חדשות

במקום התכניות האמריקאיות שנסגרו: לימודי רפואה במתכונת דומה לישראלים באונ' בן גוריון

התכנית הארבע-שנתית ללימודי רפואה, המיועדת לישראלים בלבד, תתנהל באנגלית על פי הסילבוס של התכנית האמריקאית | מנהל "סורוקה" מתנגד לה: "לימודים באנגלית יגרמו לאפליית תושבי הנגב"

הפקולטה לרפואה באוניברסיטת בן גוריון. צילום: מיכאלי/ ויקיפדיה

על רקע ההחלטה לסגור את התכניות האמריקאיות ללימודי רפואה באוניברסיטאות תל אביב, בן גוריון והטכניון, במטרה לפנות את המקום לסטודנטים ישראלים, נפתחה באוניברסיטת בן גוריון תכנית ארבע-שנתית ללימודי רפואה לסטודנטים ישראלים. לתכנית מתנגד ד"ר שלומי קודש, מנהל המרכז הרפואי סורוקה (השותף של אוניברסיטת בן גוריון ללימודי רפואה), בטענה כי לימודים באנגלית יגרמו לאפלייתם של תושבי הנגב, בעיקר באוכלוסיה הבדואית.

התכנית מיועדת לבעלי תואר ראשון, תתנהל באנגלית ותהיה עם סילבוס זהה לזה הקיים בתכנית האמריקאית בבן גוריון כיום, אך תהיה פתוחה רק לבעלי תעודת זהות ישראלית וגם לישראלים מלידה. כך דיווחה אתמול (ב') רוני לינדר ב"הארץ". בתכנית, שאושרה על ידי ועדה מטעם המל"ג ובדרך לאישור סופי, ילמדו עד 35 סטודנטים לרפואה, במקביל לתוכנית השש־שנתית ברפואה בבן גוריון, שבה לומדים היום 150 סטודנטים בשנה.

המהלך של ביטול התכניות האמריקאיות "שחרר" כ-130 מקומות בבתי הספר לרפואה בארץ. המהלך גם כלל פיצוי נדיב לאוניברסיטאות בגובה של כ-60 אלף שקל לסטודנט על הפסד שכר הלימוד הגבוה ששילמו הסטודנטים האמריקאים, שנחשבו רווחיים ביותר לאוניברסיטאות.

כיום כבר פועלות בישראל שלוש תכניות לישראלים בוגרי תואר ראשון, באוניברסיטת אריאל, בצפת ובתל אביב, שבהן לומדים כ-200 סטודנטים. לדברי דיקאן הפקולטה למדעי הבריאות בבן גוריון, פרופ' אנג'ל פורגדור, התכנית החדשה תהיה שונה מהן: היא תתנהל לפי הסילבוס של התכנית האמריקאית ש"יש לה אקרדיטציה, ביקורות טובות ובוגרים מצטיינים".

לדבריו, הלימודים באנגלית יתקיימו בשנתיים הראשונות העיוניות, כאשר השנתיים הנותרות המעשיות בבתי החולים יתקיימו בעברית. בנוסף, אומר פורגדור, התכנית תשים דגש על שירותי בריאות גלובליים (global health) ו"הבנת הבעיות שמערכות הבריאות בעולם מתמודדות איתן".

התנגדות חריפה לתכנית השמיע מנהל המרכז הרפואי סורוקה, ד"ר שלומי קודש. "סורוקה" הוא השותף של אוניברסיטת בן גוריון ללימודי רפואה, אך המרכז הרפואי לא לקח חלק בבניית התכנית החדשה.

במכתב ששיגר ד"ר קודש לדיקאן פרופ' פורגדור, כך דווח ב"דה מרקר", הוא מתריע כי "קיומם של לימודים בשפה האנגלית יש בהם כדי ליצור אפליה כלפי תושבי הנגב ולהביא להדרת מקומן של אוכלוסיות נרחבות באזור. תנאי הקבלה לבית ספר לרפואה כבר כיום מביאים לכך שמרביתם המכריע של הלומדים בארץ נמנים על העשירון הסוציואקונומי העשירי, שמיוצג בצורה פחותה בנגב".

קודש חושש שמשום שהתכנית מתנהלת בשפה אנגלית היא עלולה להוסיף חסמים בפני תושבי הנגב, במיוחד מהחברה הבדואית, שעבורם אנגלית היא שפה שלישית ולא שנייה. הוא גם לא מאמין שהתכנית תוסיף עולים ממדינות דוברות אנגלית לנגב. לדבריו, מתוך 600 סטודנטים שלמדו רפואה בתכנית האמריקאית בבן גוריון במשך יותר משני עשורים, רק 57 נשארו בישראל ורק שמונה השתקעו בדרום הארץ. כלומר, קצת יותר מאחוז בודד מהסטודנטים נותר בדרום.

נושאים קשורים:  אוניברסיטת בן גוריון,  לימודי רפואה,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
27.01.2023, 16:51

ד"ר קודש לא יודע שרופא חייב לשלוט בשפה האנגלית?

אנונימי/ת
27.01.2023, 22:39

ד"ר קודש דווקא שולט באנגלית טוב יותר מכל מנהל בית חולים אחר בישראל, הוא נולד בארה"ב ועשה עליה בילדותו. הוא פשוט מבין שהפקולטה למדעי הבריאות בנגב משתמשת בבית החולים אותו הוא מנהל לצורך הכשרת רופאים שלא יישארו בסורוקה בפרט ובנגב בכלל וזאת משיקולים כלכליים. ככה פשוט.