COVID-19 בישראל

מומחי משרד הבריאות החליטו לא להמליץ על חיסון רביעי בשלב זה

ועדת החיסונים וחברי הצוות לטיפול במגיפות (צט"מ) במשרד הבריאות החליטו בנוסף לא לקצר את משך הזמן בין מנת החיסון השנייה למועד מתן הבוסטר

חיסון לקורונה. צילום: תומר נויברג/ פלאש 90

ועדת החיסונים וחברי הצוות לטיפול במגיפות (צט"מ) במשרד הבריאות החליטו אמש (א') שלא להמליץ על קיצור זמן ההמתנה לקבלת החיסון השלישי בחודשיים. כיום ניתן חיסון הדחף חמישה חודשים מאז קבלת החיסון השני. חברי הוועדה שקלו האם לתת אותו כעבור שלושה חודשים על רקע התפשטות הוריאנט אומיקרון והגברת הלחץ על הציבור להתחסן, ולבסוף הוחלט שלא להמליץ על כך בעת הזו.

גם לעניין מתן מנת החיסון הרביעית החליטו חברי הוועדה שלא להמליץ על כך בשלב הזה, גם לא לאוכלוסיה המבוגרת ולמדוכאי החיסון ולמי שחלפו שלושה עד ארבעה חודשים מאז שקיבלו את המנה השלישית.

לצד זה הוועדה המליצה על הארכת משך ההחלמה לנדבקים באומיקרון ועל קבלת מנת חיסון לאחר שלושה חודשים מיום ההחלמה מהוריאנט הזה. בהודעה ממשרד הבריאות נמסר כי בוועדה היתה תמימות דעים לגבי הצורך להעמיק את חיסון כלל האוכלוסיות שלא השלימו עד כה את קבלת שלוש מנות החיסון ולחזק את ההגנה על האוכלוסיות בסיכון.

שר הבריאות ניצן הורוביץ אמר: "ההגנה של אלה שחוסנו מזמן בשתי מנות נחלשת. מי שמתחסן עכשיו בשתי מנות, יש לו הגנה טובה. יש בערך 800 אלף ישראלים שקיבלו שתי מנות אבל לא קיבלו את הבוסטר. הם לא מוגנים מהאומיקרון".

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, הוסיף: "אנחנו עדיין בודקים אם הגנת החיסון השלישי דועכת ומהי מידת ההגנה שלו מפני האומיקרון. אלה השיקולים שעל פיהם יוחלט אם לתת את מנת החיסון הרביעית. אנחנו עדיין לא רואים אפשרות של מתן חיסון רביעי לכלל האוכלוסיה – אלא קודם, כאשר יוחלט על כך, הוא יינתן לפני הכל לאוכלוסיות בסיכון גבוה".

אמש גם עדכן משרד הבריאות את הנתונים הנוגעים לזיהוי אומיקרון בישראל וגם הודה שחלה טעות בהודעה קודמת שלו. נכון לאתמול (א') זוהו כבר בישראל 67 מאומתי קורונה – מהם 15 חדשים. 44 מכלל המאומתים שבו לארץ מדרום אפריקה, אנגליה, צרפת, ארה"ב, איחוד האמירויות, הונגריה, איטליה, נמיביה וטורקיה. 14 הם מאומתים שבאו במגע עם שבים מדרום אפריקה, אנגליה וצרפת בתשעה אירועים בקהילה. מתוך ה-67 – 12 לא מוגנים, כלומר או שאינם מחוסנים  כלל או מחלימים שעברה חצי שנה מאז שהחלימו ונחשפו עתה לוריאנט החדש, או מחוסנים שעברה חצי שנה מאז שהחלימו ממחלתם או מחוסני מנה שנייה שלא קיבלו מנה שלישית ועברה חצי שנה מאז קבלת המנה השנייה. עם זאת, 54 נחשבים למוגנים ובכל זאת נחשפו לזן הזה של הנגיף.

בנוסף לכל אלה יש גם 80 מקרי חשיפה לאומיקרון שעדיין לא התקבלו לגביהם תוצאות הריצוף הגנטי אבל הם מוגדרים כבר כמי שקיים לגביו חשד גבוה. כלומר, בסך הכל מדובר כבר ב-167 מאומתים ודאיים וחשודים – 54 מהם עם תסמינים, 88 ללא תסמינים. לגבי עוד חמישה, הבדיקה הנוגעת למצבם נמשכת.  אמש גם התברר כי בבדיקה נוספת שנערכה למאושפז שמצבו הוגדר קשה ונחשד כי נדבק באומיקרון, שהוא מאומת לדלתא.

מומחי משרד הבריאות מודים עתה שלא ניתן למנוע הרמטית את התפשטות האומיקרון אבל ניתן "להרוויח זמן ולפחות להאט את קצב התפשטות הזן החדש של הקורונה" על ידי מספר פעולות ובראשן לתמרץ כמה שיותר ישראלים להתחסן.

בדיונים השונים שמתקיימים בפורומים המקצועיים ברור לכל כי האומיקרון הוא עדיין סוגיה הנמצאת בשלבי למידה. פרופ' רן בליצר, ראש צוות המומחים המייעץ לממונה הקורונה, אמר הבוקר בראיון לכאן רשת ב': "אנחנו עדיין לא יודעים עד כמה האומיקרון אלים אבל צריך להביא בחשבון שהוא כמו זן הדלתא". כמו מומחים אחרים הודה גם פרופ' בליצר, ראש מערך החדשנות ומכון המחקר של שירותי בריאות כללית, ש"קיים עדיין חוסר במידע קריטי על התזמון הנכון ביותר למתן הבוסטר הרביעי, וכל זאת מאחר שאין עדיין מידע עד כמה זן האומיקרון אלים".

נושאים קשורים:  פרופ' רן בליצר,  חיסון לקורונה,  אומיקרון,  בוסטר,  חדשות,  19-COVID,  משרד הבריאות
תגובות
אנונימי/ת
13.12.2021, 20:04

בבל"ת. "חיסון" שלא פועל הפעם השלישית לא יועיל בכל הפעמים הבאות. לחזור על אותה הפעולה, להשיג אותה תוצאה ולקוות לתוצאה אחרת לאחר המשך אותה הפעולה זאת טיפשות לשמה. מתי תתעוררו ותבינו שזאת הונאה?

אנונימי/ת
13.12.2021, 20:44

בגללך ושכמותך

13.12.2021, 23:59

נכון. אפילו חיסון השפעת מעודכנת כל שנה.

14.12.2021, 23:32

לא הבנתי. האם מחלים ומחוסן שעברה חצי שנה ממחלה נחשב ללא מוגן? זה לא מה שהוסבר. ועובדה שנתנו תו ירוק למחוסן ומחלים