פגיעת ראש טראומתית

צורות שונות של פגיעות ראש טראומטיות מובילות לפרופילים שונים של רגישות יתר טקטילית

במחקר זה מוצגים שני מודלים של כאבי ראש פוסט-טראומטיים לאחר פגיעת ראש טראומטית, המספקים כלים מעבדתיים ותובנות חדשניות אודות הסיכונים הכרוכים בפציעה והזדמנויות טיפוליות

05.05.2021, 13:36

סיבוכיים כרוניים לאחר פגיעת ראש טראומטית מהווים נטל כלכלי עצום ומקור לסבל רב בקרב החברה של היום. מספר לא מבוטל ממטופלים אלו סובל מכאבי ראש פוסט-טראומטיים (PTH), אשר נקשרים באופן טיפוסי עם אלודיניה טקטילית. למרבה הצער, לא נעשו הרבה מחקרים בתחום זה, בעיקר מכיוון שקיים מחסור במודלים מאופיינים היטב של חיות מעבדה.

במחקר שתוצאותיו פורסמו בכתב העת The Journal of the International Association for the Study of Pain, חוקרים התייחסו לפער המתואר, על ידי אפיון הפרופיל התחושתי הטקטילי של שני מודלים לא חודרניים של PTH. החוקרים הראו שפגיעת ראש טראומטית מרובת מנגנונים, המושגת על ידי תא לחץ של זרם סילון המספק כח דחף דוחס, המלווה בזעזוע משתנה ופגיעה במנגנון האצה-האטה, מייצר רגישות יתר טקטילית לאורך זמן וסנסיטיזציה מפושטת. אלה מנגנונים שמזכירים את הפגיעה בחולי PTH, באזורים המוחיים וכן החוץ-מוחיים. לעומת זאת, פגיעת ראש סגורה מעוררת רגישות יתר טקטילית מוחית חולפת בלבד, ללא השלכות חוץ מוחיות.

החוקרים מצאו כי שני המודלים הראו פנוטיפ חמור יותר עם פגיעה חוזרת יומית למשך 3 ימים, בהשוואה ל-1 או 3 פגיעות עוקבות ביום אחד. נתונים אלה מספקים תובנות חדשות אודות דפוסי הפגיעה שעלולים להציב מטופלים בסיכון מוגבר לפתח PTH. לאחר ההחלמה מרגישות יתר טקטילית מוחית חולפת, העכברים שהיו נתונים לחבלת ראש סגורה הציגו רגישות יתר קבועה לטריגרים ידועים למיגרנות, כולל הפפטיד הקשור בגן לקלציטונין ונתרן ניטרופרוסידי.

החוקרים סיכמו כי תוצאות המחקר מציעות כלים חדשים ללימוד תופעת ה-PTH ותמיכה פרה-קלינית לתפקיד הפתופיזיולוגי של הפפטיד הקשור בגן לקלציטונין במצב זה.

מקור: 

Wattiez AS, Castonguay WC, Gaul OJ, et al. Pain. 2021;162(4):1163-1175. doi:10.1097/j.pain.0000000000002103

נושאים קשורים:  פגיעת ראש טראומתית,  רגישות יתר,  כאב ראש,  פפטיד,  מחקרים
תגובות