COVID-19 בישראל

יו"ר הר"י נגד רוה"מ: "מנהל מסע דה-לגיטימציה בוטה כנגד הרופאים"

פרופ' ציון חגי מותח הבוקר ביקורת קשה על דבריו של בנט על במת האו"ם השבוע ובתדרוכים לתקשורת: "נחצו קווים אדומים - אי אפשר מחד לקרוא לציבור להתחסן, ומנגד לזלזל באנשי הרפואה והמדע"

רוה"מ נפתלי בנט בנאומו באו"ם. צילום: אבי אוחיון/ פלאש 90

יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, מותח הבוקר (ד') ביקורת קשה על דבריו של ראש הממשלה נפתלי בנט על במת האו"ם השבוע ובתדרוכים לתקשורת, לפיהם מומחי קבינט המומחים של משרד הבריאות ומומחי בריאות אחרים, שקראו להחמיר את הגבלות הקורונה לנוכח התחלואה הגבוהה, "אינם רואים את התמונה המלאה" ו"הם (מומחי הבריאות) לא יקבלו את ההחלטות במישור הלאומי - אלא אנחנו".

פרופ' ציון חגי, יו"ר ההסתדרות הרפואית. "ביטול וזלזול בעמדתם המקצועית של צוות המומחים ושל בכירי משרד הבריאות". צילום: דוברות הר"י

בעקבות זאת מעביר הבוקר יו"ר הר"י מסר לרופאים ולמומחי הבריאות: "יש לכם גיבוי מלא מאיתנו להשמיע תמיד את עמדתכם המקצועית וגם לעמוד עליה".

בנאומו באו"ם אמר עוד בנט: "ניהול מדינה בעת מגיפה זה לא רק עניין של בריאות. זה עניין של איזון עדין בין כל היבטי החיים שמושפעים מהקורונה, במיוחד תעסוקה וחינוך. האדם היחיד שיש לו נקודת תצפית טובה על הדבר הזה הוא המנהיג הלאומי של כל מדינה".

בתגובה אומר הבוקר פרופ' חגי: "בנאום שנשא רה"מ נפתלי בנט על במת האו"ם ובעיקר בתדרוכים שלו לכלי התקשורת, נחצו לצערנו קווים אדומים. מה שהתחיל כהדלפות מגמתיות מצד גורמים עלומי שם, נחשף כמסע דה-לגיטימציה בוטה מצד ראש ממשלת ישראל כנגד ציבור הרופאים והרופאות שעושים לילות כימים במלחמה מול נגיף הקורונה. דבר כזה עוד לא ראינו מצד שום ראש ממשלה עד היום".

בהתייחסו להשפעות הכלכליות של הגבלות כמו צמצום התקהלויות אמר עוד רוה"מ בנט: "אני לא מקבל את הגישה של Who cares לגבי הכסף והפרנסה. הם (מומחי הבריאות) לא יקבלו את ההחלטות במישור הלאומי - אלא אנחנו".

לדברי פרופ' חגי, "איש לא חלק על כך שהדרג הנבחר הוא זה שמכריע ומקבל את ההחלטות במדינה דמוקרטית. עם זאת, ביטול או זלזול בעמדתם המקצועית של צוות המומחים ושל בכירי משרד הבריאות, ודאי לא מעידים על הליך קבלת החלטות שיש להתגאות בו.

"אני רוצה לשלוח מכאן מסר ברור לכל רופא ורופאה ולכל מי שנמנים על צוות המומחים המייעצים לממשלה: יש לכם גיבוי מלא מאיתנו להשמיע תמיד את עמדתכם המקצועית וגם לעמוד עליה. אנו הרופאים נשבענו להילחם על חייהם של בני אדם בכל מחיר כך עשינו בעבר וכך נעשה גם בעתיד. אנחנו נתעקש להציל חיים כמו גם נילחם על העמדות המקצועיות שלנו, נעשה הכל כדי שזו תישמע באופן חף מלחצים, חרף רעשי הרקע של הימים האחרונים. בניגוד לפוליטיקאים, אנו הרופאים והרופאות מחויבים לאתיקה מקצועית ולשבועת הרופא, ושום דבר לא יעמוד בפני אלה".

פרופ' חגי הביע חשש כי דבריו של רה"מ יהוו רוח גבית עבור מתנגדי המדע ויפגעו עוד יותר באמון הציבור כלפי מערכת הבריאות. "אי אפשר מחד לקרוא לציבור להתחסן, ומנגד לזלזל באנשי הרפואה והמדע, להקטין אותם ולהמעיט בחשיבות שלהם בעיצומה של מגיפה עולמית של פעם במאה שנים".

גם שר הבריאות ניצן הורוביץ השיב אמש לביקורת של בנט והודיע כי הוא מעניק גיבוי מלא למומחי משרד הבריאות. "שיהיה ברור, מומחי משרד הבריאות עושים עבודה מסורה ומצוינת בקנה מידה בינלאומי. הם מצילים חיים כל יום", אמר. "המלצותיהם המקצועיות הן השיקול הראשון שמדריך אותנו, גם אם לא השיקול היחיד. כך היה לאורך כל הדרך - בהנחיות שביצענו, בבדיקות וגם במתן המנה השלישית".

עוד ציין השר כי "מותר וצריך להביע כל דעה על ההתנהלות שלנו, הפוליטיקאים, גם אם היא לא נוחה לנו. זה תפקיד המומחים. אנחנו, דרג מקבלי ההחלטות, נדרשים להכריע בסוף על פי מכלול השיקולים. התהליך הזה חייב להיעשות תוך כבוד הדדי, ורק בענייניות".

בעקבות דבריו של בנט, אמר אתמול בכיר במשרד הבריאות ל"ישראל היום": "ראש הממשלה ביזה בפני העולם כולו את בכירי משרד הבריאות ואת הרופאים הבכירים שיועצים לממשלה... הוא נתן באחת הבמות החשובות בעולם רוח גבית למי שגורמים את הנזק הגדול ביותר בישראל למאבק במגיפה - מתנגדי החיסונים, הססני החיסונים ומכחישי הקורונה. מהדברים של ראש הממשלה משתמע שהוא לא סומך על הגורמים המקצועיים במשרד הבריאות ושהם 'מגמגמים' כשהוא שואל אותם".

הבכיר הוסיף כי "ההשפעה של דברי בנט עלולה להיות הרסנית וקטלנית גם בפגיעה קשה מאוד באמון הציבור, גם בנטייה לבצע את ההמלצות וההוראות של משרד הבריאות וגם ברצון של מיליוני הישראלים להתחסן. זה, אולי, אחד הצעדים החמורים והפוגעניים ביותר שנעשו עד עכשיו בזמן המאבק במגיפת הקורונה, ועוד בלי קשר שזה נעשה באו"ם, וזה היה נראה כמו חיסול בפני כל העולם של צמרת משרד הבריאות".

בנט: "אני מכבד את מומחי משרד הבריאות ומוקיר את עבודתם"

בהצהרה לתקשורת טרם המראתו מניו יורק לישראל הבוקר, אמר ראש הממשלה בנט: "אני מסיים עכשיו ביקור מועיל בניו יורק ובאו"ם. אני מבקש להתייחס לשיח שמתרחש כרגע. אני מכבד מאוד את מומחי משרד הבריאות ומוקיר את עבודתם המקצועית. עם זאת, הטלת עוד ועוד מגבלות גורפות על כלל אזרחי מדינת ישראל היא לא המדיניות של הממשלה.

"המדיניות של הממשלה היא שמירה על מדינת ישראל פתוחה ככל האפשר, כלכלה פתוחה ככל האפשר לצד עבודה ממוקדת על הלא מחוסנים ועל מוקדי התחלואה.

"מבחינת הנתונים, 40 היישובים האדומים יותר בישראל כרגע הם בחברה הערבית, ומעל 90% מהאנשים שמאושפזים במצב קשה בבתי החולים, אלה אנשים לא מחוסנים. לכן, למרות הלחצים אנחנו נימנע בשלב הזה ממגבלות גורפות על כל האוכלוסיה".

עוד אמר בנט: "סגירת קונצרט של שלמה ארצי בראשון לציון או סגירת חתונה במודיעין לא תעזור לתושבי טייבה או לתושבי אום אל פאחם לצמצם את התחלואה. מה שכן יעזור זה שנגיע לאום אל פאחם, נגיע לחברה הערבית, נשכנע, נגיע עם מבצעים, מוקדים ותחנות - ואת זה אנחנו עושים. בכלל, אנחנו נשתדל להימנע מפעולות עם תועלת נמוכה ועם נזק אגבי גבוה. צריך להבין - משמעותן של פעולות גורפות כאלו היא אובדן מיידי של אלפי מקומות עבודה עבור אזרחי מדינת ישראל, ולכן, אנחנו ממשיכים במדיניות של ישראל פתוחה ככל האפשר, וכלכלה פתוחה ככל האפשר".

נושאים קשורים:  פרופ' ציון חגי,  ההסתדרות הרפואית,  ראש הממשלה נפתלי בנט,  חדשות,  19-COVID,  שר הבריאות ניצן הורוביץ,  קורונה
תגובות
אנונימי/ת
29.09.2021, 19:18

נשמע כמו מסע בחירות, רעש וצלצולים לקראת בחירת יו״ר הר״י הבא.

אנונימי/ת
29.09.2021, 19:22

פרופ' חגי ציון; מה עשית בתקופת כהונתך למען הסתדרות הרופאים? תוכל בבקשה לפרט לנו? כמעט ולא הרגשנו אותך למרות שהבטחת ניסים ונפלאות כשהיית על הגדר.
מה עמדתך בנושא המתמחים הצעירים?

אנונימי/ת
30.09.2021, 12:30

אין קשר של דבריו פרופ חג׳ למתמחים הצעירים שכנראה שכחו למה הגיעו למקצוע רפואה. לכו ללמוד ולעשות תורנויות כמו שצריך בהתמחות, כולנו עברנו את זה וזה משצריך לעשות. לא להרבב דברים שונים כמו פוליטיים ורפואים

אנונימי/ת
01.10.2021, 12:43

אין שום סיבה שב 2021 יעשו מה שאתה עשית בזמנך העולם מתקדם , נגישות המידע גוברת והזמן שנדרש ללימוד מתקצר, התמחות כשמה כן היא מדובר בתקופה שבה האדם מתמחה במשהו ולומד להיות יותר טוב , לא בתקופה שבה ניתן לנצל אותו בגלל מעמדו הזמני כמתמחה , זה לקוח מעולמות של טירונות בצבא ולא ממסדרונות האקדמיה. אם אפשר לשפר אז אין סיבה שלא רק בגלל שאתה סבלת יותר , הדרישה שלך כמעט מטומטמת והיא דומה לזאת שתבקש ממך לנהוג ברכב עם גיר ידני ללא מזגן כי ככה אני נסעתי שקיבלתי רישיון .

אנונימי/ת
29.09.2021, 19:21

למה, אין מקום לדיעות שונות, יושב ראש הר"י, ולא רק המנטרות הקבועות של פקידי המקצוע שדבקים כבר שנה וחצי בנוקשות דיעותיהם?
ההגנה הבלתי מתגמשת של ההסתדרות הרפואית על דיעותיהם המקובעות של אנשי משרד הבריאות מעלה מחדש כל פעם תהיות.
ואני לתומי חושב, שיש מקום ליותר מדיעה אחת. אולי באמת כולם חייבים לדעתו לחשוב אותו דבר

אנונימי/ת
29.09.2021, 20:38

מה אתה עשית על מנת לשמור על הרופאים? על מעמדם? על תיפקודם<? על חופש הבחירה שלהם? חופש ההשתכרות שלהם? חופש המדע והמידע?
על אפשרות לשאול שאלות ולהציע טיפול אחר (לפחות חשיבה אחרת)?
מה עם השתתפות צוותי חשיבה ובעלי נסיון מקצועי בטיפול / ניהול ה"מגפה" המזעזעת שאנו חווים?
מגן רק על בעלי התפקידים מול בעלי התפקידים

אנונימי/ת
30.09.2021, 10:10

כלום

29.09.2021, 21:31

דברי בגט נראים לי מאוזנים ונכונים; יש להתייחס באימון ובכבוד להמלצות אנשי משרד הבריאות; אך עם כל הכבוד, חוקרי משרד הבריאות אינם מתמצאים בנושאים כמו כלכלה וחינוך ועל הממשלה לשקול את כל האספקטים, לשקלל אותם, ורק אז ניתן לקבל החלטות.

30.09.2021, 06:13

צודק פרופ' קטן, תגובת פרופ' חגי ציון מניחה שיש רק תומכי מדיניות קיצונית של 3 חיסונים ובידודים מסיביים בבתי ספר מולם יש מתנגדי חיסונים. כמובן שניתן לדגול בחיסון שלישי לבעלי סיכון גבוה ולהסתייג מחיסון שלישי לצעירים. ניתן לתמוך בחיסונים ולהתנגד לבדיקה של ילדים לא תסמינים. חבל שהר"י מציגים הדברים בצורה כל כך שטוחה

אתה צודק רפאל. תנו לבנט לנהל. הוא יודע. הרי הוא כתב ספר איך לנצח את הקורונה. תיראו איך הקורונה נשכבה על הקרשים ומבקשת רחמים

אנונימי/ת
01.10.2021, 12:44

תשובה ירודה ממש לא קשה להאמין שרופא מוצלח כל כך כתב אותה

אנונימי/ת
29.09.2021, 22:37

פרופ ציון שהיה מתמודד יחיד למשרה , נבחר כמו פוטין וכמו אסד . הוא שומר על החתולים שבחרו בו ועל השמנת . אלפי עבדים , מתמחות ומתמחים, עובדים עבור כבוד הוד רוממותם מנהלי המחלקות , עבודת פרך בפרוטות מבזות , כדי הוד רוממותם יוכלו לעשות פרקטיקה פרטית במימון ציבורי. טוב שכבר ניבטים ניצני "ארגון רופאי ישראל" שיעקור את המונופול מההסתדרות הרפואית המושחתת עד היסוד.

אנונימי/ת
30.09.2021, 11:11

אופי הבחירות להרי הן לכאורה דמוקרטיות
בפועל, ה"פוליטבירו" ( בד"כ של הכללית) מחליט והיור נבחר
אין צורך בקמפיין , בהוכחת פעילות קודמת או בהבטחות לבוחרים ( כמה נוח?)
מספיק בכמה הבטחות לכמה עסקנים בכירים , והנה נבחרת !
מי מהרופאים הכיר או מכיר היום את ציון חגי
חבל שדווקא ציבור של רופאים שאמורים להיות מעורבים, מאפשרים שיטת בחירות לא דימוקרטית כזו לבחירת נציגיהם

אנונימי/ת
29.09.2021, 22:59

בשעה טובה הר״י מתחילה להתעורר. מוטב מאוחר מאשר בכלל לא.

אנונימי/ת
29.09.2021, 22:59

אכן בהחלט

אנונימי/ת
30.09.2021, 04:35

בנט צודק, צריך לקבוע מדיניות מאוזנת הלוקחת בחשבון את החינוך והכלכלה. מדיניות הבידודים והמסכות רק יוצרת וריאנטים ומעריכה את משך המחלה. המודל הבריטי והשוודי המסתמכים על חיסונים ללא הגבלות משמעותיות הוכיחו את עצמם כדרך המאוזנת לניהול מגפה כרונית שבסה"כ אינה קטלנית.

אנונימי/ת
30.09.2021, 07:12

יו"ר הר"י הוא פוליטיקאי, לא רופא, וכך הוא צריך להיבחן.
והציון שלו - נכשל בכל סעיף.
אני לא מצביע של בנט אבל הגישה שלו בריאה ומאוזנת. הוא גם יודע בדיוק מה ערכם של "יועצים" - חבורת משועממים שיודעים רק לדבר ולהחליט בלי שום אחריות

אנונימי/ת
30.09.2021, 08:45

כל אחד והדעה שלו. אבל ברור שהר"י בכלל לא נספרת בנושא. הדיונים מתבצעים לטוב ולרע הין מומחי משרד הבריאות והממשלה ובכלל לא עם או מול הר"י.

30.09.2021, 10:23

אין שום ספק - טעויות נעשו, נעשות ויעשו בהתייחס למגיפת הקורונה.
רק ההיסטוריה תשפוט את הממשלה ומערכת הבריאות בהערכת התנהלותן נוכח המגיפה הבלתי צפויה והמתעתעת שניחתה על המין האנושי.
אני תומך בגישה הכללית של ראש הממשלה שהוא וממשלתו אחראים על ניהול המדינה עם ולצד הקורונה. אני לא שמעתי אותו מטיח עלבונות וזלזול באנשי הרפואה. כן שמעתי אותו אומר שאנשי רפואה מייצגים רק פאן אחד של המגיפה, ונכון ככל שיהיה, השיקול הרפואי הוא רק חלק מהתמונה הכללית.
לצערי יו״ר הר״י משקף נאמנה את המתרחש בכל תחום הרפואה בישראל בשנים האחרונות - שקיעה בעסקנות ובבינוניות (אם לא למטה מכך). זה החל תחת שרביטו של הפלגיאטור פרופ׳ ליאוניד אידלמן שחנך את היו״ר הנוכחי.
האם צריך להתפלא על כך? בהחלט לא. ב-10 השנים האחרונות יושבי הראש של הר״י הם יצירי כפיה של המנכ״לית עו״ד לאה ופנר, המביאה והמוציאה הבלעדית בהר״י הפועלת מתוך מניע אחד ויחיד - קיבוע מעמדה כשליט כל-יכול הלוטשת עיניים (וידיים) לתקציב של 80 מיליון ש״ח בשנה (כסף שלנו הרופאים, מיינד יו…) ממנו היא שואבת משכורות עתק ובונוסים מופרכים משל היה זה חשבון הבנק האישי שלה.
והיא מצליחה בזאת יפה מאד בהשכילה לבנות לה יעד מבוצר בחסות החוק העותומני המאפשר לה לפעול בחוסר שקיפות וללא בקרה ראויה.
לכן, נוח לה המצב בו היו״ר הוא מריונטה חסרת עמוד שדרה המרקדת כראות עיניה.

30.09.2021, 12:33

לדעתי לא היה מקום לבנט לבקר את מומחי הרפואה בנאומו באו"ם ובכלל.
האם עשה זאת כדי להאדיר את עצמו? האם הוא חוטא בחטא היוהרה?
כל שכן חמורה מאוד בעיני מלחמתו הערמומית בד"ר שרון אלרואי פרייס, רופאה מסורה וישרה.
היא יחד עם צוותי הרפואה עושים ימים כלילות ביושר וביושרה כדי לשמור על בריאות אזרחי ישראל בהסתמך על מחקרים מדעיים ואפידמיולוגיים. הם הם שומרי הסף ולכן שומרי הסף, כרגיל, משלמים את המחיר...צריך להודות להם ולא לבזותם!

אנונימי/ת
01.10.2021, 12:46

הוא לא ביקר את ה״מומחים״ הוא ענה להם הם בחרו להיות מבוקרים ולהיעלב. הוא אמר שמעתי, אני מכבד את הדיעה , שמעתי דיעות אחרות והחלטתי שלא לפי הצעתיכם . ״מומחים במה דרך אגב?

אנונימי/ת
30.09.2021, 12:36

הממשלה הכי בזויה בהיסטורית ישראל, רה״מ עם 6 מנדטים, ראוי כסובל מבעיה פסיכיאטרית, הגיע במרמה לכיסא הזה עוד ימשיך עם התנהלות פוגענית עד שכל העם המשכיל התעורר ויפיל אותו. הגיע הזמן לצאת למחאות

אנונימי/ת
30.09.2021, 19:02

מסכים לכל מילה

30.09.2021, 17:38

אני מתנגד נמרצות לנאום של בנט באו״ם (כולו...) בו תקף את מערכת הבריאות המנסה להכתיב בלעדית את המלחמה בקורונה. הנאום באו״ם. אבל לו היה הנאום נישא בארץ כמעט והייתי מוחא לו כפיים. מערכת הבריאות מגוננת על עצמה רוב הזמן בחסימות ואיסורים גורפים. כמו שאמר בנט: מה הקשר בין רמת תחלואה גבוהה בכפר ערבי כלשהו בגליל בו מיעוט מחוסנים לבין מופע בתל אביב בה מרובים המחוסנים? למה איסורים גורפים? ידידי הרופאים: הבעייה אינה בנט, הבעייה אינה הממשלה. הבעייה הינה הסרבנים. סרבני החיסונים. למעלה ממליון וחצי. והחיסונים נגישים לכולם, לכולם. עם קשה עורף. תגידו: עוד הסברה, עוד דרשנות במגזר הערבי, עוד שידול? לא, לא יעזור. אין איש בישראל שלא שמע בשבעים ושבע שפות את כל המידע והידע שפורסם על הקורונה. סרבנים קשי עורף, ואפילו לא בהכרח בורים ועמי ארצות. אבל הם בשלהם, חלקם עד לאקמו, ולא יזוזו מסירובם. מה התשובה? איני יודע, כפי שאני מבין אף פחות את אותם הקרובים למערכת הבריאות שאינם מתחסנים. וישנם לא מעטים.
עיניים פקוחות בתימהון.

אנונימי/ת
01.10.2021, 12:50

פרופ׳ חגי טול קורה מנגד עינך , הלאה השחצנות והיהירות הרפואית התפקיד הקדוש של הרופא להצלת חיים צר מלהכיל את מכלול השיקולים שרוהמ צריך להתיחס אליהם. הוא לא נלחם בהם הוא לא סותם את פיהם , הם לא צריכים את הגיבוי שלך כדי להיות חופשיים לדבר . הוא שמע הקשיב ובחר לפעול בדרך אחרת , נכונה יותר דרך אגב. תמשיך לעבוד לשפר את מעמד הרופא בזה לא היו ללהסתדרות בתקופתך הצלחות גדולות ותשאיר לבנט לאפשר לצוותים הרפואיים לעבוד.