מחקרים-covid-19

הקשר בין גיל וחומרת המחלה לבין שינויים בפרמטרים המטולוגיים בחולי COVID-19

חוקרים מדווחים על מספר פרמטרים המטולוגיים בעלי חשיבות קריטית בניהול חולים עם COVID-19

חולה קורונה מאושפז בבית חולים. צילום: שאטרסטוק

מטרת החוקרים הייתה לבסס הבנה טובה יותר של השינויים הפתולוגיים בחולי COVID-19, לטובת ניהול קליני מוצלח יותר של המחלה והכנה למגפות דומות בעתיד.

החוקרים אספו וניתחו באופן רטרוספקטיבי את הנתונים ההמטולוגיים מ-52 מקרים של חולים עם COVID-19 שהתאשפזו לטיפול בבית חולים ייעודי. הניתוח הסטטיסטי של הנתונים בוצע על ידי תוכנת SPSS.

החוקרים מצאו כי לפני הטיפול, תתי-אוכלוסיות של תאי T, ספירת הלימפוציטים הכוללת, ה-RDWי(red blood cell distribution width) וספירת האאוזינופילים והבאזופילים, היו נמוכים באופן מובהק בהשוואה לערכים לאחר הטיפול. מנגד, נמצא כי היחסים הדלקתיים של מספר הנויטרופילים, יחס נויטרופילים ללימפוציטים, רמות ה-CRP, כמות תאי הדם האדומים וההמוגלובין, ירדו משמעותית לאחר הטיפול. זאת ועוד, נמצא כי תתי האוכלוסיות של תאי T, סך הלימפוציטים והבאזופילים בקרב חולים קשים וקריטיים, היו נמוכות באופן מובהק בהשוואה לחולים במצב בינוני. כמו כן, נמצא כי רמות הנויטרופילים, יחס הנויטרופילים ללימפוציטים, כמות האאוזינופילים, רמות הפרו-קלציטונין וה-CRP, היו גבוהים יותר באופן מובהק בקרב חולים קשים וקריטיים, בהשוואה לחולים במצב בינוני. עוד דיווחו החוקרים כי מספר תאי ה-CD3, ה-CD8, הלימפוציטים, טסיות הדם והבאזופילים בחולים מעל גיל 50, היו נמוכים מזה של החולים מתחת לגיל 50, בעוד שמספר הנויטרופילים, יחס הנויטרופילים ללימפוציטים, רמות ה-CRP וה-RDW בחולים מעל גיל 50 היו גבוהים מאלו של החולים מתחת לגיל 50. לבסוף, נמצא כי ישנו מתאם חיובי בין ערכי ה-PTי(prothrombin time), ה-ALTי(alanine aminotransferase) וה-ASTי(aspartate aminotransferase) בקרב חולים קשים וקריטיים.

החוקרים הגיעו למסקנה כי ערכים המטולוגיים כמו תתי אוכלוסיות של תאי T, ספירת לימפוציטים, RDW, נויטרופילים, אאוזינופילים, יחס נויטרופילים ללימפוציטים, ערכי ה-CRP, PT, ALT ו-AST הם סמנים חשובים בניהול המטופל, במיוחד בחולים קשים וקריטיים עם COVID-19.

מקור: 

Liang, J. et al. Journal of Clinical Laboratory Analysis 2020; https://doi.org/10.1002/jcla.23609

נושאים קשורים:  פרמטרים המטולוגיים,  19-COVID,  מחקרים
תגובות