניק גיבוי לתרכיב "אסטרהזניקה" והמליץ לחדש את מבצעי החיסונים במדינות אירופה שעצרו אותם בשל דיווחים על הופעת קרישי דם לאחר החיסון

מתן חיסון לקורונה בבלגיה. צילום: שאטרסטוק

ה-WHO העניק שלשום (ו') גיבוי לתרכיב החיסון של אסטרה-זניקה ואוניברסיטת אוקספורד על מנת שיתחדשו מבצעי החיסונים בתרכיב הזה בשש מדינות באירופה – דנמרק, אוסטריה, אסטוניה, ליטא, נורבגיה ואיסלנד – וכן בתאילנד. זאת לאחר שדנמרק דיווחה על החלטת רשויות הבריאות שלה לעצור את מבצע החיסונים משום שהגיעו כמה דיווחים על הופעת קרישי דם לאחר קבלת הזריקה.

אולם ההודעה הרשמית של ה-WHO הדגישה כי "אפיזודות של קרישי דם, אירועים טרומבואמבוליים, שכיחים אצל בני אדם וכלל לא ברור הקשר שלהם לזריקות ואם יש משהו שעלול לקרות לאחר קבלת חיסון". ההודעה נמסרה מפי דוברת ה-WHO, ד"ר מרגרט האריס ופורסמה באתר האו"ם.

מיד כאשר דנמרק דיווחה על האירועים דנה בהם ועדה מיוחדת של האיחוד האירופאי שתפקידה להעריך סיכונים ויעילות של חיסונים – גוף בשם Pharmacovigilance, שפרסם את עמדתו לפיה יש יתרונות בחיסון ולכן מומלץ לחדש את מבצעי החיסונים שנעצרו וכי יימשך הליך הבדיקה של האירועים.

בניגוד לחיסוני "פייזר" ו"מודרנה", המתבססים על טכנולוגיית ה-mRNA הנחשבת לחדשנית, החיסון שפותח ומיוצר ב"אסטרהזניקה" מתבסס על טכנולוגיית חיסונים מוכרת. פיתוח תרכיב זה נעשה על בסיס מחקרים שנעשו באוניברסיטת אוקספורד.

בתוך כך הודיע ה-WHO שעתה נמצאים בשלבי פיתוח מתקדמים ובניסויים קליניים לא פחות מ-81 תרכיבי חיסון לקורונה ועוד 180 בשלב קדם-קליני.

במקביל להודעה זאת גם ניתן ביום ו' "אור ירוק" גם לתרכיב של חברת Johnson & Johnson שניתן במנה אחת בלבד.

נושאים קשורים:  קרישי דם,  אירועים טרומבואמבוליים,  אסטרהזניקה,  חיסון לקורונה,  תופעות לוואי,  חדשות,  19-COVID
תגובות