חדשות

הרפורמה שתייתר חתימה של רופא משפחה על ימי מחלה תקועה

בלחץ ההסתדרות וארגוני המעסיקים, שר העבודה מעכב את הרפורמה שביקשה להקל את העומס על רופאי המשפחה במתן אישורי מחלה | יו"ר האיגוד לרפואת משפחה: "במקום להתעסק ברפואה, אנחנו מתעסקים בביורוקרטיה"

מחקרים רבים הראו שחדשנות דיגיטלית דווקא הגבירה שחיקה בשל התווספות "זמן מסך", והטיפול הרפואי הפך לקר ומנוכר יותר מול המטופל. אילוסטרציה

שר העבודה יואב בן צור (ש"ס) מעכב, בלחץ ההסתדרות וארגוני המעסיקים, את הרפורמה שאושרה על ידי הממשלה לייתור הצורך בחתימת רופא על אישור ימי מחלה של עד ארבעה ימים. כך מדווחת היום (ה') עדי כהן בדה מרקר.

הרפורמה, שקידמו משרד הבריאות ומשרד האוצר, כללה את העברת הסמכויות לאישור חלק מימי המחלה לקופות החולים כדי להפחית מהעומס על רופאי המשפחה, שלפי נתוני קופות החולים, כ-10% מכלל הביקורים אצל רופא הם לצורך קבלת אישור מחלה, כשמונה מיליון ביקורים בשנה. זאת, לאור העומס שגם ככה הולך וגובר על רופאי המשפחה, עם מחסור חמור ברופאים ועם הזדקנות וגידול האוכלוסיה. לפי הרפורמה, מטופלים הזקוקים לאישורי מחלה של עד ארבעה ימים ברצף (ועד עשרה ימים בשנה) לא יזדקקו לאישור של רופא משפחה ויינתנו על ידי קופות החולים.

פרופ' מיכל שני, יו"ר האיגוד הישראלי לרפואת המשפחה, אמרה ל"דה מרקר" כי "מתייחסים לזה כעבודה של דקה עבור הרופא, אבל אם נחשוב על זה, כשמונה מיליון דקות המושקעות בהנפקת אישורי מחלה בשנה - זה אומר 300-200 רופאים במשרות מלאות. זה מטורף. במקום להתעסק ברפואה, אנחנו מתעסקים בביורוקרטיה. עוד אמרה פרופ' שני כי "בהרבה מדינות היעדרות בשל מחלה של עד ארבעה-חמישה ימים ממקום העבודה דורשת הצהרת עובד בלבד. במרבית המקרים גם ככה המטופלים פונים עם הבקשה רק בדיעבד, ואין לי איך לדעת אם באמת היו חולים".

כיום, כמעט מחצית (48%) מימי המחלה ניתנים מרחוק ומרביתם (72%) עבור תקופת מחלה של עד ארבעה ימים. לפי נתוני ה-OECD, מספר ימי המחלה הממוצע שלוקחים עובדים בישראל עלה בשנת 2022 ב-34% ל-5.1 ימים, לאחר שבמשך שמונה שנים ברצף נרשמה דווקא ירידה במספר ימי המחלה שלוקחים ישראלים.

לפי מובילי המהלך - דובי אמיתי מנשיאות המגזר העסקי ורון תומר מנשיאות המעסיקים והעסקים - ישנו ניצול ציני של מערך ימי המחלה כיום על ידי העובדים והם מעריכים כי הרפורמה תחריף את המצב הקיים. עו"ד ישי פולק, יו"ר ועדת עבודה בנשיאות המגזר העסקי, אמר ל"דה מרקר" כי "בגלל גחמה של האוצר, ניסיון להקל על תקציב המדינה ולפתור את המחסור ברופאים, מבקשים מבעלי העסקים לשלם את המחיר ומגלגלים על המגזר העסקי עומס כלכלי כבד".

נושאים קשורים:  אישורי מחלה,  רפואת משפחה,  ד"ר מיכל שני,  שר העבודה יואב בן צור,  חדשות,  הסתדרות העובדים
תגובות