מחקרים

טיפול באמצעות פקטור המופרש על ידי תאי גזע לצורך רגנרציה של השחלה ושימור זקיקים

במחקר זה נמצא כי טיפול באמצעות פלזמה מועשרת בפקטורים שונים סייע לתהליכי רגנרציה ושימור זקיקים במודלים של עכברים עם שחלות פגועות

02.08.2021, 14:48

התנוונות שחלתית הינה תופעה נורמלית הקשורה לגיל, אמנם ישנה מגמה הולכת וגדלה של נשים צעירות יותר אשר מגיעות לירידה משמעותית ברזרבה השחלתית או לאי ספיקת שחלות מוקדמת. החוקרים טוענים כי קיים צורך בהול בפיתוח טיפולים לשיפור תפקוד שחלתי במטופלות הללו.

מטרת המחקר הייתה לבחון את היכולת של מקורות שונים הנמצאים בפלסמה אשר מועשרים בפקטורים מופרשים, והמנגנונים מאחורי התכונות הרגנרטיביות שלהם, לתקן נזק שחלתי ולעודד התפתחות זקיקים.

בשלב הראשון, החוקרים העריכו את ההשפעה של פלסמה אנושית מועשרת בפקטורים ממקור תאי גזע על הנישה השחלתית, התפתחות זקיקים, ופוריות אצל מודלים של עכברים אשר שחלותיהן ניזוקו בעקבות כימותרפיה (N=7). כמו כן, הפרופיל הפרוטאומי של הפלזמה נותח על מנת לאתר חלבונים פוטנטים ומנגנונים המעורבים ביכולות הרגנרטיביות שלהם ברקמה השחלתית. בשלב השני, החוקרים תיקפו את הטיפול האפקטיבי ביותר אצל עכברים אשר הושתלה אצלם רקמת מעטפת שחלתית אנושית (n=4).

תוצאות המחקר הראו כי מתן פלזמה מועשרת בפקטורים ממקור תאי גזע השרה יצירה של כלי דם מיקרוסקופים בדרגות שונות וכן שגשוג תאי. כמו כן, טיפול זה הוביל להפחתה באפופטוזיס ברקמת השחלה מה שהוביל לשימור הזקיקים במודלים שנבדקו. החוקרים טענו כי ייתכן והסיבה ליתרון שהדגים הטיפול ברגנרציה השחלתית היה קשור לפקטורים אשר קשורים למעגל חיי התא ולאפופטוזיס, ביטוי גנטי, טרנסדוקציה של אותות, תקשורת תאית, תגובה לעקה ותיקון שברים בקשרים כפולים ב-DNA, הלא הוא הנזק השכיח ביותר המתבטא בביציות בעקבות תהליכי הזדקנות.

החוקרים סיכמו כי על פי תוצאות המחקר נראה שפקטורים המופרשים מתאי גזע עשויים לשמש כטיפול אפקטיבי לשיפור תוצאי פוריות אצל נשים עם תפקוד שחלתי ירוד. על פי החוקרים, הפקטור המשופעל המעודד ייצור מושבות גרנולוציטים, אשר הינו מועשר בפקטורים המופרשים מתאי גזע ובפקטורי גדילה הקשורים לטסיות, הדגים את ההשפעה הרגנרטיבית הפוטנטית ביותר.

מקור: 

Anna Buigues et. al (2021) DOI: https://doi.org/10.1016/j.ajog.2021.01.023

נושאים קשורים:  מחקרים,  רזרבה שחלתית,  תאי גזע,  פוריות
תגובות