מחקרים

מיפוי עובי קרנית ואפיתל באמצעי הדמיה שונים

שונות אצל המפעיל הייתה גבוהה יותר משמעותית עבור בטומוגרפיה אופטית קוהורנתית מסוג Swept-Source בהשוואה לטומוגרפיה אופטית קוהורנתית מסוג Spectral-Domain עבור כל מדידות העובי האפיתליאלי המקומי

עין (צילום: אילוסטרציה)
עין (צילום: אילוסטרציה)

מטרת המחקר הייתה להשוות את התוצאות ויכולת החזרה עליהן בהדמייה למיפוי עובי קרנית (CT) ועובי אפיתל (ET) על ידי שימוש בטומוגרפיה אופטית קוהורנתית (OCT) מסוג Swept-Sourceי(SD-OCT) לעומת שימוש ב-OCT מסוג (SS-OCT) Spectral-Domain בעיניים רגילות. במסגרת המחקר נבדקו 30 עיניים של 30 משתתפים בריאים על ידי שלושה מפעילים מוסמכים עם SS-OCT ו-SD-OCT.

תוצאות המחקר הראו כי ה-ET המרכזי והמינימלי אשר התקבלו באמצעות שני המכשירים היו תואמים: ET מרכזי, r=0.86, ET מינימלי, r=0.72). בהשוואה ל-SD-OCT,יSS-OCT נטה להעריך בחסר ב-1.4 ו-1.9 מיקרומטר בממוצע. שתי המדידות בשני המכשירים היו בקורלציה: CT מרכזי, r=0.994,יCT מינימלי, R=0.995. ל-SS-OCT הייתה נטייה להעריך ביתר את המדידות הללו ב-11 ו-14 מיקרומטר בממוצע. יכולת החזרה על תוצאות הייתה טובה בשני המכשירים עם קבוע וריאציה ממוצע של <6% עברו ET ו-<2% עבור CT. כמו כן, שונות אצל המפעיל הייתה גבוהה יותר משמעותית עבור SS-OCT בהשוואה ל-SD-OCT עבור כל מדידות העובי האפיתליאלי המקומי ונמוכה משמעותית עבור CT מרכזית ומספר מדידות עובי מקומיות של הקרנית, בעוד שלא נמצאו הבדלים משמעותיים בהשוואה בין שתי שיטות ההדמייה עבור ET מרכזי ומינימלי.

החוקרים סיכמו כי בהשוואה בין שתי בדיקות ההדמייה נמצא כי הייתה יכולת להגיע לתוצאות זהות בחזרה על הבדיקות במדידת CT ו-ET בקרניות עיניים רגילות בשתי הבדיקות. יחד עם זאת, לא היה ניתן להגיע לתוצאות זהות כאשר הפרמטרים של עובי מרכזי נמדדו לשם אבחנת קרטוקונוס מוקדם או לחישוב עובי מיטת הסטרומה הרזידואלית המצופה.

מקור: 

Cristina Georgeon et. al (2021) Journal of Ophthalmology DOI: https://doi.org/10.1155/2021/3444083

נושאים קשורים:  מחקרים,  עובי קרנית,  הדמיות,  אפיתל,  קרטוקונוס
תגובות