חדשות

משלב תרופות חדש ומבטיח לסרטן שד מתקדם HER2 נגטיב

מחקר אמריקאי שבחן לראשונה טיפול במעכבי HDAC, בשילוב טיפול במעכבי נקודת בקרה חיסונית כפולה, הוביל לתוצאות מעודדות בחולות עם סרטן שד מתקדם

סרטן השד (אילוסטרציה)

תגובות טובות למשלב תרופות חדש לטיפול בסרטן שד מתקדם HER2-נגטיב. כך עולה מפרסום של המרכז לחקר הסרטן של אוניברסיטת ג'ונס הופקינס במרילנד.

המחקר כלל מעכב היסטון דאצטילאז (HDAC - histone deacetylase), תרופה שגורמת לשינוי כימי שעוצר את התחלקות תאי הגידול, ושני סוגים של אימונותרפיה הידועים כמעכבי מחסום, המשחררים את כוחה של התגובה החיסונית נגד סרטן.

המחקר הרב-מרכזי שלב IB, שמטרתו לשפר את התגובה למעכבי נקודת בקרה (checkpoint inhibitors) על ידי רגישות למיקרו-סביבה של הגידול, מצא שהטיפול המשולב הביא לשיעור תגובה כולל של 25% (ORR - overall response rate) בנשים עם סרטן שד HER2 נגטיב מתקדם. המשמעות היא שהסרטן נעלם או הופחת משמעותית ב-25% מהנשים שקיבלו את הטיפול.

שיעור תגובה כולל של 40% נרשם אצל חולות עם סרטן שד מסוג טריפל נגטיב, שיש להן פחות אפשרויות טיפול מחולות עם סוגים אחרים של סרטן השד. תוצאות אלו פורסמו בשבוע שעבר בכתב העת Nature Cancer.

"הממצאים שלנו מראים שטיפול מקדים עם מעכב HDAC אנטינוסטט (Entinostat) ושימוש בתרופות אימונותרפיות הפועלות על נקודות בקרה במערכת החיסון הם אסטרטגיה בטוחה ומבטיחה לסרטן שד גרורתי, המצדיקה הערכה קלינית נוספת במחקר שלב 2", אמרה המחברת הראשית ד"ר אוונטיה רוסוס טורס. "תוצאות אלו בהחלט ענו על ההשערה שלנו שנוכל לשפר את התגובה לעיכוב נקודת בקרה בסרטן שד גרורתי".

המחקר, בחסות המכון הלאומי האמריקאי לסרטן, נערך על פני ארבעה מרכזים קליניים וכלל 24 חולות בסרטן שד גרורתי HER2 נגטיב, מחציתן עם מחלה חיובית לקולטנים להורמונים ומחציתן עם טריפל נגטיב. כולן קיבלו אנטינוסטט בתוספת שני סוגים של אימונותרפיה: מעכב PD-1/PD-L1 nivolumab ומעכב CTLA-4 ipilimumab.

ההישרדות הממוצעת ללא התקדמות (PFS) היתה 50% לאחר שישה חודשים, כלומר מחלתן של מחצית מהמשתתפות לא החמירה במשך שישה חודשים לפחות. מחקרים עתידיים יתייחסו ליעילות הטיפול.

"למיטב ידיעתנו, זהו המחקר הראשון שפורסם שחוקר טיפול במעכבי HDAC בשילוב עם טיפול מעכבי נקודת בקרה חיסונית כפולה בחולים עם סרטן שד מתקדם", אמרה ד"ר אליזבת ג'פי, שותפה למחקר.

נושאים קשורים:  תרופות לסרטן,  סרטן השד,  מחקרים,  חדשות
תגובות