ישראל במלחמה

מיגון ביה"ח זיו בחזית הצפונית: טלאי על טלאי ופתרונות אד הוק

מנהל ביה"ח זיו, פרופ' סלמן זרקא: "ההגדרה לאתרים ממוגנים היא לא יותר ממכבסת מילים" | "אני לא יכול לספק לתושבים מענים מלאים בשגרה ובחירום" | "יש להנהיג רגולציה בתרומות לבתיה"ח"

המרכז הרפואי זיו בצפת. צילום: דוד כהן/ פלאש 90

מתחילת המלחמה קלט בית החולים זיו בצפת כ-170 נפגעים, חיילים ואזרחים. בכתבה של אריאלה איילון ב-ynet אתמול (ג'), מתלונן מנהל בית החולים, פרופ' סלמן זרקא, על היעדר מיגון הולם לבית החולים בחזית הצפון, על מחסור בתקנים ובתקצוב ועל אי ויסות תרומות הוגן.

כפי שפורסם בדוקטורס אונלי, בחודש נובמבר הקצה משרד הבריאות 200 מיליון שקל למיגון מיידי של בתי החולים. התוספת למיגון בתי החולים בצפון, בדרום ובמרכז, תועבר, כך צוין, בעקבות סיכום של שר הבריאות אוריאל בוסו עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. תוספת זו, צוין, מצטרפת ל-75 מיליון השקל שהועברו לטובת מיגון מאז תחילת מלחמת חרבות ברזל.

איילון מציינת כי "במקום חליפת מיגון הולמת לבית החולים הצפוני, המצב דומה יותר להדבקת טלאי על טלאי. בכניסה הראשית מקדמות בטונדות את פני הבאים. מיגוניות נבנו סביב החלק החדש של בית החולים. בחלק מהמבנים חיפו את הקירות החיצוניים ואת הגגות בפלטות פלדה, לתגבור. האם ישרדו פגיעות ישירות של טילים? איש לא יודע. גם מבנה האשפוז הראשי שהוקם ב-1973 אינו חסין מפני רעש אדמה וטילים."

"ההגדרה לאתרים ממוגנים היא לא יותר ממכבסת מילים", אומר פרופ' זרקא אך מוסיף כי "את תושבי הצפון אני יכול להרגיע, שמחלקות קריטיות ממוגנות על פי הגדרות מיגון מגוונות ומאושרות". בהיעדר מיגון, נוצרים פתרונות אד הוק בתנאים לא פשוטים: בסמוך למלר"ד ממוקמת יחידת הטראומה שכוללת ארבע מיטות בלבד, ובחירום שתיים נוספות. הרופאים מווסתים את הנפגעים למלר"ד במיקום אחר. גם יחידת הדיאליזה הורדה לקומת הקרקע, שהכניסה אליה מדלת פתוחה למרחב. "הכסף חונה באוצר ושם המחסום. הוא זה שלא מתעדף אותנו כראוי", אומר פרופ' זרקא.

לא רק מיגון חסר. "גם לתושבי קריית שמונה ומג'דל שמס מגיעה רפואה בסיסית טובה, וכשאין לי מחלקות קריטיות - נוירוכירורגיה וכירורגיית חזה - אני לא יכול לספק לתושבים מענים מלאים בשגרה ובחירום", אומר פרופ' זרקא. "הצרה הכרונית שלנו", הוא מסביר, "היא היעדר תקנים, דבר שמבליט את הפער בין המרכז לפריפריה ולא משקף את הצורך האמיתי כי התקינה התקבעה בשנות ה-60 ומאז הרפואה פתחה צעדים גדולים קדימה".

על הפתרונות לשעת חירום, אומר פרופ' זרקא כי בתי החולים האנגלי והצרפתי בנצרת ינדבו בשעת חירום שישה רופאים ועשר אחיות. "כמו כן, נעשיר את מצבת כוח האדם ברופאים שפרשו לגמלאות וברופאים שיגיעו אלינו מצוידים מ'שיבא'".

בהתייחסות לתרומות אמר: "הציפייה שלי ממשרד הבריאות היא שינהיג רגולציה בתרומות. למשל, אם מישהו רוצה לתרום ל'שיבא', יש להציע לו ש-70% מהכספים יגיעו ל'שיבא' ואת 30% הנותרים יעבירו ל'זיו'. ככה לא נצא מקופחים פעמיים. בראשונה, כשאנחנו לא מקבלים תרומות ובשנייה, כשאנחנו מפסידים גם את המצ'ינג הממשלתי, כי על כל שקל תרומה, אני מקבל ממשרד האוצר חצי שקל. כשכל דולר מביא דולר, זה יאפשר גם לנו להתפתח, לצמוח ולצמצם פערים".

נושאים קשורים:  פרופ' סלמן זרקא,  בית החולים זיו,  חדשות,  יישראל במלחמה,  מיגון,  תרומות,  פריפריה
תגובות
28.02.2024, 21:55

הכתבת איילון זיהתה כי תוספת "תגבורי המיגון" לאחרונה יצרה חזות של סלאמס לחזית ביה"ח.אציין כי מאז לבנון 2 (2006) נעשה מאמץ מתמשך לשדרוג ביה"ח אם כי לא בהיקף וביסודיות הנדרשים.
(זאת מהיכרות אישית כעובד/מטפל משך 27 שנים וכמטופל).מניסיוני כתבות משחירות מחטיאות את המטרה ויוצרות פגיעה כרונית לא מוצדקת בביה"ח.