דעות

מיסוי המשקאות הממותקים לבדו לא יועיל ואף יזיק לחברה הערבית

במגיפת הקורונה, תרבות המנהגים באוכלוסיה הערבית גברה על החשש מהדבקה בוירוס ולכן, כאשר הסוכרת, על התחלואה הנלווית לה, מכה בחברה הערבית ו-80% מהערבים צורכים שתייה ממותקת על בסיס יומי - מיסוי בלבד אינו מספיק

"בפחית שתייה ממותקת רגילה יש לפחות תשע כפיות סוכר, ורוב צרכני שתייה זו צורכים הרבה יותר ממה שיש בפחית אחת". צילום אילוסטרציה

הוכח מעבר לכל ספק שצריכת סוכר עודפת מתזונה לקויה בכלל וממשקאות ממותקים בפרט היא גורם מרכזי במגיפת ההשמנה והסוכרת והתחלואה הנלווית אליהם, כמו מחלות לב וכלי דם, אי ספיקת כליות והצורך בדיאליזה, כבד שומני ועוד. התמותה מסוכרת וסיבוכיה היא הגורם המוביל בתמותה באוכלוסיה הערבית בארץ וממקמת את ישראל בצמרת התמותה מסוכרת בכל מדינות ה-OECD.

שיעור מחלת הסוכרת באוכלוסיה הערבית עולה באופן דרסטי עם השנים ומתקרב לכ-20% מהאוכלוסיה הערבית הבוגרת, כמעט פי שניים מאשר באוכלוסיה היהודית.

גיל החולים בסוכרת סוג 2 הולך ויורד עד כדי כך שבאוכלוסיה הערבית לא מעט נערים ונערות בגילאים 10-20 סובלים מהמחלה

גם שיעור סיבוכי המחלה בהתאם - פי שלושה מאשר באוכלוסיה היהודית. לדוגמה, שיעור המטופלים בדיאליזה (כמעט כולם כסיבוך של סוכרת) באוכלוסיה הערבית הוא פי שלושה מאשר באוכלוסיה היהודית (300 חולי דיאליזה ל-100 אלף תושבים בחברה הערבית מול 100 ל-100 אלף בחברה הישראלית הכללית) וגדול פי שישה מאשר שיעור זה לפני 20 שנה. גיל החולים בסוכרת סוג 2 הולך ויורד עד כדי כך שבאוכלוסיה הערבית לא מעט נערים ונערות בגילאים 10-20 סובלים מהמחלה.

גם שיעור ההשמנה בחברה הערבית הולך ועולה. כיום, 58% מהחברה הערבית הם בעלי משקל עודף או השמנה, והמדאיג עוד יותר שההשמנה עולה ומשמעותית בגילאי בית ספר - בכיתות ז' קרוב ל-40% מהתלמידים הערבים הם בעלי עודף משקל.

הקשר בין סוכרת להשמנה הוא קשר הדוק ובארה"ב ובמדינות נוספות אף איחדו את שתי המחלות למחלה אחת שנקראת Diabesity - שילוב של Diabetes ו-Obesity ובערבית سمنري،. מה שמייחד מחלה משולבת זו, שמאופיינת בתמותה ובתחלואה גבוהות, הוא צריכת סוכר גבוהה. ואכן, צריכת המשקאות הממותקים בחברה הערבית היא גבוהה מאוד: לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, 80% מהאוכלוסיה הערבית בישראל צורכים שתייה ממותקת על בסיס יומי, לעומת 60% באוכלוסיה היהודית, כאשר בשתי קבוצות האוכלוסיה שיעור זה גבוה מאוד.

הניסיון הבינלאומי מראה שמיסוי משקאות ממותקים יכול להיות מכפיל כוח כאשר הוא מיושם במסגרת תכנית לאומית כוללנית לעידוד אורח חיים בריא, הגדלת זמינות למזונות בריאים והפחתה במזון מזיק

כמות הסוכר הגבוהה הנמצאת בשתייה המתוקה מפתיעה גם אותנו, עובדי הבריאות. למשל, בפחית שתייה ממותקת רגילה יש לפחות תשע כפיות סוכר, ורוב צרכני שתייה זו צורכים הרבה יותר ממה שיש בפחית אחת. ישראל נמצאת במקום הראשון בצריכת סוכר בין מדינות ה-OECD - כ-170 גרם ליום לאדם בזמן שלפי ארגון בריאות העולמי הצורך היומיומי הוא 25 גרם אצל נשים ו-35 גרם אצל גברים.

הניסיון הבינלאומי מראה שמיסוי משקאות ממותקים יכול להיות מכפיל כוח כאשר הוא מיושם במסגרת תכנית לאומית כוללנית לעידוד אורח חיים בריא, הגדלת זמינות למזונות בריאים והפחתה במזון מזיק. היות שהחברה הערבית השמרנית מתקשה בשינוי הרגלים ונורמות, עם אוריינות בריאות נמוכה מהחברה הכללית, החשש שלנו, שתכנית המיסוי המתוכננת תהווה עול כלכלי שיגביר את העוני ואת הפערים החברתיים וללא תרומה לבריאות, הוא חשש מבוסס - לקחי הקורונה הראו לנו שתרבות המנהגים גברה על החשש מהדבקה מהוירוס, והסוף ידוע.

על כן, אנו קוראים ליישום התכנית לקידום הבריאות בחברה הערבית שהוכנה כבר לפני יותר משנתיים על ידי משרד הבריאות והמשרד לשוויון חברתי, תוך דגש על העלאת האוריינות הבריאותית וקידום בריאות, השקעה בפרויקט בתי ספר מקדמי בריאות והעלאת אחוז בתי הספר בתכנית זו, הנגשת מים לשתייה במרחב הציבורי ועוד.

אם נשלב כוחות ומאמץ בהקדם האפשרי ובמימון ממשלתי (תוך הפניית הכנסות מההיטל המוצע), נקים כוח משימה להובלת קמפיין תקשורתי והתערבותי ברמה היישובית, יחד עם אסטרטגיה ארוכת טווח וכוללת, נוכל להוריד את נטל עלות המשקאות המזיקים וגם ניטיב את מצב הבריאות של האוכלוסיה בכלל והאוכלוסיה הערבית בפרט.

הכותב הוא יו״ר החברה לקידום בריאות האוכלוסיה הערבית בהסתדרות הרפואית, מומחה ברפואת משפחה

נושאים קשורים:  דעות,  פרופ' בשארה בשאראת,  מיסוי משקאות ממותקים,  אוכלוסיה ערבית,  סוכרת,  השמנה,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
23.08.2021, 09:36

המטרה של המיסוי היא לא להטיב עם הבריאות, אלא לגבות מס על מי שתורם לנטל כלכלי למדינה.
הנטל הוא גם כתוצאה מהשמנה וסוכרת וגם כתוצאה מעששת במיוחד כשטיפולי שיניים מסובסדים היום בילדים.
כך שהכותרת שלך טומנת בחובה הנחה שגויה. הכוונה לא להטיב עם החברה ערבית ולא עם אף חברה שצורכת שתיה ממותקת. המטרה לגבות את הכסף שהולך לאיבוד בעקבות זה.
לגבי הפסקה האחרונה שלך, זו דווקא הצעה נכונה. לצבוע את המס הזה עבור תכניות קידום בריאות.

תודה על תגובתך
תודה על הסכמתך לגבי הפסקה האחרונה ,
המטרה לא צריכה להיות הענשה לחברה עם אוריינות בריאות נמוכה אלא השקעה בהעלאת אוריינות הבריאות וכך נטל התחלואה יורד

אנונימי/ת
23.08.2021, 19:24

פרופ' בשאראת, יכול להיות שבמדינת אוטופיה היית צודק. בישראל עם זאת, אם נלך בדרך שלך, לא יקרה כלום אף פעם. המיסוי יפחית צריכת סוכר בדרך הקשה והההרגילים יבואו לאחר מכן.

אנונימי/ת
23.08.2021, 19:31

ישנם הסברים רבים מדוע חברות מסוימות צורכות יותר משקאות ממותקים, חטיפים, מזון מהיר ושאר רעות חולות. ראשית מזון זה לרוב זמין ויחסית זול, ושנית חוסר חינוך לבריאות גורם להמשך שימוש במזון מזיק זה.
מטרת המיסוי היא גם להכניס כסף למדינה לצורך כיסוי חלקי של העלויות הגדולות בטיפול בסוכרת וסיבוכי השמנת יתר נוספים והן לנסות לבצע "חינוך בכפייה" לשכבות החלשות על ידי העלאת המחיר. בסופו של יום מי ברז הם זולים בהרבה מכל משקה ממותק וזמינים לכולם (למעט חלק קטן באוכלוסייה כמו תושבי הפזורה בדואית..).
כל מה שכתב פרופ. בשארה לגבי בעיית החינוך לבריאות נכון מאוד- אבל.. אסור לשפוך את המים עם התינוק ! המיסוי הוא טוב וחשוב ואינו סותר את שאר תוכניות החינוך לבריאות שחייבים לבצע במגזרים המוחלשים במדינה (גם במגזר החרדי וגם במגזרים מוחלשים נוספים).
אסור שמתוך מערכת הבריאות ישמעו קולות כנגד הצעת המיסוי על משקאות ממותקים, זה תפקידם של אנשי הפירסום והלוביסטים של חברות המשקאות ולא שלנו.

מחזק את דבריך, אך כבר בכותרת אפשר לקרוא- מיסוי המשקאות לבדו-, כלומר הקריאה כאן להוסיף התערבויות נוספות בדגש על אורינות.
הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא בבית הספר, כך שלמשרד החינוך במקרה הזה השפעה חזקה יותר על בריאות האוכלוסיה מאשר משרד הבריאות. לכן שיתוף פעולה של השניים הוא הכרחי.

אנונימי/ת
21.09.2021, 21:07

ראמי.תגובית יפה.
אכן, ניסוח כותרת המאמר מטעה!
עבודה בינמשרדית הכרחית אך אל לנו לשכוח כי חינוך מתחיל קודם כול בבית ועל רצף של דורות. לא קל לשנות תפיסות ועמדות..הרגלים!!

24.08.2021, 17:07

יישר כוח, פרופ׳ בשארה בשארת!

24.08.2021, 17:09

יישר כוח, פרופ׳ בשאראת!

24.08.2021, 21:17

כותרת מוזרה בעיני. אבל כל עוד מר דודי ורטהיים שולט גם בתקשורת (קשת, ערוץ 12, המארח הקבוע של פרופ' ברבש, מקבל שכר היועץ של קוקה קולה) וגם בחברה המרכזית לייצור משקאות קלים, המשווקת קוקה-קולה, ספרייט, FUZE tea, פריגת, פאנטה, קינלי סודה, נביעות בטעמים, קרלסברג, טובורג... נוכל לצפות לקולות שונים ומשונים נגד כל מה שיפחית רווחים. גגלו: "צפויה מתקפת לוביסטים המחיר של פחית קוקה קולה יעלה בכ–3 שקלים"