• יו"ר החברה: ד"ר עידו לוריא
  • מזכ"ל: ד"ר אילן טל
  • גזברית: ד"ר אנג'לה דרניקוב
  • חברי ועד: פרופ' חגי חרמש
  • ד"ר מיכל רפפורט
  • ד"ר סעיד מוחמד מוסא
ישראל במלחמה

בכירים במערך בריאות הנפש מתריעים: לא נוכל להעניק טיפול ראוי

הערכה: בעקבות המלחמה יזדקקו כ-200 אלף איש לטיפול נפשי | מנהלי בתיה"ח הפסיכיאטריים, שבשגרה סובלים מתת כ"א, דורשים מענה מיידי לבעיה | במשרד הבריאות גובשה תכנית שמחכה לאישור האוצר

ילדה במקלט באשקלון. צילום הדס פארוש/ פלאש 90

"אירוע 7 באוקטובר דורשים היערכות מיידית לעלייה משמעותית בצורכי טיפולים בבריאות הנפש בישראל", כך כתבו 11 מנהלי בתי חולים ובכירים במערכת בריאות הנפש למנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב. "אנחנו כבר מתמודדים עם עלייה משמעותית במשימות הנדרשות והמענים נדרשים לאלתר". על המכתב דיווח אדיר ינקו ב-ynet.

על פי הדיווח, מנהלי בתי החולים שוקלים לקיים מסיבת עיתונאים שבה יודיעו לציבור כי לא יהיה ביכולתם להעניק טיפול ראוי. על מצוקת מערך בריאות הנפש קודם למלחמה נכתב רבות. בראיון לדוקטורס אונלי בסוף חודש ספטמבר אמר יו"ר פורום מנהלי בתי החולים הפסיכיאטריים, ד"ר שמואל הירשמן: "חדרי המיון של המרכזים לבריאות הנפש לא מתוקננים, אין מזכירות לקליטת המטופלים. פתרונות הביניים שהחזיקו עד כה כבר לא רלוונטיים".

השכר הנמוך רוקן את מערכת בריאות הנפש הציבורית, "במציאות שבה רופא אחד אחראי במשמרת על 60 עד 100 מאושפזים בחלק מבתי החולים, ובמשמרות הלילה המצב עשוי להיות קשה אף יותר", נכתב בדיווח.

ההערכה היא כי בעקבות המלחמה לא פחות מ-200 אלף בני אדם יזדקקו לטיפול נפשי בעוצמות ובמסגרות שונות ומצבם של 200 אלף המתמודדים כבר כיום עם בעיות נפשיות עלול להחמיר. "אנחנו כבר מתמודדים עם עלייה משמעותית במשימות הנדרשות והמענים נדרשים לאלתר", נכתב בפנייה.

בכתבה מצוטט מנהל בית חולים לבריאות הנפש: "אנחנו צריכים במיידי לגייס חזרה לתוך השירות הציבורי מטפלים. אי אפשר להמשיך ככה כשכולם עוברים לשירות הפרטי. אנשים בורחים מתוך המערכים של בתי החולים לקופות. אנחנו מבקשים שכר ראוי לעובדים במגזר הציבורי. רופא בכיר אצלנו ללא כוננויות מרוויח 10 עד 12 אלף שקל ברוטו. זה שכר שהוא עושה בקליניקה הפרטית שלו בשלוש או חמש שעות.

"יש לנו חסר של מאות פסיכיאטרים בישראל. לא הגיוני שפסיכולוג עושה הכשרה של עשר שנים ובסוף השכר שלו בחצי משרה הוא 4,000 או 5,000 שקל בחודש. כל המערכת עקומה. כשתיגמר המלחמה יהיה צונאמי שלא נצליח להתמודד איתו. אנחנו צריכים את המענים עכשיו, וכבר יש דברים לא טובים שקורים. אחרי הקורונה ראינו קפיצה דרמטית באשפוזים של בני נוער, אבל פה בכל האוכלוסיה תהיה עלייה דרמטית. הפרעות אכילה, חרדות, PTSD. הכל יצוף. אם זה יימשך ככה והמנכ"ל לא ייענה לפנייתנו, נעמוד בפני הציבור".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "המשרד גיבש תכנית מקיפה לבריאות הנפש בעקבות המלחמה, שכוללת את כל טווח המענים, בבתי החולים ובקהילה. התכנית מבוססת על תוספת משאבים בהיקף משמעותי על מנת לאפשר קליטה של כוח אדם מקצועי באמצעות שיפור התגמול ומענקים לעידוד התמחות לפסיכיאטרים. אנו נמצאים בימים אלה במשא ומתן עם משרד האוצר על יישום התכנית והיא תוצג באופן מלא לציבור בימים הקרובים".

נושאים קשורים:  בריאות נפש,  ישראל במלחמה,  בתי חולים פסיכאטריים,  משרד הבריאות,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
23.11.2023, 05:38

ככה זה שפסיכולוגים רבים מעדיפים לגבות 400 שקל לטיפול. רק הכיס חשוב. והמדינה מאפשרת את זה במקום לגייס מילואים של פסיכולוגים.

אנונימי/ת
23.11.2023, 11:24

זכותם לגבות במסגרת פרטית איזה סכום שהם רוצים. מה זה בדיוק לגייס מילואים של פסיכולוגים? להעביד אותם בכפיה בחינם?